• Chrizzy81

Matschema 7 mån

Hej!

Hur ser ett  lämpligt matschema ut för en 7-månaders? Hur har ni det?

Just nu äter min kille som är snart 7 mån så här:

6-30-7 - Ersättning 210, ev. smaka lite macka.

11 - Oftast lunch om han är på humör, alltså riktig mat

14 - Ersättning - funderat att byta ut mot mellanmålsmat

16 -Gröt

18- Äta lite igen när vi äter. smaka lite olika

19 - Ersättning

Har ni tips på bra mellanmål?Kan jag ge ägg och keso?  Borde jag byta ut ersättningen på morgonen mot riktig mat? Gröt? Han vägrar välling. Älskar verkligen sin ersättning och skulle nog gärna fortsätta med den lääänge.

• Svar på tråden Matschema 7 mån
  • Windsor

När min var 7 månader (9 månader nu) försökte jag ge mat till lunch och middag, ersättning resten av målen. Dock ratade han maten men vid 8 månader gjorde jag såhär : Runt 7 frukost - välling Kl 9 mellanmål - bröd bitar med ex bredbar leverpastej, banan bitar. Eller diverse små plock som man inte är mätt på så länge. Sover efter mellis. Kl 12 lunch - mat. Om du gör egen mat är vitsås (stuvning med andra ord) jätte bra att ha till all slags mat föratt få det smetigt och smaken liknar ju ersättning / välling. Kl 14 mellanmål. Sover sedan. Kl 17 middag - mat Runt 19 välling och sova

• Ida1987

Jag undrar också hur ett lämpligt matschema för en 7-månaders ser ut. :P Men det kan säkert vara individuellt!

Min son är 7 månader och han äter UNGEFÄR såhär:

Natt: Amning, varierande vilka tider och hur många gånger, men ca 01 och 05.

ca 8: Ammas

11.30: Lunch, än så länge tycker han bara om gröt, men jag ger små portioner vanlig mat också för att han ska vänja sig vid det. Lite fruktpuré till efterrätt.

ca 14 fruktpuré (men jag funderar på att introducera lite välling här också)

16-17: Ammas

18-19 (innan läggdags): Ammas (ska även försöka ge lite välling här så att han står sig längre på natten...)

• AnnasoR

Min bvc sa att det är bra att börja introducera mer riktig mat istället för endast ersättning/amning efgrrsom dom vid åtta månaders ålder bör äta tre mål riktig mat om dagen utöver amning/ersättning och mellanmål. Såhär ser min dag ut för min sju månaders: Vaknar 6.00 - ersättning 150ml 9.00 - en portion gröt och vatten till 12.30-13.00 - välling 250ml Ca 16.00 - barnmatsburk eller hemlagad mat och vatten till 18.00 - godnattvälling 300ml Sover oftast hela natten utan mat men ibland vaknar han hungrig och får då lite ersättning. Beroende på när han äter lunch så kan han ibland få mellis mellan lunch och middag och då är det fruktpure eller katrinplommon.

• Natulcien
    AnnasoR skrev 2013-03-27 14:34:29 följande:
    Min bvc sa att det är bra att börja introducera mer riktig mat istället för endast ersättning/amning efgrrsom dom vid åtta månaders ålder bör äta tre mål riktig mat om dagen utöver amning/ersättning och mellanmål. Såhär ser min dag ut för min sju månaders: Vaknar 6.00 - ersättning 150ml 9.00 - en portion gröt och vatten till 12.30-13.00 - välling 250ml Ca 16.00 - barnmatsburk eller hemlagad mat och vatten till 18.00 - godnattvälling 300ml Sover oftast hela natten utan mat men ibland vaknar han hungrig och får då lite ersättning. Beroende på när han äter lunch så kan han ibland få mellis mellan lunch och middag och då är det fruktpure eller katrinplommon.
    Oj, sa de så på BVC? Då var de nog inte uppdaterade på länge...

De behöver verkligen inte tre hela mål redan vid 8 månader! Man kan börja byta ut något mål då, t.ex. ge lagad mat en gång om dagen. Resten av målen kan med fördel vara bröstmjölk eller ersättning, och eventuellt ett mål gröt eller välling.
    När barnet är 1 år behöver hen två mål lagad mat om dagen.

Och jag skulle byta ut ett av vällingmålen mot ersättning om jag var i dina kläder. Det blir ganska mycket spannmål för en 7 månaders med två portioner välling och en portion gröt.
  • Natulcien

Jag tycker att det ser bra ut som det är. Han är ju bara 7 månader och behöver inte mer fast föda än så ännu.

När sonen var 7 månader åt han ungefär så här:

Frukost: Amning
    Mellanmål: Amning
    Lunch: Smakportion av lagad mat + amning
    Mellanmål: Amning
    Middag: Smakportion av gröt + amning
    Kvällsmål: Amning

Och ofta något mer amningstillfälle under dagen.

• Lea2016

Min dotter 7 månader åt nästan enbart ersättning fram till 6 månader sen små smakportioner. Hon är född 6 v förtidigt.vi började med några skedar per måltid och nu äter hon mkt bättre.

Matshema nu:

7-8 gröt 2 msk med puré ca en tredjedel burk.

11 tiden varm mat halv burk ibland puré till reträtt

14.30 ersättning 120-220 ml

17 varm mat halv burk puré ibland

19-20 välling 220 ml sover till ca 1-2 får ibland ersättning 120-220 eller så vill hon bars somna om.

05 vaknar ibland och vill ha ersättning

Och 7-8 tiden gröt igen????

Hon har ätit var tredje timme sen 2 månaders ålder innan varannan timma ungefär.

Svar på tråden Matschema 7 mån