• qinq77

sambo vill ge syster ägg, jag vill inte.

Hej

Jag är tillsammans med en kvinna sedan ca 10 år och vi har 2  pojkar  tillsammans. VI är båda 35 år gamla och tänker inte skaffa fler barn för vi är nöjda och lyckliga som det är.

Min sambo har en syster som är några år äldre och även hon har 2 barn sedan tidigare med en man som hon skildes ifrån för ett par eller några år sedan.
    Det tog inte så lång tid innan hon träffade en annan man och de bor nu tillsammans och har hennes barn varannan vecka.

Hennes nya kille som är 41 år gammal har inte några barn sedan tidigare och de försöker nu få ett barn tillsammans.  Problemet är ju då att det inte går nåt bra! Hans spermier är för dåliga och hon har inga eller dåliga ägg. Jag vet inte riktigt men de har försökt med nån slags behandling med att befrukta ägget några gånger och det har misslyckats.

Nu har frågan kommit om min sambo vill skänka ägg till henne för att bli befruktad med hans spermier.
    Eller rättare sagt, det började som en fråga ( jag sade tvärt nej direkt) men nu börjar det bli outhärdligt.

De menar att hon vill ha ett barn som har samma gener som henne och att väntetiden på en donator är så pass lång att det kommer att bli försent. Min sambo kan tänka sig att hjälpa sin syster och menar att hon inte kommer att känna att det är hennes barn (vilket det ju är egentligen).

Personligen känner jag ett avsky för det här. Jag vill inte att mina barn ska vara ett syskon med sina kusiner. Jag vill inte heller att min sambos gener ska beblandas med hennes kille. Dessutom så tror jag inte på att min sambo kommer att se detta eventuella barn som ett syskonbarn. Jag är rädd för att det blir mer känslor än så och jobbiga konflikter i framtiden. Jag tycker helt enkelt att det är fel för alla inblandade.

Hennes nya kille har haft hela livet på sig att skaffa barn men valt att prioritera bort eller inte brytt sig ( ingen aning) och nu tycker jag att tåget har gått. Skaffa en yngre kvinna,adoptera eller acceptera läget tycker jag.

Är jag egoistisk för att jag tycker så här? Det känns nu som att det är mitt fel att de inte kan få barn pga att jag är emot detta. Jag missunnar ingen att få barn då det är det bästa som finns i livet.
    Men jag kan inte rå för att jag tycker såhär och går de vidare med detta trots att jag tydligt sagt att jag är emot det så vet jag inte om jag kommer att kunna acceptera det. Dvs vi kommer kanske att gå ifrån varandra.

Hoppas att nån känner igen sig och har nåt svar..

• Svar på tråden sambo vill ge syster ägg, jag vill inte.
  • lisaeriksson

Jag tycker du är egoistisk! Det är ju inte dina ägg! Så du menar att du ska lämna den du älskar för att hon vill hjälpa sin syster?

Synd om din fru då :(

• Mikki

Hur hade du tänkt om det hade varit din fru som inte hade några ägg och du inte hade några tidigare barn? Svårt att sätta sig in i hur det är att vara barnlös om man aldrig behövt uppleva det. Kan säga att det suger

• semlorna

Vi har svårt att få barn och har funderat lite på just det med en närstående donation. Antar att vi är färgade av det men för mig är ägg och spermier inte så speciellt och jag hade inte sett det som mitt barn om jag hade donerat ägg till någon. Det är ägg/spermier som inte hade blivit något och som nu kan ge någon annan ett barn. Om vi lyckas med IVF och får embryon över hade jag kunnat tänka mig att skänka bort resterande när vi är färdiga också. 

Däremot tycker jag det är bra att du funderar igenom detta ordentligt och pratar med alla inblandade om det. Jag hade verkligen inte velat få ägg av någon/någons respektive med liknande tankar och känslor inblandade.  

• qinq77
    Mikki skrev 2013-03-26 19:14:39 följande:
    Hur hade du tänkt om det hade varit din fru som inte hade några ägg och du inte hade några tidigare barn? Svårt att sätta sig in i hur det är att vara barnlös om man aldrig behövt uppleva det. Kan säga att det suger
    Hej!

Det kan jag såklart inte sätta mig in i och det måste vara fruktansvärt.  Men jag tycker att det är lite skillnad.
    systern här har redan barn och jag hörde med egna öron att hon sade att hon inte skulle ha mer barn när hon var gift.

Nu har hon träffat en ny kille och vill "ge" honom ett barn. Förmodligen för att hon är rädd att han kommer att dra pga hon inte kan få barn längre. Det här handlar alltså mest om hennes nya kille. Jag har inget emot honom som människa, men han har levt sitt liv och valt att inte skaffa barn. Han har också valt att bli tillsammans med en kvinna som har barn sedan tidigare och börjar komma upp i åldern där naturen sätter stopp.

Förutom att jag tycker att det är onaturligt och fel att min tjej ska bli både mamma och moster på samma gång så har Jag har ingen lust att min tjej ska ge sin syster ett barn bara för att hon är rädd för att han ska söka upp en yngre tjej.

Jag har sett i detta forum att många tjejer inte tycker att det är så märkvärdig att ge bort ett ägg. Ungefär som att ge blod ungefär och att det är världens naturliga sak att ge bort sina gener. Jag håller inte med, men detta kanske är fel forum att ställa denna (för mig) känsliga fråga.
    Detta är ju trots allt ett forum och en kategorigren där mest kvinnor där "bäst före datumet" har passerat.

• semlorna

Bäst före datumet?! Jag är 26 och har svårt att få barn så det har inget med ålder att göra...

• qinq77
    semlorna skrev 2013-03-27 12:12:17 följande:
    Bäst före datumet?! Jag är 26 och har svårt att få barn så det har inget med ålder att göra...
    Jag ber om ursäkt om jag sårade någon som inte kan få barn pga orsaker som inte har med naturens egna sätt att säga stopp. Det jag menade är att jag tycker att det är patetiskt när 40 åriga kvinnor som har barn i tonåren skriker efter ägg och vill skaffa barn för rädda ett förhållande.

• semlorna
    qinq77 skrev 2013-03-27 12:20:01 följande:
    Jag ber om ursäkt om jag sårade någon som inte kan få barn pga orsaker som inte har med naturens egna sätt att säga stopp. Det jag menade är att jag tycker att det är patetiskt när 40 åriga kvinnor som har barn i tonåren skriker efter ägg och vill skaffa barn för rädda ett förhållande.

Jag tycker det är rätt klumpigt att komma in i en forumdel där folk kämpar och säga sånt. De allra flesta jag mött i IVF-kretsar är unga, eller iaf inte uppåt 40. Sen har jag svårt att förstå varför folk som är närmare 40 ska förlöjligas för att dom vill ha barn/fler barn.

Att du är obekväm med att din respetive vill skänka ägg är en sak men att förlöjliga en annan och lägga in dina egna värderingar i det är hemskt tråkigt. Vet du att hon vill ha fler barn enbart för hans skull? Att det är ett försök att rädda förhållandet? Troligtvis inte utan du antar.

Vet du hur många gånger jag svarat att "barn är något vi tar sen, vi är ju unga än"  när folk frågar? Jag har inte lust att blotta vår sorg för alla jämt så tänk efter lite innan du antar en massa.
  • Sweet life

Har du ens läst på om vad en äggdonation betyder?

1. hennes syster kommer INTE få hennes ägg. Iaf inte om dom gör donationen i Sverige. Det går inte till så här.
    2. Det är inte hennes barn med någon annan. Det är systerns barn, med systerns nya..

Du är trångsynt och egoistisk!

• LinneaJosie

Till syvende och sist är det din sambos val. Hennes ägg, hon bestämmer. Såklart vore det bäst om ni var överens, men det låter ju inte som att det kommer hända.

• qinq77
    semlorna skrev 2013-03-27 12:27:58 följande:
    Jag tycker det är rätt klumpigt att komma in i en forumdel där folk kämpar och säga sånt. De allra flesta jag mött i IVF-kretsar är unga, eller iaf inte uppåt 40. Sen har jag svårt att förstå varför folk som är närmare 40 ska förlöjligas för att dom vill ha barn/fler barn.

Att du är obekväm med att din respetive vill skänka ägg är en sak men att förlöjliga en annan och lägga in dina egna värderingar i det är hemskt tråkigt. Vet du att hon vill ha fler barn enbart för hans skull? Att det är ett försök att rädda förhållandet? Troligtvis inte utan du antar.

Vet du hur många gånger jag svarat att "barn är något vi tar sen, vi är ju unga än"  när folk frågar? Jag har inte lust att blotta vår sorg för alla jämt så tänk efter lite innan du antar en massa.
    Ja du har rätt i att det var klumpigt av mig och att det var fel forum.
    Att ställa denna fråga här är att jämföra ungefär med att gå in till en kyrka och fråga en präst om jag ska tro på Jesus Kristus eller Profeten Mohammed! Det är liksom spark mot ett mål hela tiden.

Jag vill absolut inte strö salt i dina sår och jag förstår din sorg.
    Jag tycker inte att jag är trångsynt som någon skrev. VI alla har väl rätt till tycka och känna vad vi vill. Jag tycker att detta är fel och jag tror att en majoritet av människorna ( utan för detta forum såklart) håller med mig.

Svar på tråden sambo vill ge syster ägg, jag vill inte.