• Anonym (kan jag.)

alkohol & sobril

Jag tar sobil för mina panikattacker/ångest. Jag tog sobril i går kl ca 21:00 jag tar 10mg. Jag ska på tjejfest nu kl 18:00 och jag undar om jag kan dricka alkohol. Fasst jag tog sobril i går kväll.

• Svar på tråden alkohol & sobril
  • Elin 885
    solosss skrev 2013-03-01 21:26:21 följande:
    Sobril är receptbelagt enbart för att det är beroendeframkallande och inte för att det är starkt. Visst, ta en näve och det blir liite kul, men det är inte tillräckligt dospotent för att det ska ses som "farligt". 
    Ett seriöst svar till TS, jag har alltid fått höra av läkare att "vet du att du ska dricka en dag så ta inga mediciner den dagen" så det är lugnt för din del. 
    jaha?
    men man ska ändå inte dricka alkohol om man är i behov av så pass starka tabletter (beroendeframkallande medel ÄR starka, oavsett vad DU säger), men jag tycker inte att någon ska varken röka eller dricka, totalt onödigt.
    aja nu dags för tv mors.
    Jag har ADHD/AS/DYSLEXI, problem med det?
  • Anonym (kan jag.)
    Anonym skrev 2013-03-01 21:23:56 följande:
    Det är vä för sent att svara nu, men inga problem, medicinskt sett, att dricka alkohol kvällen efter intag av Sobril.

hur menar du???
  • Anonym (kan jag.)
    ex ungue leonem skrev 2013-03-01 21:21:20 följande:

Vi är i känsliga rummet.Det vet du hoppas jag.Där håller man en ton som inte liknar den du har just nu

ja jag vet attt vi är där, men tänk på själv va du skriver!!! inte jag som är dum
  • Anonym (mm)
    Elin 885 skrev 2013-03-01 21:21:48 följande:
    nej.
    men sobril är starkare än alvdeon, så pass starkt att det krävs speciell receptblankett för det.
    alltså går det inte att jämföra.

Som någon sa så handlar det inte om styrka utan risken för beroende. Dessutom är det betydligt farligare för kroppen att svälja ner en näve alvedon än sobril med alkohol. Alvedon och sprit är den sämsta kombinationen  man kan få i sig faktiskt.
  • solosss
    Elin 885 skrev 2013-03-01 21:27:56 följande:
    jaha?
    men man ska ändå inte dricka alkohol om man är i behov av så pass starka tabletter (beroendeframkallande medel ÄR starka, oavsett vad DU säger), men jag tycker inte att någon ska varken röka eller dricka, totalt onödigt.
    aja nu dags för tv mors.
    jaha?
    ja, det har jag redan skrivit, att alkohol+panikångest är en rätt dålig idé, och vad du TYCKER har inget med saken att göra. Tyck på, men det förändrar ingenting av någonting. Beroendeframkallande medel behöver inte vara starka eller ens dåliga för kroppen, tänk bara på t ex koffein och kolhydrater. 
  • ex ungue leonem
    Anonym (kan jag.) skrev 2013-03-01 21:30:14 följande:

ja jag vet attt vi är där, men tänk på själv va du skriver!!! inte jag som är dum

Säger vem?
    Döm ej någon människa ohörd blott för att få hävda dig
  • Anonym (kan jag.)
    solosss skrev 2013-03-01 21:37:16 följande:
    jaha?
    ja, det har jag redan skrivit, att alkohol+panikångest är en rätt dålig idé, och vad du TYCKER har inget med saken att göra. Tyck på, men det förändrar ingenting av någonting. Beroendeframkallande medel behöver inte vara starka eller ens dåliga för kroppen, tänk bara på t ex koffein och kolhydrater. 

å du menar att koffien å kolhydrater är lika som sobril??? som jag tog i går kväll pga min panikattack!!
  • solosss
    Anonym (kan jag.) skrev 2013-03-01 21:46:53 följande:

å du menar att koffien å kolhydrater är lika som sobril??? som jag tog i går kväll pga min panikattack!!
    Nej? Läs igen... 
  • Anonym (kan jag.)
    ex ungue leonem skrev 2013-03-01 21:42:58 följande:

Säger vem?

nu slutar vi fred!!! dumt att bråka på FL, det jag fråga i min status va om det va OKI att ta några öl dagen efter jag tog sobril. jag vill inte va omsams men någon :).
  • Anonym

Hej igen!

Jag menar, som jag sa, att det är ingen fara för din fysiska hälsa, att dricka. Däremot som många sagt, kan det vara dumt att bli full när man inte mår bra psykiskt. Jag är psykiatrisjuksköterska men ingen moraltant ; ) Tänk dig för bara så det inte slutar med att du mår sämre psykiskt.

Svar på tråden alkohol & sobril