Inlägg från: oOOo oOOo |Visa alla inlägg
  • oOOo  oOOo

Negerboll..

FMGA skrev 2013-05-25 17:17:54 följande:
    Ge mig i så fall några exempel på när TS infallsvinkel är något annat än att nu får man inte ens säga negerboll längre i PK-Sverige.
    Ingen aning hörru. Men vd har det med att bli kränkt att göra? Menar du att alla förbud är kränkande? Att jag som ibland tycker det är knas att inte få cykla mot rött skulle känna mig kränkt pga det?
    Nja, min uppfattning är att alla negerbollstrådar startas av negerbollskramare, men jag kan ju ha fel. 
    Då har du nog fel. Jag skulle aldrig använda ett ord som jag antog skulle vara kränkande för någon mot densamme men jag tycker ändå att det är fånigt att känna sig kränkt av ordet. Själv använder jag inte ordet negerboll och känner inte det minsta behov av att göra det. Men jag hade kunnat starta en negerbollstråd för att belysa det fåniga i att bli kränkt av namnet på ett bakverk.

• oOOo  oOOo
    FMGA skrev 2013-05-25 18:18:06 följande:
    Aha, du tror att det finns ett förbud mot att säga negerboll. 
    Nej det tror jag inte. Det var du som började prata om förbud i samband med att känns sig kränkt. Vilket inte har med varandra att göra. 
  • oOOo  oOOo
    Men angående kränkthet, hörru. Jag vet inte vad det är som gör att negerbollskramare  blir så kränkta när de möter folk som inte kramar med.
    Jag tror inte de blir kränka av det. Varför skulle de? Lite bakvänt att göra ett antagande och sedan finna det märkligt eller hur
  • oOOo  oOOo
    Själv cyklar jag till jobbet varje dag - och mot rött när jag kan göra detta utan att äventyra trafiksäkerheten.
    Precis så gör jag också, vilket inte har med diskussionen att göra iof.
  • oOOo  oOOo
    FMGA skrev 2013-05-25 19:46:10 följande:
    Hur kommer det sig att du tror att det finns ett förbud mot att säga negerboll.
    Hur kommer det sig att du säger så när jag precis sagt motsatsen?

• oOOo  oOOo
    FMGA skrev 2013-05-25 19:46:10 följande:
    Hur kommer det sig att du tror att det finns ett förbud mot att säga negerboll. 
    Ah, du tror att jag inkluderar någon form av negerbollsförbud i min fråga till dig ang ditt förutsättande att ett förbud skulle leda till kränkthet.

Nej, jag avser förbud i allmänhet som du i din villfarelse tror leder till att folk blir kränkta. Så är det givetvis inte, bara för att det det eventuellt skulle finnas ett förbud skulle det inte leda till kränkthet. Det märkliga är din slutsats, att det skulle det. Därav min fråga.

Varför tror du att ett förbud skulle vara kränkande? 

• oOOo  oOOo
    FMGA skrev 2013-05-25 21:47:35 följande:
    Jag beklagar.

Jag klarar inte av att följa ditt resonemang.

Ingen fara. 
    FMGA skrev 2013-05-25 21:47:35 följande:
    Tror du att det finns en outtalad pk-inspirerad önskan om ett  förbud mot att säga negerboll, eller kanske en uttalad sådant eller att det åtminstone existerar en slags pk-viljeyttring att negerbollskramandet borde förbjudas?
    Nej. Jag använde ordet förbud efter att du skrivit 
    Ge mig i så fall några exempel på när TS infallsvinkel är något annat än att nu får man inte ens säga negerboll längre i PK-Sverige.
    Ditt antagande att vissa som upplever att "nu får man inte ens säga negerboll längre" skulle känna sig kränkta pga det. Att inte få säga något är väl att likställa med ett upplevt förbud.
    Det var ju ditt svar på min fråga till dig varför  "Det är väl ingen som blir kränkt av att någon annan beklagar sig över att de använder ordet negerboll" eftersom du skev "Men man kan inte kräva att den egna åsikten  är en okränkbar sanning och bli kränkt när man blir motsagd". 

Så...
    Jag tror inte någon blir kränkt av att bli motsagt. Därför undrade jag varför du tror detta? 
  • oOOo  oOOo
    Juronjaure skrev 2013-05-27 14:50:54 följande:
     Men negerbollen kommer vara borta när vår generation dör ut, tro mig!
    Förmodligen, speciellt om de inför fett och kolhydratskatt. Ingen kommer ha råd med skiten.
  • oOOo  oOOo
    pellepelle skrev 2013-06-11 13:43:32 följande:
    Poängen är ju inte att det är PK-människor som tycker negerboll är ett kränkande ord utan att det är mörkhyhade människor som gör det...
    Vad tycker PK människor då? Att neger är ett icke kränkande ord?

Du har nog fel är jag rädd, pk-media är ganska överens om att neger är ett kränkande ord. 
  • oOOo  oOOo
    pellepelle skrev 2013-06-11 14:30:02 följande:
    Tror du förstod lite fel där. Det är klart att PK-människor tycker att det är kränkande också. Men det är ju inte därför vi ska sluta använda det, utan för att mörkhyade gör det. Det är ju de som blir kränkta!
    Jag bara läste vad du skrev. 

Så poängen är precis vad du säger att poängen inte är nämligen att det är PK att tycka att negerboll är kränkande. 
  • oOOo  oOOo
    pellepelle skrev 2013-06-11 15:02:04 följande:
    Hehe, nu tror jag du medvetet väljer att missförstå,
    Nej, jag tror att det var just det som plopps menade. Men du kanske inte hade någon invändning mot plopps? Du villa bara säga din bit( vilken är fullt respektabel för övrigt)?
  • oOOo  oOOo
    Jan Banan01 skrev 2013-06-14 23:56:51 följande:
    Neger kommer från det spanska ordet negro som betyder svart. Varför skulle det vara kränkande? 
    Inte vet jag varför det är kränkande men tydligen tycker vissa att det är kränkande. Kanske japander tycker det är kränkande att bli kallad nips eller japs, kineser att bli kallad chink och amerikaner att bli kallad jänkare, vad vet jag. Det är hopplöst att hålla reda på allt folk blir kränkta av men runt neger verkar det råda ganska stor konsensus så det känns inte helt hopplöst att minnas det och respektera det.
  • oOOo  oOOo
    forskolekock skrev 2014-11-16 22:46:28 följande:
    det hela började med att en vit man flyttade till en afrikansk stam och han visade prov på kunskaper och skicklighet och vart därför hyllad som "negerkung" . Så började det hela och därav kom ordet neger. Lite historisk fakta bara.
    Men precis, Pippi Långstrumps farsa var det va?
Svar på tråden Negerboll..