Inpius skrev 2013-08-25 10:51:22 följande:
Ordet neger är faktiskt inte ett nedsättande ord, utan det har i modern tid börjat uppfattas som nedsättande. Definitionen av ordet är enbart "person med mörk hy", vilket i sig inte är kränkande, utan det är som sagt folk som hittat på att det ska vara negativt. Jag personligen skiter fullständigt i folks åsikter och håller mig till fakta, vilket är att neger betyder mörkhyad människa och det i sig är inte på något sätt negativt. Att folk sedan hittat på en massa skit som faktiskt inte hör till definitionen, det är deras problem.
"Mörkhyadboll" funkar inte eftersom den inte har någon hud, dessutom låter det korkat. Och snälla, använd inte ordet "fel", jag orkar inte dra igång en diskussion om moral och rätt och fel igen. Låt oss bara säga att ord är ord, de är inte "rätt" eller "fel" för de är bara ord, allt ligger i hur folk tolkar det.
"Nidbild i stället för skämtsamt kärleksfullt" Jaså, på vilket sätt? Den svarta dockan är hur gullig som helst, den är bara svart, och jätterolig och charmig. Juden ser jag ännu mindre problem i, den ser ju hur normal ut som helst?
Neger har sedan slaveriets tid haft innebörden att kategoriers mörkhyade som mindre värda. Ja rent semantiskt betyder det svart, men ordet har inte på 300 år haft den enbara betydelsen.
När du idag ser solkorset, konnoterar du det på samma sätt som de som levde innan 2:a världskriget gjorde? Har det samma betydelse för dig idag som på säg 20-talet? Definition måste också adderas med konnotation. Annars skulle det inte finnas några symboler eller tecken som har en större betydelse än sin faktiska definition.
Jag är varken mörkhyad eller jude så jag tar personligen inte illa upp av dessa sekvenser, men eftersom det finns mörkhyade och judar som gör det så tycker jag att man ska respektera detta då det inte är någon som helst uppoffring för en.
Nu kan jag ju inte svara för Disneys räkning med kineserna, men hag kan väl misstänka att det har att göra med att kineser aldrig varit förföljda i västvärlden. De har aldrig setts som mindre värda och att det kanske gör tröskeln högre.