• Trötta pappan

VARNING: BRIOs barnvagn håller bara för ETT barn!

Vår dotter Ella föddes 2008 och fick en ny BRIO Happy kombivagn. Den användes flitigt i ca två år varefter den sattes in i vårt uppvärmda förråd och togs åter i bruk när lillasyster Ida föddes i februari 2012. Ganska snart efter det att vagnen åter togs i bruk började det gummerade greppet att luckras upp, smulas sönder i handen och spricka. Vi trodde att vi hade satsat på ett kvalitetsmärke och blev därför förvånade över den bristfälliga kvaliteten.

Vi kontaktade Produktchefen på BRIO för att upplysa om att handtagen inte höll måttet. Dels så att BRIO kunde gå till botten med detta gentemot sin underleverantör och dels för att höra hur man åtgärdar bristerna. BRIO kände tydligen till problematiken sedan tidigare men hade inget som helst intresse att stå för sin dåliga kvalitet eller för den sakens skull visa goodwill. Det man som stor BRIOkund (barnvagnar, bilstolar, gåvagnar, leksaker mm) möts av som svar är att ”TYVÄRR- VAGNEN ÄR ÄLDRE ÄN TVÅ ÅR!”

På bilden kan man tydlig se hur nämnda handtag ser ut efter tre års aktivt användande (stackars Ida – hon ser ut att vilja säga ”skäms BRIO”). Greppet kan inte bytas med mindre än att hela handtagsdelen byts ut. Givet denna stora insats kan man nog anse att det räckte att BRIO visade lite god vilja och fantasi och i alla fall skickade hem lite tunn grepplinda som flertalet arga barnvagnsägare kunde linda över handtaget. Det hade kostat mycket litet och bidragit till lite mer nöjda kunder som slipper leta lämplig linda (jag letar fortfarande en tillräckligt tunn för det tjocka greppet).  Man får hoppas att den kungliga hovleverantören har skärpt till sig med sin nya BRIO Happy Superior. Kanske den till och med håller för ett eventuellt syskon till Estelle?

Du som ”vanlig kund” verkar dock inte särskilt viktig för BRIO.

BETÄNK DETTA INNAN NI SPENDERAR FLERA TUSENTALS KRONOR PÅ NY VAGN OCH EVENTUELLT FUNDERAR PÅ MER ÄN ETT BARN!

Se hur BRIO svarar eller censurerar kritiken på: www.facebook.com/
  • Svar på tråden VARNING: BRIOs barnvagn håller bara för ETT barn!
  • ex ungue leonem

Köpte n kombimerad Brio liggIsittvagn för 200 kr på second hand.Den är ca 14 år gammal.Felfri.

Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • JanaLiiN

Ja, ni kanske har oturen att köpa ett måndagsexemplar. Vår är nog tio år gammal och fungerar fint.

• Fru Mamma

Men... Det är ett ganska välkänt faktum att eftersom de flesta människor idag lever efter novisen "slit och släng", så BEHÖVER företag inte producera fram grejer som ska hålla, för människor kastar allt ändå efter en säsong/ett år/ett barn som använt saken. TYVÄRR!
    Om ALLA människor ändrade inställning, och faktiskt inte köpte nytt, utan kanske begagnat, när något gick sönder så skulle företagen tvingas ändra approach också.

• Fru Mamma

Så var det inte i samma utsträckning för 10-15-20 år sedan. Då kunde bland annat barnvagnar hålla i 10-15-20 år och ändå vara helt felfria.

• tilj75

Jag har en äldre brio, femte bebisen snart som kommer att ligga och sitta i den och den var begagnad när vi köpte den. Tycker den är superbra.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Baktakt

Två år är ju konsumentgarantin. Det är inget som skiljer från ett märke till ett annat.

• Harmagedon

Hmm. Vår Brio Happy från 2008 lever och mår bra. Vi har använt den till två barn utan något uppehåll mellan dem och i vinter har chassit fått bo ute för det mesta. Trist inställning från Brio dock.

• Tygtiiger

Vår Brio från 2004 är hel och fin. Myggnätet har jag dragit sönder i flytt någon gång men det är lätt att byta. 

Handtaget på vår Sitty från 2006 är som erat och det mjuknade också med åren. Lösning inför barn nr 2: riv av gummit (det lossnar lätt) och tejpa om handtaget med tejp för innebandyklubb-handtag.

Häpp.

Mjuka gummiplaster åldras inte med värdighet, oavsett märke. Det hårda mer plastiga materialet som är på vår gamla brio duo håller mycket bättre. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • Suzén

Vår brio, 1 år gammal vagn och varsamma problem! Ser förjävligt ut!!

• summerhunter

Vår vagn har inte sådan där mjukplast på handtagen, utan hårt. Fungerar fortfarande (lite solblekt), och i bra skick efter 7 år (2 barn).

• Trötta pappan

Hej,

1 - Kul att flertalet har Briovagnar som fungerar bättre än vår
    2 - Synd att vissa andra har erfarenhet av samma usla kvalitet som vi...
    3 - Bra med tips på hur man åtgärdar eländet (har själv slutligen kommit på grepplinda för cyklar).

Jag förväntar mig faktiskt vagnen skall skall fungera problemfritt i alla fall i ett antal år (precis som för många av er andra). Speciellt om man nu spenderar lite extra på en "kvalitetsvagn". Hade jag köpt en billig "no brand" från Kina hade jag å andra sidan varit beredd på att lappa ihop den med silvertejp och diverse tekniska lösningar efter ett par år...

Det som gör mig mest upprörd är dock Brios attityd. Man beter sig bara inte så här när man uppger sig för att vara ett "premiummärke" inom barnvagnar. Nu råkar det vara ett problem som är kosmetiskt och funktionellt irriterande. Hur agerar företaget på probelm som är av säkerhetsmässig karaktär?    

Jag kan även meddela att Brio readerat/censurerat mitt inlägg på Brio barnvagnars Facebook sida istället för att bemöta kvalitetskritiken och bristen på kundbemötande (Ni är välkomna med kommentarer till Brio - bara dom är positiva...). Känns lite 1900-tal och Stasi i forna DDR eller kanske nu mer aktuellt - Nord Korea...

Jag har ett par vagnar från Brio, bilstol, sparkskydd, barnleksaker, gåvagn, spis mm. Jag kommer dock aktivt undvika produkter för denna tveksamma leerantör framöver pga enbart pga av deras nonchalans och likgiltighet.  

Aldrig mer BRIOprodukter!      

• Tygtiiger

Enligt vad min lokala barnvagnsdistributör (vi har en väldigt trevlig och bra babyproffsen här) säger så har Brio flyttat sin produktion till just Kina för några år sedan, och därefter har kvaliteten minskat markant. Jag var sugen på en ny vagn åt nya barnet men besinnade mig (det blev en quinny zapp extra som är liten, billig och ja, därför lite plastigare än vår gamla brio men mycket, mycket billigare än den teutonia fun som jag var sugen på). Vi tittade lite på brio men säljaren antydde mer eller mindre rakt ut att om vi tänkte lägga ut mycket pengar så tyckte hon vi skulle lägga dem på något annat än en ny brio, just för att de blivit sämre. 

Krupke, we've got problems of our own!
  • mikipiki

Vi har också en brio från 2008, dock inte samma handtag, men den är verkligen i toppskick fortfarande :) så du ska nog inte dra hela märket över samma kam :)

• Trötta pappan

Hej,

Jag vill bara meddela att jag faktiskt haft en fruksam och trevlig dialog med Brio. Det verkar som om mitt handtagsrepp är bald de värsta dom skådat och även dom kan konstatera att så skall det naturligtvis inte se ut när lillasystter skall ärva vagnen som köptes ny för storasyster.

• iser

Med första barnet köpte vi en begagnad teutonia med två år på nacken. Den var fin men efter kort tids användande gick den flashiga bromsen sönder. Efter ett år så gick vagnen av!!!!  i  stålkonstruktionen,. Ingen rost den bara vek sig. De som hade den innan hade nog som folk gör mest. Haft den i källaren och dragit en unge i den.

Nu med andra barnet har jag en BRIO från tidigt 80-tal. Bättre vagn kan man leta efter!I Snygg som sjutton är den också.

• 3oyo

Hej. Googlade och hittade den här tråden. Denr gammal men jah väcker den till liv. Jag skulle själv kunna skrivit exakt allt som ts skriver.

Nu väntar jag batn no 3 och har tänkt slaka liv i vagnen som jag är otroligt nöjd med förutom handtaget.

När no 2 skulle använda den var handtaget klibbigt och man blev helt svart när man höll i det. Slet bort det så nur handtaget enbart metall. Ko takten med brio låter som den samma, det hade gått ca 2 mån över två år så ingen hjälp.

Någon som har en ide om vad jag kan sätta dit istället? Det går inte att montera bort och klubbtejp är det jag kommit på själv.

Svar på tråden VARNING: BRIOs barnvagn håller bara för ETT barn!