• Almis11

Sockerberoende-hjälp!

Willowism skrev 2013-03-08 10:27:29 följande:
    Tack för era svar!

Har läst sockerbomben för flera år sedan. Kanske dags igen

Problemet är att jag blir så påverkad av att nya kostråd som att potatis och pasta är dåligt och fulla av socker så jag vet inte vad jag ska äta. Jag vill inte äta kött och grönsaker endast då jag försöker äta mer vegetariskt/mjölkfritt.

Och äter jag bröd och pasta får jag dåligt samvete :( 

Första steget - skriv upp allt du äter under en dag /en veckas tid.
    Skriv ner varför du vill sluta vara sockerberoende, vad för positivt det kommer framhäva hos dig om du slutar. 
    Mitt tips är att du ändrar alla dina kostvanor, inte enbart slutar äta gottis.
    I början bör du ha ett schema du följer.  

Det är lätt att bli lite halvt störd när man tänker mycket på mat och vad man äter, vad det innehåller. 
    Börd och pasta är helt okej sålänge du äter en rimlig mängd och inte varje dag. Jag rekomenderar fullkornspasta ca 1,5 dl till måltid. Och bröd väljer du mörkt fullkornsbröd, max 1-2 skivor per dag. Om du mest äter det till frukost så byt ut det till gröt.           

Gottis - vad gillar du mest? Godis? Chips? Glass? Välj ut din favorit och unna dig en dag i veckan max 100 gram av det. Det beror på om det funkar för dig att sluta tvärt eller om du vill försöka försiktigt. Om du ska sluta helt så ersätt gottis med kesella lätt blandat med hallon t ex.   eller grukstavar som du kan doppa i kesella. Om du felar och fuskar - tröst ät inte mer bara för att.. utan har du fuskat så har du men på banan imorgon igen bara!

Unvik för mycket frukt.  
  • Almis11

När det gäller just mat så finns det ingen easy way, utan det gäller att minska på kolhydraterna helt enkelt och byta ut till bättre alternativ. Mitt kylskåp vore inte till någon nytta om jag inte hade Keso mini hemma! Används till allt =)

• Almis11
    Willowism skrev 2013-03-08 10:52:04 följande:
    Tack för ditt ordentliga svar!

Ska nog föra matdagbok en vecka då, kan vara intressant att se vad man stoppar i sig.

Äter mest knäckebröd hemma och ev baguette ute tex. Mitt sug är mest på feta salta saker ex pommes, pizza och choklad. Så införa lördagsgodis igen då kasnke...tycker just sältan är svår att hitta i nyttiga saker

Sen så är min sambo smal och kan äta massvis utan att gå upp ( och en riktig chipsoman)

Jag var som du. Jag kunde vräka i mig 2 mål på donken utan tvekan. En del var det fysiskt för att min kropp inte mådde bra och en del psykiskt. Men HUR fan jag än gjorde så kunde jag inte sluta! Helt galet var det. Vi pratar alltså flera dagar i veckan, vet inte ens vart allt fick plats? Jag var så nära på att bara ge upp och säga "Nä jag bara är sån här då!" men efter drygt 1,5 månad så känner jag mig äntligen stabil. Jag är dock en sån person som inte kan ha bestämda dagar på när jag ska äta gottis för jag blir sällan sugen under helgen eftersom jag tränar mycket då. Blir snarare sugen under vardagen då allt är så stressigt och man är trött. Så jag gör helt enkelt så att jag äter det när jag blir sugen men aldrig över 10 godisbitar, ett chocklad eller 1 dl glass. (alltså något av det, inte allt på samma gång) och chips äter jag i princip aldrig.

Jag väger all min mat, gör matlådor och har ALLTID mellis till hands i form av kesella eller keso men det är för att jag vill åt så mycket protein som möjligt. Gillar man inte mjölkprodukter kan man få i sig protein via proteinshakes som man blandar med vatten. Skitjobbigt i början men tillslut lär du dig hur mycket kalorier saker och ting innehåller och behöver inte väga längre. Knäckebröd är tyvärr inte så nyttigt som man vill få de till o verka. Om du gillar knäckebröd så satsa på de som heter SPORT.. tror det är Wasa märke. Dom är fullkorn och fiberika.  Baguett känns ju inte heller som ett bra val, det finns inte möjlighet o välja en kyckling eller tonfisksallad? Om du har en apptelefon så ladda ner ShapeUp där kan du lägga in din profil och t ex scanna ditt knäckepaket för att se hur mycket kalorier en skiva innehåller. 

Det man ofta glömmer bort när man ser någon smal som kan äta hur mycket som helst är att det inte alls är positivt. En smal människa som enbart äter skräpmat och goda saker - mår nog 10 ggr sämre i sitt skal än vad en tjockis som äter nyttigt gör. Det är bara att hjärnan säger gärna till oss att är man smal så äter man nyttigt och mår hur bra som helst =)  
  • Almis11
    Gladskit skrev 2013-03-08 13:03:15 följande:
    För mig var LCHF enda vägen. Eller low carb eller lågkolhydratkost eller vad man själv väljer att kalla det. Jag kan idag (2 år senare) äta godis en lördagkväll men det vill jag oftast inte. Och jag skulle aldrig se det godiset som en belöning. Det är ett tänk jag tycker att man bör jobba bort. Mat och belöning ska överhuvudtaget inte nämnas i samma mening.

Äter mig mätt gör jag varje dag, fast på andra saker.  
Svar på tråden Sockerberoende-hjälp!