• Gadget

Bakåtvänd bilbarnstol i BMW 5-serie

Vad har ni för bilbarnstol i er BMW 5-serie? Är den monterad fram eller bak?

Vår son växer snart ur babyskyddet så vi behöver en bilbarnstol som passar bra i vår BMW. Helst ska den även gå in i vår Golf, men jag tror faktiskt nästan att vi får större problem i BMW.
    Jag vet när vi skulle köpa babyskyddet så var det vi först provade från Britax alldeles för lutat i baksätet med ISOFIX. Det blev tillslut en MaxiCosi då som passade bra. Men jag gissar utifrån detta att BMWs säten är ganska bakåtlutande.

Stolen ska vara bakåtvänd, helst passa i baksätet och gärna fästas med ISOFIX. Jag gissar att barnet kommer bli långt och smalt, så hellre passa ett långt barn än ett knubbigt om det nu är skillnad på höjd och bredd.

• Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol i BMW 5-serie
  • Gadget

Egentligen vet jag inte om ISOFIX är ett krav från vår sida, men det har varit så himla smidigt med babyskyddet bara och eftersom vi kanske växlar mellan våra två bilar ibland vore det skönt även om det händer ganska sällan.
    Jag oroar mig mer för lutningen i BMW. Är det ingen som har en....?

• Gadget

Puffar igen så här på kvällskvisten.

BMW verkar inte vara Sveriges vanligaste familjebil direkt. Men i Tyskland där jag bor desto vanligare. Tyvärr är inte bakåtvända bilbarnstolar så vanligt här så därför får jag inga svar där heller. 

• Gadget

Tack! Aktan, är det den som heter Klippan kiss? Skönt att höra att det fungerar med isofixen, tänker också att med en stol som man kan tippa i olika lägen borde man kunna möta upp problemet med de lutande sätena. Det är svårt att sia om huruvida han blir ett stort barn eller inte, men hittills håller han sig över medel på längdkurvan och under på viktkurvan. Men förhoppningsvis kommer vi innan stolen är urvuxen få ett barn till och då kan man ju i värsta fall växla så att barn 2 tar över den stolen vi köper nu och barn 1 får en ny som klarar fler kilo. Tycker att det är fördelaktigt om man kan ha både ISOFIX och utan ifall man av någon anledning skulle behöva fästa stolen i en bil utan.

• Gadget

Vi slog till på en BeSafe med isofix. Provkörde den med sonen idag och det fungerade jättebra. Tyvärr kan man inte riktigt få den till liggläget som går i andra bilar då sätena i BMW är så pass lutade, så även när den är som mest lutad är stolen som en "normal" lite rakare. Men det fungerar tycker jag. 

Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol i BMW 5-serie