Att flytta utomlands med små barn
Hej!
Vi är på nu på gång - om alla bitar faller på plats så flyttar vi till Afrika inom ett år. För en lång period.
Det känns spännande, men även utmanande att dra iväg med tre små barn (då en liten på 6 månader, en på 3 år och en som då är 4 år gammal) till en HELT ny kultur med helt nytt språk. Jag och mannen har bott utomlands tidigare, men då utan barn. Och detta känns som en HELT annan grej! Redan nu poppar det upp små frågor i mig, främst gällande hur vi gör det hela enklast och bäst för barnen både gällande nya språk, kulturanpassning och avslut i Sverige.
Det jag skulle vilja med denna tråd är att redan nu få samla lite erfarenhet från er som gjort en sådan här flytt tidigare. Hur förberedde ni barnen? Vad såg ni till att få med er (jag VET att det är lite väl tidigt att skriva en packlista... men tankarna snurrar redan nu, som sagt), hur funkade det med vaccination, skola etc för de små. Och, som sagt, många funderingar om hur vi bäst förbereder dem.
Samtidigt vore det ju väldigt roligt om det finns fler här på FL som är i samma process som oss. Kanske läge att dela tankar och frågetecken. :)
Finns ni?