• czczcz

var i Linköping ska man bo/inte bo

Hej!

Har bott i Linköping i fem år nu. Först i Lambohov, sen Gottfridsberg och nu i innerstan. Lambohov råder det väldigt delade meningar om och som någon skrivit tidigare så beror det nog väldigt mycket på var i området man bor. Området runt centrum skulle jag inte rekommendera, däremot lantmannagatan och den delen är det många som trivs på. Någon skriver att man måste byta buss på för att komma till sjukhuset. Det stämmer inte. Det går två olika busslinjer genom lambohov och en av dessa stannar på flera ställen precis vid sjukhuset.

Gottfridsberg trivdes jag väldigt bra i och Åbylund som du undrar om ligger precis intill och det verkar väldigt lugnt. MIn sambo bodde där under flera år innan vi träffades och han verkade trivas bra.

Som andra skrivit så rekommenderas verkligen inte Graflunds, däremot finns det gott om andra privata hyresvärdar. Både i Gottfridsberg och nu i innerstan så har jag haft Östgöta. 

Berga som du undrar över vet jag tyvärr inte så mycket om, men Skäggetorp rekommenderas verkligen inte och inte direkt Ryd heller. 

• czczcz

20 min promenad låter rimligt. Jag gick på typ 10 från Gottfridsberg. Det finns lite smålekplatser överallt både i Åbylund och Gottfridsberg. Sen i Gottfridsberg så finns en större lekplats som barnen brukar kalla för plaskis för där finns lite "lekfontäner", djur som sprutar vatten, sand och lite annan vattenlekplats Mycket poppis. Från Gottfridsberg och Åbylund är det även gång/cykelavstånd till Gamla Linköping och Valla som är väldigt populärt bland barnfamiljer. I Valla finns det lekplats, dju och minigolf bland annat

• czczcz

Det var en plaskdamm för längesedan som stängdes ner och för kanske fyra år sedan gjorde de om den så det blev dessa fontäner, djur och saker istället

• czczcz

Det är olika på olika ställen, men det finns några som har öppet från 6. Det som ligger precis intill Tornhagskolan (som jag antar är det som gäller för Åbylund) är ett av dessa. De tar då även barn från Astrid Lindgren  och kanske andra dagis också, fram tills de öppnar.

Svar på tråden var i Linköping ska man bo/inte bo