Börja studera med nyfödd och 2-åring?
Hej!
Jag funderar allvarligt på att börja plugga igen i höst. Jag väntar mitt andra barn som beräknas i början på oktober -13 och undrar nu om det är galet av mig att ens gå i dem här tankarna?
Min sambo har ett väldigt bra inkomst (>40,000 kr/månad) och vi har gemensam ekonomi. Så det ekonomiska har aldrig varit ett bekymmer. Dock vill jag ta tag i mig själv och känner att ju längre jag väntar desto sämre förutsättningar har jag.
Jag är bara 21 år, men har bara en gymnasieutbildning avslutad och några universitetskurser i bagaget. Och några enstaka jobb (som inte är särskilt meriterande) på mitt CV. Är det galet av mig att ens gå i dem här tankarna? Borde jag vänta till barn nr 2 är iaf lite äldre? Dock säger mina erfarenheter att det är enklare att ta hand om ett väldigt litet barn (förutsatt att denne är frisk/utan kolik) än ett äldre barn som härjar runt här hemma.
Jag har inte bestämt mig helt och hållet vad jag skall plugga till men det blir förmodligen ett medeltufft program. Finns det någon här som har studerat med två småbarn? Hur gick det till rent praktiskt? Vad studerade ni till? Hur mycket hjälp hade ni från familj och vänner? Barn nr 1 går inte på dagis alls eftersom vi har valt att vänta med det, dock kan jag tänka mig ha henne några timmar i veckan på förskolan om jag skulle börja plugga igen. Vi har även farmor/farfar som bor några mil ifrån som alltid kan ställa upp om det skulle krisa (farmor jobbar inte).
Jag hoppas att min sambo också ska kunna ta ut någon månad med fp men eftersom han har en krävande tjänst där det är svårt att hitta en ersättare så blir det problematiskt om han skall vara borta några månader. Det kanske går dock att ta ut 1-2 dagar/vecka men han lär säkert ändå få jobba hemifrån, tyvärr.