• Anonym (m)

Jag är bonusmamman ni älskar att hata

Det jag läst hittills av ts inlägg tycker jag låt er jättebra. Känner igen mig i mycket!

• Anonym (m)
    Anonym skrev 2013-03-26 18:42:13 följande:
    Jag med och jag tycker att det låter horribelt att barnen inte ens är välkomna in i sovrummet.

Anonym skrev 2013-03-26 18:42:13 följande:
    Jag med och jag tycker att det låter horribelt att barnen inte ens är välkomna in i sovrummet.

Nej jag förstår det fullt ut faktiskt. Man vill ha något eget där inte barnen ska vara. Lite lugn och ro utan ungar. Vad passar bättre än de vuxnas sovrum.
  • Anonym (m)

Fast såg nu att vi minsann har böcker, nallar o mera saker i vårat sovrum...hm spår av våra terrorister här hemma.;)

• Anonym (m)

Jag har läst alla inlägg som ts gjort.

• Anonym (M)

Av mig får du beundran! Jag är imponerad att du klarar av det och vill satsa i en sådan relation. Hur får ni det at fungera? Känner du dig som en i familjen? Får du och din man någon tid alls för er själva?

Jag orkar i alla fall inte längre......  

• Anonym (M)
    Gung Ho skrev 2013-03-26 19:12:25 följande:

Ajajaj, sådan åsikter fick en 'gruppering' av styvmammor att rikta sin kollektiva ilska mot mig...

Att det är synd om barnen att ha en psyksjuk mamma är ju självklart. TS ger ett lite splittrat intryck där hon säger sig sätta barnen främst, samtidigt har lite konstiga regler (som att förbjuda barnen från ett rum) och oftare tycker de är 'skitjobbiga' än mysiga..

Att mannen håller på att gå in i väggen är ju svårt att avgöra vad det betyder. Men jag har själv rått en vän skilja sig från sin psyksjuka fru för att inte yttterliggare dras in i hennes problem (jag tyckte det var viktigast att barnen iaf hade EN förälder de kunde lita på och som viktigast av allt fanns där för dem). Det kan vara väldigt tungt att bli indragen i någon annans problematik kring psykisk ohälsa. Men överlag, ev personliga psykiska probem åsidan, anser jag att det ofta är männens mesighet som är själva grundproblemet i dessa trådar.

Man kan inte välja vem man blir förälskad i, men man kan alltid välja hur man agerar. Gillar man inte barn är det nog ingen bra idé att bli tillsammans (än mindre flytta samman) med någon med barn....  
    Mycket handlar också om mannen. Är han beredd att se den nya kvinnan och hennes behov? Eller bara barnens? Är han villig att visa kärlek och uppskattning för sin kvinna? Ge henne tid på egen hand, utan barnen? Eller ska hon behandlas som ett hembiträde och barnskötare som inte får ha åsikter alls?

Varför skulle man som bonusmamma förresten inte få ha åsikter om man flyttar tillsammans med en man med barn på heltid? Ska man vara en slags livegen utan vilja, ett mähä? Är man bra bonusmamma då? Skulle ni själva ställa upp på det? Jag tror inte det!  
  • Anonym (M)
    Gung Ho skrev 2013-03-26 19:26:16 följande:
    Därav skulle jag vara väldigt restriktiv mot att bli tillsammans med någon utan barn... Det är väldigt svårt att föreställa sig hur det är att leva med barn om man inte har några, samt att om kvinnan jag träffar har barn så delar vi ju på ansvaret (om än på lite olika sätt) för alla. Ingen 'drabbas' mer än den andra.. (iof funderade jag med ett barn på att flytta ihop med ngn med tre barn tidigare så då hade väl jag 'drabbats' mer...).

En förälder har nog också ett annat perspektiv på det här med 'tid utan barnen'. Visst vill man ha det ibland, men tror att en 'ny' utan barn har ett mycket större önskemål där generellt. Vet inte var du fått det ifrån att hon skall behandlas som ett hembiträde, men jag är iof inte intresserad av ngn som hyr plats i min bostad (som jag sett ngn argumentera för) utan vill leva tillsammans fullt ut. Alla får iof göra som de vill gällande detta, men just när det kommer till barn skall man nog vara mycket medveten vad man ger sig in på.

Så om du skulle välja en kvinna med barn från förr, tror du inte hon skulle vilja ha egen tid tillsammans med dig, utan barnen? Jag tror det är ännu mera viktigt då man går in i en styvfamiljskonstellation att man ger varandra tid på egen hand så att förhållandet klarar av vardagens alla påfrestningar det innebär att leva med andra barn och alla de känslor som följer med det.
  • Anonym (M)
    solosss skrev 2013-03-26 21:17:44 följande:
    Ja men varför tror du att folk här ska hata dig? Det fattar jag inte, du verkar väl vara en helt vanlig människa 

Du verkar vara ny här på forumet? Flört 
  • Anonym (M)
    Anonym (En mamma) skrev 2013-03-27 00:00:40 följande:
    Jag har bara läst TS.

Stackars barn! Självklart skall barnen vara i fokus. Du borde vara en vuxen människa och förstå att barnen behöver närhet från sin pappa och att du borde ha vett att stiga åt sidan. Det är inte du som borde vara den mest viktiga personen i din mans liv, utan hans barn.

En sån svag pappa! Förstår att han fastnade för en sån hård människa som du!

Jag har också varit bonusmamma. Självklart lät jag barnen vara i fokus, självklart tog jag inte ifrån dem deras pappa, självklart var mamman välkommen till oss, självklart fick de sova i vår säng - inte varje natt men ofta. Barnen behöver sin pappa för sin trygghet. Det fattade jag.

Med vilken rätt kan du komma in i barnens liv och röra om hela deras tillvaro?

"det första året blev ett väldigt tufft år" Så du klev in redan från början och styrde och ställde och rörde upp tillvaron för barnen? 

Du verkar vara väldigt omogen, ett barn själv.               

Varför ska barnen vara i fokus? Varför inte alla som hör till familjen, dvs barnen, bonusmamman och pappan? Det finns ingen som ställer upp på att alltid komma sist på prioriteringslistan. Ingen normalt funtad människa går med på det. Lev ensam med era barn eller skilj er inte från början, om det är så hemskt att någon annan person än era barn kan vara viktiga i er fd mans liv....
  • Anonym (M)
    Jättekul skrev 2013-03-27 12:22:10 följande:
    Du har fel. Man blir inte kär i en man bara sådär om han har barn. Man bestämmer sig så fort man träffat barnen och inser att man inte gillar dem att det kommer inte bli något mellan honom och mig.

Det är moral och intelligens. Allt annat är bara en smått galen kvinna som ser barn som ett hot. 

Har du själv varit bonusmamma?

Tror du man upptäcker hur verkligheten ser ut förrän man levt den ett tag? Det kan ta månader och år att komma till insikt om hur det är att leva i en styvfamilj. Och du, det finns mycket mellan svart och vitt! Flört  
  • Anonym (M)
    Jättekul skrev 2013-03-27 12:34:52 följande:
    Ja, det har jag och det funkar utmärkt. Dessutom har jag och mina syskon varit utsatt för en bonusmamma som inte alls ville ha med oss att göra så fort hon blev gift med vår pappa. Så visst har jag stor erfarenhet av sådana kvinnor som inte har självkännedom eller rent av nästlar sig in och låtsas tycka om barnen tills hon har fått vad hon vill. 

Ja, det finns människor till allt. Det får man acceptera. Men vuxna människor som gör illa barn de tål jag inte. Inte människor som ger sig på djur heller. 

Jag tror knappast att det finns många som nästlar sig in och låtsas tycka om barnen för att få som hon vill. Jag tror de flesta bonusmammor verkligen gör sitt bästa för att få det att fungera, för att tycka om barnen och skapa en relation till dem. Ibland går det bra, men ibland lyckas det inte av olika orsaker. Jag tycker det är fel att anklaga bonusmammor för det, man måste se till helheten.

På en dag kan man inte säga vad man ger sig in i. Det tar TID att etablera nya relationer och få förtroende för en ny människa. Inget som kan påtvingas en eftermiddag i en lekpark.   Varken från bonusmammans sida eller barnens sida.  
  • Anonym (M)
    MinaE skrev 2013-03-27 13:57:38 följande:
    Små barn är väl alltid viktigare än de vuxna..?!

De är ju ofärdiga, och behöver oss.
    Mao de är prio 1 

Javisst ska barnens behov tas om hand, men även de vuxna måste se varandra och fylla varandras behov . Är det bara barnens behov som gäller och den andra vuxna ska sättas åt sidan jämt och ständigt utan att dennas behov anses viktiga alls så lär det förhållandet inte hålla länge.
  • Anonym (M)
    Lilje skrev 2013-03-27 15:39:29 följande:
    Jag är ungefär 3:a på min killes prioritetslista. Först kommer hans son, sen hans jobb, som gör att han kan ta hand om sin son, sen kommer jag. Han kommer också efter mina barn och mitt jobb. Behöver barnen mig får han snällt vänta. Jag tycker det är ett sunt och hälsosamt tanksätt, och vill inte ha det annorlunda. En kille som valde bort barnet för mig vill jag inte ha.

Just därför har vi också valt att vara särbos till barnen flyttar hemifrån, för deras skull. Jag har valt honom, mina barn har inte.

Liksom jag väljer bort en man som sätter mig efter hans barn och hans jobb. Som tur är vi alla fria att göra de val som känns bäst för oss. För min del är det en man som älskar mig och sätter lika stort värde på mig som han gör på sina barn. För mig är också en man viktigare än mitt jobb. Det betyder inte att inte mitt jobb är viktigt, bara det att jag prioriterar kärleken till min man högre. Skulle jag ha barn skulle jag även lyssna på min mans behov, inte endast mina barns.
  • Anonym (M)

Roligt att se dig igen Stivisen. Har saknat dina inlägg som jag känner igen mig i mycket!

Svar på tråden Jag är bonusmamman ni älskar att hata