Gemensam vårdnad, jag vill flytta med barnet.
Jag och pappan gick isär i dec, vi hade försökt ett tag men det gick inte att fortsätta. Korta orsaken är att pappan har diverse diagnoser bla. aspergers och kräver enhel del hjälp och stöd och han har inte gjort mycket hemma eller med barnet. Det blev värre när han fick sin aspergersdiagnos i sommras är som han skyller allt på diagnosen och när barnet kom så blev det också lite värre. Tror att det blev förmycket stress och han kan inte hanter situationen, han har svårt att läsa av vad barnet vill och se faror och tänka ett steg före.
Barnet är sjukt och kräver enhel del både jobbiga kvällar och nätter osv. Jag är sjukskriven nu för jag har inte sovit bra på över 2.5år och inte haft någon direkt avlastning mer än förskolan där barnet kan vistas i en miljö som fungerar.
Jag kommer från en annan stad 40mil bort, jag flyttade till kärleken. Men här har jag inget socialt nätverk mer än svärmor som jag har bra kontakt med trots att jag och mannen separerat, vi pratar och träffas oftare än hon och hennes son. Jag har inte direkt några vänner heller för jag har bara varit fokuserad på barnet och mannen de senaste 2.5åren. Har inte haft energi över till att träffa vänner. Barnet gör att det är svårt att gå ut på cafe eller öppna förskolan också för risken är stor att barnet blir sjukt.
Nu vill jag flytta närmare mina släktingar och vänner där jag kan få avlastning och hjälp med barnet men också chans till jobb. Här kan jag bara jobba under den tiden som förskolan har öppet, något nattis kan barnet inte gå på för där finns inte resurser eller kunskap för att det skulle funka.
Pratade med en sochandläggare men hon hade inte riktigt koll utan sa att jag bör få flytta men när jag sökt lite så verkar det svårt om pappan inte säger ja. Jag tror inte han kommer säga ja om jag frågar för i hans huvud så är han en engagerad och bra pappa. Idag har de umgänge 2.5timme/vecka på en aktivitet typ öppen förskola där det finns personal med kunskap och kan stötta pappan och hjälpa till om barnet tex. blir sjukt och behöver mediciner mm. Sen träffas vi hemma hos mig och barnet ibland på lördagkvällarna och äter och tittar på någon film, men han driver inte på det själv utan avbokar lite då och då.
Ska jag orka om barnet blir sämre eller har sämre perioder behöver jag hjälp, ska jag kunna jobba igen behöver jag hjälp från vänner omkring mig som kan ta barnet när förskolan är stängd om jag inte hittar jobb som är enbart mån-fre 7-17, vilket är svårt när man är utb. innom vården.
Hur är det, kan jag flytta mot hans vilja? Om det ska bli tvist om det vad krävs för att jag ska vinna den?