VARNING: BRIOs barnvagn håller bara för ETT barn!
Vår dotter Ella föddes 2008 och fick en ny BRIO Happy kombivagn. Den användes flitigt i ca två år varefter den sattes in i vårt uppvärmda förråd och togs åter i bruk när lillasyster Ida föddes i februari 2012. Ganska snart efter det att vagnen åter togs i bruk började det gummerade greppet att luckras upp, smulas sönder i handen och spricka. Vi trodde att vi hade satsat på ett kvalitetsmärke och blev därför förvånade över den bristfälliga kvaliteten.
Vi kontaktade Produktchefen på BRIO för att upplysa om att handtagen inte höll måttet. Dels så att BRIO kunde gå till botten med detta gentemot sin underleverantör och dels för att höra hur man åtgärdar bristerna. BRIO kände tydligen till problematiken sedan tidigare men hade inget som helst intresse att stå för sin dåliga kvalitet eller för den sakens skull visa goodwill. Det man som stor BRIOkund (barnvagnar, bilstolar, gåvagnar, leksaker mm) möts av som svar är att ”TYVÄRR- VAGNEN ÄR ÄLDRE ÄN TVÅ ÅR!”
På bilden kan man tydlig se hur nämnda handtag ser ut efter tre års aktivt användande (stackars Ida – hon ser ut att vilja säga ”skäms BRIO”). Greppet kan inte bytas med mindre än att hela handtagsdelen byts ut. Givet denna stora insats kan man nog anse att det räckte att BRIO visade lite god vilja och fantasi och i alla fall skickade hem lite tunn grepplinda som flertalet arga barnvagnsägare kunde linda över handtaget. Det hade kostat mycket litet och bidragit till lite mer nöjda kunder som slipper leta lämplig linda (jag letar fortfarande en tillräckligt tunn för det tjocka greppet). Man får hoppas att den kungliga hovleverantören har skärpt till sig med sin nya BRIO Happy Superior. Kanske den till och med håller för ett eventuellt syskon till Estelle?
Du som ”vanlig kund” verkar dock inte särskilt viktig för BRIO.
BETÄNK DETTA INNAN NI SPENDERAR FLERA TUSENTALS KRONOR PÅ NY VAGN OCH EVENTUELLT FUNDERAR PÅ MER ÄN ETT BARN!