Inlägg från: Marie Curie |Visa alla inlägg
  • Marie Curie

Att flytta utomlands med små barn

Vi flyttade från Sverige till USA i oktiber 2011. Våra barn var då 2,5 och 4,5 år, ingen av dem kunde engelska. Jag måste säga att det gick över förväntan. Båda började på amerikanskt dagis efter ca tre månader hemma med pappa och efter det lärde de sig språket snabbt. Äldsta går numera i Kindergarden och det går väldigt bra, hon har haft väldigt lätt med språket och också behållit svenskan bra. Vår son, som nu snart fyller fyra, blandade språken väldigt i början och lägger gärna in engelska ord när han pratar svenska.

Om jag skulle ge något råd skulle det vara att inte oroa er för att barnen ska lära sig engelska, vistas de i en engelskspråkig miljö stora delar av dagen så kommer de lära sig utan problem (här säger de generellt sex månader, men jag upplevde att det gick ännu fortare). Jag tycker inte ni behöver lägga energi på extra lektioner hemma innan om ni inte tycker det är väldigt roligt förståss. Istället, fokusera å att de inte ska glömma svenskan. Det kanske låter knäppt men det går fortare än man tror. Vi har en "svensk zon" hemma, dvs pratar bara svenska här. Er yngste kommer ju inte hinna etablera något språk innan ni flyttar så då skulle jag gissa att det kan vara en riktig utmaning att hålla språket levande.

Ta med svenska böcker, och svenska filmer som barnen kan läsa och se, det kan vara svårt att få tag i. 

Svar på tråden Att flytta utomlands med små barn