Inlägg från: Natulcien |Visa alla inlägg
  • Natulcien

Matschema 7 mån

AnnasoR skrev 2013-03-27 14:34:29 följande:
    Min bvc sa att det är bra att börja introducera mer riktig mat istället för endast ersättning/amning efgrrsom dom vid åtta månaders ålder bör äta tre mål riktig mat om dagen utöver amning/ersättning och mellanmål. Såhär ser min dag ut för min sju månaders: Vaknar 6.00 - ersättning 150ml 9.00 - en portion gröt och vatten till 12.30-13.00 - välling 250ml Ca 16.00 - barnmatsburk eller hemlagad mat och vatten till 18.00 - godnattvälling 300ml Sover oftast hela natten utan mat men ibland vaknar han hungrig och får då lite ersättning. Beroende på när han äter lunch så kan han ibland få mellis mellan lunch och middag och då är det fruktpure eller katrinplommon.
    Oj, sa de så på BVC? Då var de nog inte uppdaterade på länge...

De behöver verkligen inte tre hela mål redan vid 8 månader! Man kan börja byta ut något mål då, t.ex. ge lagad mat en gång om dagen. Resten av målen kan med fördel vara bröstmjölk eller ersättning, och eventuellt ett mål gröt eller välling.
    När barnet är 1 år behöver hen två mål lagad mat om dagen.

Och jag skulle byta ut ett av vällingmålen mot ersättning om jag var i dina kläder. Det blir ganska mycket spannmål för en 7 månaders med två portioner välling och en portion gröt.
  • Natulcien

Jag tycker att det ser bra ut som det är. Han är ju bara 7 månader och behöver inte mer fast föda än så ännu.

När sonen var 7 månader åt han ungefär så här:

Frukost: Amning
    Mellanmål: Amning
    Lunch: Smakportion av lagad mat + amning
    Mellanmål: Amning
    Middag: Smakportion av gröt + amning
    Kvällsmål: Amning

Och ofta något mer amningstillfälle under dagen.

Svar på tråden Matschema 7 mån