• Gadget

Bakåtvänd bilbarnstol i BMW 5-serie

Vad har ni för bilbarnstol i er BMW 5-serie? Är den monterad fram eller bak?

Vår son växer snart ur babyskyddet så vi behöver en bilbarnstol som passar bra i vår BMW. Helst ska den även gå in i vår Golf, men jag tror faktiskt nästan att vi får större problem i BMW.
    Jag vet när vi skulle köpa babyskyddet så var det vi först provade från Britax alldeles för lutat i baksätet med ISOFIX. Det blev tillslut en MaxiCosi då som passade bra. Men jag gissar utifrån detta att BMWs säten är ganska bakåtlutande.

Stolen ska vara bakåtvänd, helst passa i baksätet och gärna fästas med ISOFIX. Jag gissar att barnet kommer bli långt och smalt, så hellre passa ett långt barn än ett knubbigt om det nu är skillnad på höjd och bredd.

• Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol i BMW 5-serie
  • Sisisisi

Jag vet inte om den passar men prova axkid kidzofix. Den kan fästas med isofix till 18 kg och med bälte till 25 kg. Så den passar i bilar både med och utan isofix. Det är en av de stolarna som funkar längst tid eftersom den har hög rygg och högt bältesläge. Andra isofixstolar ju bara till 18 kg så då måste man köpa en till bakåtvänd stol när den är urvuxen.

• Gadget

Egentligen vet jag inte om ISOFIX är ett krav från vår sida, men det har varit så himla smidigt med babyskyddet bara och eftersom vi kanske växlar mellan våra två bilar ibland vore det skönt även om det händer ganska sällan.
    Jag oroar mig mer för lutningen i BMW. Är det ingen som har en....?

• Gadget

Puffar igen så här på kvällskvisten.

BMW verkar inte vara Sveriges vanligaste familjebil direkt. Men i Tyskland där jag bor desto vanligare. Tyvärr är inte bakåtvända bilbarnstolar så vanligt här så därför får jag inga svar där heller. 

• Caladhiel

Vi har ingen BMW men vad jag minns från de gånger jag suttit i en 5-serie så är baksätet väldigt trångt, så jag kan tänka mig att Britax Hiway eller Maxway kan fungera eftersom de kräver lite utrymme i förhållande till många andra stolar. Det brukar dessutom följa med en distanskloss som hjälper till att räta upp bilstolen om man har väldigt mjuka eller sluttande säten i bilen...

• savu

Vi har akta graco duologic 2 med isofix i vår. Monterad bak. Vi har två, så en bakom varje säte. Att sätta in nyckel för airbagen om det inte redan finns är skitdyrt (10000kr), så nu när stol nr 3 ska in har vi lite problem...

I vårt fall är det inget problem med 18-kg-begränsningen eftersom våra barn är små för sina åldrar (5-åringen väger 16kg) men har man större barn kan det vara bra att tänka på.

Är fö väldigt nöjd med stolen som kan tippas i olika lägen vilket ju är bra för småttingar som ofta somnar och hänger med huvudet i upprätta stolar.

Britax hi-way är vad jag vet en av de minsta stolarna och en sån har vi också haft i vår bil utan problem. Maxi Cosi (har glömt namnet på modellen) och besafe izikid (tror jag den heter, det var ett par år sedan vi köpte våra stolar) fick dock inte plats.

• Gadget

Tack! Aktan, är det den som heter Klippan kiss? Skönt att höra att det fungerar med isofixen, tänker också att med en stol som man kan tippa i olika lägen borde man kunna möta upp problemet med de lutande sätena. Det är svårt att sia om huruvida han blir ett stort barn eller inte, men hittills håller han sig över medel på längdkurvan och under på viktkurvan. Men förhoppningsvis kommer vi innan stolen är urvuxen få ett barn till och då kan man ju i värsta fall växla så att barn 2 tar över den stolen vi köper nu och barn 1 får en ny som klarar fler kilo. Tycker att det är fördelaktigt om man kan ha både ISOFIX och utan ifall man av någon anledning skulle behöva fästa stolen i en bil utan.

• Vaniljkex

Jag har en X3, som ju ar mindre an X5, men kanske kan svaret atmistone vara till nagon hjalp, for jag hittade inte heller nagon som kunde hjalpa mig nar jag behovde tips. Att hitta bakatvanda bilbarnstolar med Isofix var jattesvart nar vi var ute efter var forsta (2009), tror att Birtax hade nagon gigantisk losning med bas, sa vid utprovning pa Babyland (bakatvanda stolar gick inte att kopa i UK da) blev det en Britax Multitech. Maxi-Cosi, som sag sa himla bra ut pa pappret, var alldeles for stor, antingen kunde jag inte se ytterbackspegeln (superviktigt nar vi kor en hogerstyrd bil i Sverige) eller sa kunde passagerarsatet fram endast anvandas av barn eller mycket korta vuxna, och vi ar bada ganska langa, 170 resp 196 cm. Den gar att ha bakatvand bade fram och bak, vi flyttade bak den nar lillasyster foddes, och hennes Multitech flyttade vi bak nar hon blev sa lang att huvudstodet skymde sikten i backspegeln lite for mig, det var val i somras har jag for mig, da hon var tva. Min man kan sitta framfor den bakatvanda stolen kortare resor, las till typ mataffaren, for mig ar det inga storre problem, aven om jag inte vill aka pa bilsemester sa direkt.  

Multitech har varit ganska bra, tycker jag, men storasyster klagade i slutet av bakatperioden pa att hon fick ont i magen vid langre turer, da lasmekanismen tryckte pa magen. Hon ar valdigt lang och smal, sa det kanske paverkade? Lillasyster, som nu ar knappt tre, och marginellt kortare och tjockare an sin syster, har inte klagat annu. Dessutom plus for att den gar att vanda framat upp till 25kg oxa, sa vi har kvar den till storasyster fortfarande. Om man har fastlinorna pa plats i en annan bil ar den ganska latt att flytta, men som alltid ar det ju ganska tungt att dra fast stolen ordentligt. Vi har lost det genom att ha bilstolar i bada bilarna, sa vi ar agare till fyra Multitech, maste vara en av Britax basta kunder!

• Vaniljkex

Forlat, sag just att det var en 5-serie och inte en X5 ni har, naja, las och begrunna iaf...

• t0va

axkid minikid monteras med bälte men går att få bra lutning på så den kan funka, den ska ta mindre plats än kidzofix som är isofixmontering.

Den och britax hi-way och max-way ska ta liten plats i bilen. Axkid funkar i golf, där har vi den lite då och då när vi är hos mina släktingar.

Svar på tråden Bakåtvänd bilbarnstol i BMW 5-serie