Hur ska jag tänka ang umgänge/inget umgänge (anmäld pappa)
Anonym (Eliza) skrev 2013-03-20 09:49:47 följande:
Precis det jag tänker på, jag vill ju att sonen skall kunna träffa pappan och ha någon form av kontakt eftersom han själv vill det MEN att bara släppa honom VH helt utan koll känns inte tryggt och pappan går inte med på annat.
Så alternativen är
*Släppa sonen VH och hoppas på det bästa
*Som nu, soc har erbjudit pappan umgänge och föräldrastöd men han har avböjt
* Lägga ner och inse att pappan försvinner för gott (vilket ju också visar sonen att nästa gång någon slår så säger man ingenting, för nu vet han ju hur det går"
Känns som ingenting blir blir rätt.
Har varit i en liknande situation som dig. Har två barn (ett med högfungernade autism) med en man som jag separerade från bland annat på grund av hans hetsiga humör och att han ej gick att lita på.
Han utsatte även våra barn för farliga situationer som barnen var väldigt tveksamma till att tala om under tiden detta pågick. Fastän han var som han var hade barnen och då främst barnet med autism en stor önskan om att få umgås med sin pappa. Efter många om och men så beslöt jag i samråd med bland annat soc att de skulle få ses kortare stunder på offentliga platser tillsammans, tex badhus, lekparker etc etc. (min fd avböjde också till att ha en annan vuxen som stöd närvarande). Det fungerade väl sådär men jag upplevde det som att det var bättre än ingenting.
Men ifall din fd inte förstår värdet i att umgås med sitt barn kanske det inte är det bästa att låta dem ses om än det kommer att bli en jobbig tid för sonen till en början.
I dagsläget har inte mina barn någon kontakt alls med sin pappa eftersom det på sikt skadade mer än det hjälpte.
Jättesvårt läge men hoppas att det löser sig för er!