• lindalinaa

Dör mitt barn lättare om hon sover ute?

Jag är säker inte ensam om att vara fruktansvärt orolig för att mitt barn ska dö i sömnen, såkallad plötslig spädbarnsdöd. Min dottter är tre månader och sover mycket bättre utomhus så ibland har jag henne i vagnen och låter henne sova och hon kan ligga i timmar men jag kan inte låta bli att kolla till henne hundra gånger och det gör henne såklart orolig i sömnen att jag är där och petar. Nu till min fråga, jag har fått för mig att barnet kan dö lättare om hon står ute, just nu har de varit mellan fem plus och fem minus och hon blir kall om kinderna. Jag har ordentligt med kläder på det vet jag och vet inte varför jag tror att hon lättare dör ute... Någon som vet? Och hur länge ska man vara orolig över psd?

• Svar på tråden Dör mitt barn lättare om hon sover ute?
  • Hannathu

Om jag förstått det hela rätt så är det när de blir för varma som risken ökar för PSD

• Flickan och kråkan

Problemet med att ha bebis sovande i vagn ute när det är kallt och PSD är som jag har förstått det inte kylan utan att spädbarn har svårt med värmeregleringen och att det är lätt att helt enkelt bylsa på dem för mycket och att det blir trångt etc. Lätt att de blir överhettade i en massa kläder, åkpåsar och annat. 

Jag har varit oroligast första halvåret, men sedan har det avtagit efter hand.  

• lindalinaa

Ok... Så jag behöver inte va orolig över att hon blir kall?
    Det har antagligen gått mig över huvudet detta men är så sjukt orolig över att hon bara ska sluta andas.
    Igår sov hon som vanligt i vagnen på em och sov säkert jätte tungt när jag var där och peta på henne när hon inte rörde sig, fick peta riktigt mycket nästan skaka i henne för att hon skulle "vakna till". Är de normalt eller kan de varit så att hon slutat andas?

• Chridhe

Hon kanske sov djupt? Kanske andningslarm hade varit nåt för dig? Så år ditt barn sova i lugn och ro..

• veh

Men varför peta på barnet? Känn med ovansidan av handen över näsa/mun om det kommer litet varm utandningsluft. Gör det det så andas barnet.

• lindalinaa

Hon sover ofta med nappen i munnen och är den för så känner ja inte om de kommer luft eller ej och ibland hörs inte andetagen...

• jenny7906

Jag har en 4-veckors bebis o jag o min sambo är där o kollar stup i kvarten att han andas, både inomhus o när vi är ute o går m vagnen. Vi har lärt oss att det som stör honom minst är att kolla halsen, att den rör sig. Det stör honom inte när vi lite lätt drar ned overallen el halsringningen m fingret för att se att han andas. Annars ett andningslarm typ Snuza halo.

• Mrs Firren

Vår 8-månaders bebis har sovit ute i vagnen i princip jämt. Även jag har varit nojig emellanåt när hon var mindre, speciellt när hon sovit länge. Men det som jag tycker funkar bäst är att känna lite lätt på magen om den rör sig upp och ner när hon andas.

Svar på tråden Dör mitt barn lättare om hon sover ute?