Inlägg från: nellamalmö |Visa alla inlägg
  • nellamalmö

Börja studera med nyfödd och 2-åring?

Hej!

Jag funderar allvarligt på att börja plugga igen i höst. Jag väntar mitt andra barn som beräknas i början på oktober -13 och undrar nu om det är galet av mig att ens gå i dem här tankarna?
    Min sambo har ett väldigt bra inkomst (>40,000 kr/månad) och vi har gemensam ekonomi. Så det ekonomiska har aldrig varit ett bekymmer. Dock vill jag ta tag i mig själv och känner att ju längre jag väntar desto sämre förutsättningar har jag.

Jag är bara 21 år, men har bara en gymnasieutbildning avslutad och några universitetskurser i bagaget. Och några enstaka jobb (som inte är särskilt meriterande) på mitt CV. Är det galet av mig att ens gå i dem här tankarna? Borde jag vänta till barn nr 2 är iaf lite äldre? Dock säger mina erfarenheter att det är enklare att ta hand om ett väldigt litet barn (förutsatt att denne är frisk/utan kolik) än ett äldre barn som härjar runt här hemma.

Jag har inte bestämt mig helt och hållet vad jag skall plugga till men det blir förmodligen ett medeltufft program. Finns det någon här som har studerat med två småbarn? Hur gick det till rent praktiskt? Vad studerade ni till? Hur mycket hjälp hade ni från familj och vänner? Barn nr 1 går inte på dagis alls eftersom vi har valt att vänta med det, dock kan jag tänka mig ha henne några timmar i veckan på förskolan om jag skulle börja plugga igen. Vi har även farmor/farfar som bor några mil ifrån som alltid kan ställa upp om det skulle krisa (farmor jobbar inte).

Jag hoppas att min sambo också ska kunna ta ut någon månad med fp men eftersom han har en krävande tjänst där det är svårt att hitta en ersättare så blir det problematiskt om han skall vara borta några månader. Det kanske går dock att ta ut 1-2 dagar/vecka men han lär säkert ändå få jobba hemifrån, tyvärr.

• Svar på tråden Börja studera med nyfödd och 2-åring?
  • nellamalmö
    hyschad skrev 2013-03-07 10:24:13 följande:
    Nu har jag bara ett barn men jag finner inte några som helst problem att klara av studierna, henne fick jag under utbildningen och hon är nu fyra månader.  Jag studerar till socionom och hon följer med mig på föreläsningarna. Nu studerar jag på distans så vi är bara sju stycken som följer föreläsningarna via dator. Vid seminarium där hela klassen träffas får hon däremot vara hemma med pappan.

Jag kan inte påstå att jag får speciellt mycket hjälp mer än att pappan är hemma de tillfällen som jag måste ha seminarium och redovisningar. När de är så liten så går det bra att passa på att plugga medan de sover. 
    Det kan säkert bli mer komplicerat när du har ett äldre barn eftersom att, som du tar upp, denne måste aktiveras mer. Men ingenting är omöjligt vill jag säga, vi har flera i vår klass som studerar med flera småbarn. Jag tycker att du ska satsa för du har ju ingenting att förlora, upptäcker du att det inte går så har du ju i alla fall försökt.

Du behöver ju inte plugga heltid utan du kan ju läsa på deltid med, finns utbildningen som distans så är det bara någon enstaka föreläsning i veckan. 
    Kul att du känner att det funkar! Jo, jag glömde skriva det i ts. Det är distansutbildningar jag tittar på. Så jag kommer inte behöva vara på campus många gånger utan kan plugga hemifrån. Dock finns det en del praktik i vissa program, men dem kommer först senare i utbildningen så det får man lösa efterhand.

Jag funderar på att göra just det. Söka, börja studera och känna efter om det är hållbart.
    Intressant och veta hur andra småbarnsföräldrar får livspusslet att gå ihop med småbarn och studier, hehe =)
  • nellamalmö

Det här med att läsa på deltid som vissa nämner, är det ens valbart? Alltså, om programmet är på distans heltid, kan jag påverka farten på programmet så att jag läser i en takt som passar mig? Det trodde jag inte var möjligt. Eller menar ni att jag skall välja ett program på halvfart, det blir dock ett väldigt snävt urval av program. 

Men det är roligt o se att det finns en del som ändå valt att studera. Min sambo, barnens pappa, är en underbar, omtänksam och tålmodig pappa så jag tvivlar inte på hans förmåga att ta hand om två barn dock är det ju hans jobb som är lite av problemet. Jag får helt enkelt bolla lösningar med honom och hoppas på att det går att kompromissa på något sätt. Han är mitt uppe i sin karriär och jobbar på den så det är lite dålig timing, men det skall nog gå ändå. På något sätt.

Jag är väldigt kluven. Å ena sidan känner jag att jag vill inte bara låta tiden passera medan jag sitter hemma och inte gör så mycket mer än att ta hand om barn. Sedan står jag där mitt i 20-års åldern, med två barn, ingen utbildning, inga meriter, ingenting. Att jag är kvinna och utländsk är bara grädden på moset. Å andra sidan, börjar jag studera blir det ett par väldigt intensiva terminer i början.. Usch vad svårt. Men jag vet inte om jag vill vänta tills barn nr 2 är redo för dagis, vilket är om minst 2 år! Två är lång tid för att inte göra något produktivt i min ålder.

Det gäller väl antagligen att planera sin tid noga och inte vara rädd för att misslyckas ibland, t.ex. vissa tentor. Det går att ta igen det vid annat tillfälle. Jag har som tur är alltid haft lätt för skolan och för att lära mig, så det kanske skulle gå ändå..

• nellamalmö

Jo jag minns från tidigare kurser att man inte måste närvara på föreläsningar. Det fanns dock vissa som var obligatoriska och det var en del grupparbeten. Vet däremot inte om det är så på distansprogram just av anledningen att det är en utbildning som inte är bunden till universitetet, mao blir grupparbeten svåra att genomföra. Någon som vet?

• nellamalmö

#11 Jag tar gärna till mig dina tips. Kan absolut tänka mig jobba hemifrån innan barnet kommer. Det hade t.o.m varit väldigt fördelaktigt för min del sett ur flera aspekter. Skrattande

#12 Mjo, det hade gått iofs, dock är inte alla utbildningar som jag kikar på högskoleutbildningar utan även yh-utbildningar. Men det kanske hade gått ändå, får kolla upp det noggrannare. Vet inte om dem erbjuder distanskurser.

• nellamalmö

Jo, stora barnet kommer få gå isf på dagis minst 15h/vecka (beroende på hur intensiv utbildningen blir) men hon kommer också vara nästan 2 år så det känns som en ok ålder för dagis. Studieuppehållet, hur länge har man rätt till det? Finns det någon limit i tid?

När det gäller amningen så kom den aldrig igång på riktigt med stora barnet. Hon föddes lite tidigare, v. 36, och var därför lite segare och tröttare. Svårt för att suga osv. Till min sora sorg, tyvärr. Ska ge det en ärlig chans igen med bebis 2 och hoppas det funkar. Min äldsta har alltid varit en väldigt enkel bebis. Sovit mycket, ätit var 3-4 timme som bebis och glad och nöjd om dagarna. Hoppas innerligt det blir så det här gången också hehe.

Svar på tråden Börja studera med nyfödd och 2-åring?