• Anonym (Eliza)

Hur ska jag tänka ang umgänge/inget umgänge (anmäld pappa)

Har sktivit en tidigare tråd jag inte inte hittar ju men kortfattat, sonen är 8 år, har Atypisk Autism och uppmärksamhetstöring, bor med mig och min sambo 8som varit med sedan sonen var 1 år) samt har umgänge med sin pappa och hans familj (sambo och 5 barn utöver).

En socanmälan gjordes efter jul pga pojken uppgett att hans pappa slagit honom, han hade även en lång historia om exakt när/var/hur och med tanke på hans funktionsnedsättning med begränsad fantasi så skulle han inte kunna ljuga ihop en så pass hållbar historia och hålla fast vid den så länge som han gjort bara sådär, minst sagt är han kanske Sveriges sämsta lögnare. Anmälan gjordes av mig samt skolan som han också berättat för, både skolan och socialtjänsten anser sonen vara trovärdig. I och med anmälan så kontaktades även soc i pappans kommun eftersom sonen uppgivit att den som får mest stryk är hans lillasyster. Vet själv med mig att pappan har ett extremt humör som han inte kan hejda vilket också var den största anledningen till att vi separarerade.

Umgänget har upphört sedan jul, ingen har hört av sig till sonen vare  sig pappan eller hans familj.Jag hade velat att de träffades för sonens skull MEN under skyddade former för ett tryggt umgänge, soc erbjöd pappan kurser i både föräldraskap, diagnosen och annat men pappan ansåg att han inte hade några problem alls, till saken hör också att jag VET att pappan har problem med sonen, speciellt med tanke på sonens diagnos där man måste ligga steget före, varva energigivare med energitagare, ha koll på lek och samspel, sonen är inte utåtagerande men eftersom han tar in på tok för många intryck så orkar han tex inte med en hel släktmiddag, eller leka med för många barn utan struktur, då eskalerar han och till sist bryter ihop, detta struntar pappan i och anser att det inte finns någon diagnos men i och med det så blir det ju extra jobbigt där.

Eftersom pappan nekar att ta emot hjälp av socialtjänsten säger de att de inte kan göra mer, jag föreslog att få en kontaktperson som kunde vara med under umgänget vilket de skulle testa mycket för att jag vet att både pappan och hans familj är arga på sonen och förmodligen kommer att ställa honom mot väggen, sonens önskemål är att träffa pappa och syskonen men att pappa inte slåss.

Jag har enskild vårdnad vilket soc säger att då bestämmer jag själv, jag och soc har erbjudit olika alternativ men pappan vägrar, tex att umgås över dagen. Jag är kluven, ska jag skicka sonen VH och hoppas på det bästa (vilket var ett alternativ från soc, då de sa att även om de lägger ner här så har man i deras hemkommun valt att starta en utredning ang deras andra barn så de är påpassade. Känner samtidigt att det även är pappans ansvar att faktiskt träffa sonen och engagera sig inte bara mitt.

Och mitt i det hela står en pojke som förvisso vill träffa sin pappa men är rädd att bli slagen, en ide var att farmor kunde vara med under umgänget vilket soc föreslog men hon kunde/ville inte så det är uteslutet.
    Sonen är också i dags datum mycket ledsen, pappa har slagit flera år men först nu vågade han berätta vilket han tyckt varit jättejobbigt att göra och skäms, jag, soc och skolan uppmuntrade honom i att det var jättebra att han berättade men han ser ju också vad konsekvensen blir dvs att pappa inte vill träffa honom, hans om än lite naiva förhoppning var att "pappa skulle få hjälp att sluta slåss" inte att pappa skulle försvinna.

Hur skulle ni tänka? Skicka iväg barnet till kanske ännu en misshandel? Eller vänta på att pappan själv skall ta tag i sig vilket nte kommer att hända och helt enkelt strunta i umgänge eftersom han inte accepterar vare sig stöd/hjälp eller annat umgänge än varannan helg.    

• Svar på tråden Hur ska jag tänka ang umgänge/inget umgänge (anmäld pappa)
  • Anonym

Vill pappan ha umgänge alls?

• Anonym (Eliza)
    Anonym skrev 2013-03-20 09:40:42 följande:
    Vill pappan ha umgänge alls?

Tror det, om han får ha det som innan, dvs varannan helg.
  • SupersurasunkSara
    Anonym (Eliza) skrev 2013-03-20 09:43:35 följande:

Tror det, om han får ha det som innan, dvs varannan helg.
    Är du beredd att ta risken? Din son har nu sett konsekvensen av att berätta; pappa försvann... Så om pappa slår igen, hur stor är chansen att han vågar säga nåt?
  • Anonym (Eliza)
    SupersurasunkSara skrev 2013-03-20 09:46:25 följande:
    Är du beredd att ta risken? Din son har nu sett konsekvensen av att berätta; pappa försvann... Så om pappa slår igen, hur stor är chansen att han vågar säga nåt?

Precis det jag tänker på, jag vill ju att sonen skall kunna träffa pappan och ha någon form av kontakt eftersom han själv vill det MEN att bara släppa honom VH helt utan koll känns inte tryggt och pappan går inte med på annat.
    Så alternativen är

*Släppa sonen VH och hoppas på det bästa

*Som nu, soc har erbjudit pappan umgänge och föräldrastöd men han har avböjt

* Lägga ner och inse att pappan försvinner för gott (vilket ju också visar sonen att nästa gång någon slår så säger man ingenting, för nu vet han ju hur det går"

Känns som ingenting blir blir rätt.          

• Anonym
    Anonym (Eliza) skrev 2013-03-20 09:49:47 följande:

Precis det jag tänker på, jag vill ju att sonen skall kunna träffa pappan och ha någon form av kontakt eftersom han själv vill det MEN att bara släppa honom VH helt utan koll känns inte tryggt och pappan går inte med på annat.
    Så alternativen är

* Lägga ner och inse att pappan försvinner för gott (vilket ju också visar sonen att nästa gång någon slår så säger man ingenting, för nu vet han ju hur det går"

Så alternativen är

Är inte skadan redan skedd när pappan nu varit frånvarande i snart 3 månader?

• Anonym (Eliza)
    Anonym skrev 2013-03-20 09:54:10 följande:
    Är inte skadan redan skedd när pappan nu varit frånvarande i snart 3 månader?

Jo, fast sonen har ju fortfarande förhoppningen han fick på soc dvs "Vi kan hjälpa pappan att lära sig hur man gör för att inte slåss", jag vet liksom inte hur jag skall förklara för honom att "pappan ville inte ha någon hjälp, för han/hans sambo/farmor tror inte på dig så därför kan du inte träffa honom mer"
  • Anonym (k)

Så alternativen är

Har varit i en liknande situation som dig. Har två barn (ett med högfungernade autism) med en man som jag separerade från bland annat på grund av hans hetsiga humör och att han ej gick att lita på.

Han utsatte även våra barn för farliga situationer som barnen var väldigt tveksamma till att tala om under tiden detta pågick. Fastän han var som han var hade barnen och då främst barnet med autism en stor önskan om att få umgås med sin pappa. Efter många om och men så beslöt jag i samråd med bland annat soc att de skulle få ses kortare stunder på offentliga platser tillsammans, tex badhus, lekparker etc etc.  (min fd avböjde också till att ha en annan vuxen som stöd närvarande). Det fungerade väl sådär men jag upplevde det som att det var bättre än ingenting.

Men ifall din fd inte förstår värdet i att umgås med sitt barn kanske det inte är det bästa att låta dem ses om än det kommer att bli en jobbig tid för sonen till en början.

I dagsläget har inte mina barn någon kontakt alls med sin pappa eftersom det på sikt skadade mer än det hjälpte.

Jättesvårt läge men hoppas att det löser sig för er!

• Anonym (Lisa)

Usch vilken hemsk sits både du och sonen sitter i...

Jag tror att om jag var i din situation så skulle jag nog inte släppa iväg sonen till pappan. Men att var öppen med sonen om situationen och att pappan får höra av sig när han har fått hjälp/ändrat sig. Hur gammal är sonen? Försök visa på det som är positivt för honom, som den familj ni lever i, kompisar, andra släktingar.

• Lindsey Egot the only one

Kan ju bli så att den fysiska misshandeln slutar men att den övergår till psykisk.
    Tex titta vad du har gjort mot din familj osv.

• Anonym (Eliza)
    Anonym (Lisa) skrev 2013-03-20 10:09:07 följande:
    Usch vilken hemsk sits både du och sonen sitter i...

Jag tror att om jag var i din situation så skulle jag nog inte släppa iväg sonen till pappan. Men att var öppen med sonen om situationen och att pappan får höra av sig när han har fått hjälp/ändrat sig. Hur gammal är sonen? Försök visa på det som är positivt för honom, som den familj ni lever i, kompisar, andra släktingar.

Han fyller 8 år i sommar. Tyvärr är han väldigt bokstavlig, allt är svart eller vitt och han har tom haft självmordstankar pga detta, vilket också gör det svårt att veta vad/hur man skall lägga fram allt. Säger man att pappan får höra av sig när han tar emot hjälp så kommer han att tjata om det och ha hoppet uppe tills det händer, vilket jag tror inte kommer att hända.
  • Anonym (Eliza)
    LindaEfraim skrev 2013-03-20 10:17:51 följande:
    Kan ju bli så att den fysiska misshandeln slutar men att den övergår till psykisk.
    Tex titta vad du har gjort mot din familj osv.

Det tror jag med, pappans familj är väldigt nära varandra, snudd på lite sektlik ibland, farmor tex har redan ringt till soc och förklarat att sonen ljuger, hon har även velat tvinga sig med till FR och ringt dit tidigare, bara en sån sak, pappan är liksom 35 år, inte 15 år. De är också noga med att visa att "vi är ENADE" och just nu är ju sonen "utanför". Jag tror inte han skulle komma undan med att de skulle låtsas som att inget hänt utan skulle säkerligen fråga ut sonen vad han håller på med.Därav att ett alternativ jag föreslog igår var att pappan och sonen kunde ses här på orten tillsammans med en handläggare från soc (såna hjälp erbjuder de) för att se hur mötet går, å andra sidan om jag känner sonen rätt så skulle frågan "pappa, varför ljuger du om att du slagit mig" också kunnat komma, exempelvis ville han ställa samma fråga på SMS till honom för ett tag sedan, tur i oturen att han inga pengar hade på mobilen, samtidigt som det ju faktiskt är en väldigt befogad fråga som sonen har all rätt att ställa.
  • hallontroll

Tycker inte du borde låta sonen bara hos honom VH om han inte gå med på att få hjälp och nån annan är med. Skulle han verkligen bry sig om sonen skulle ha göra vad han kan för att kunna träffa honom och ha en bra förhållande med honom. Jag förstår att din som blir ledsen att inte träffa sin pappa , men att vara rädd för honom och misshandlad är värre tycker jag. Jag har själv inte träffat min biologisk far i massa år , som jag inte ångrar. Han har inte slagit mig ofta , men var allmänt ointresserad av mig och otrevlig. Man behöver inte såna " föräldrar" .

• hymafr

TS: Läs din trådstart en gång till och låtsas att det rör sig om din grannes barn.

Du har ju svaret själv - inte kan du skicka ditt barn till en person som misshandlar honom.  

Din uppgift är att skydda ditt barn och det gör du inte om du skickar honom till en person som misshandlat honom i flera år och även misshandlar minst ett barn till.

Din som kommer lida om han inte träffar sin pappa mer, MEN han kommer lida ännu mer av att växa upp i tron att det är ok att få stryk av pappa och om man vågar säga ifrån så händer inget - allt fortsätter bara som vanligt, dvs det hjälper inte att säga ifrån.
    Vad är det för pappa förresten som misshandlar sina barn? Om det hände en endaste gång så kanske det kan finnas en ursäkt, men inte regelbundet i flera år och dessutom minst två av sina barn. DU kan rädda din son - hoppas bara att hans lillasyster har någon som kan hjälpa henne.    

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Eliza) skrev 2013-03-20 10:23:52 följande:

Han fyller 8 år i sommar. Tyvärr är han väldigt bokstavlig, allt är svart eller vitt och han har tom haft självmordstankar pga detta, vilket också gör det svårt att veta vad/hur man skall lägga fram allt. Säger man att pappan får höra av sig när han tar emot hjälp så kommer han att tjata om det och ha hoppet uppe tills det händer, vilket jag tror inte kommer att hända.
    Men då kanske du måste vara så rak att säga som det är. Pappa vill inte ta vara med dig! Men att sedan lägga ALL skuld på pappan. Att han inte vill ta emot hjälp, tex.

Fråga på biblioteket om det finns någon bok ni kan läsa som handlar om det. Det kanske är lättare för sonen att förstå att han inte är ensam om det. Och lättare att förstå om det gäller en fiktiv person och sedan kan ni ta ett prat om hur boken påminner om hans situation? Jag har dålig erfarenhet av diagnos-barn men böcker hjälpte mig när jag och barnens pappa separerade
Svar på tråden Hur ska jag tänka ang umgänge/inget umgänge (anmäld pappa)