• Kina79

Att flytta utomlands med små barn

Flyttade till Kina för ca 16 månader sen. Barnen de två stora går i amerikansk internationell skola. Kunde ingen engelska när vi flyttade, hann inte ha mer än 8 gemensamma lektioner i engelska.
    Vi tog med 10 flyttkartongee hit, i stort sett bara saker till barnen. Speciella leksaker, böcker o pysselböcker, pussel, favoritsakerna.

• Kina79

Förbered inte barnen alltför lång tid innan, de är för små för att förstå vad ni pratar om.
    Är det jobb? Kommer en av er att vara hemma? Hur kommer ni att bo? Vilket språk kommer det att bli?

• Kina79
    hösttussilago skrev 2013-02-27 12:39:14 följande:
    Hej! Tack för ditt svar!
    Spännande med Japan. Hur gamla är era barn?

Jo, vi flytta för jobb. Både jag och manen kommer att arbeta, men troligen blir jag föräldraledig det första året med bebisen. Tror dock att de två äldsta får börja på ngt sorts dagis för några få timmar per dag, så att de lär sig språket och får lite kompisar. Inte säker dock vad som är bäst - men de ÄLSKAR dagis här hemma och jag vill inte utsätta dem för att inte komma in i samhället och få egna kompisar.

Ja, du kanske har rätt i att vi inte ska tuta i dem för mkt redan nu. Men går det inte att förbereda dem lite redan nu, utan att egentligen göra en grej av det? :)
    Jag är dock glad över att äldsta barnet redan nu fått för sig att älska afrika, även om han ännu inte vet ngt om flytten (även om jag inser att  hans bild av afrika främst sträcker sig till elefanter och krokodiler och hans kompisar på dagis... Dessutom vet han att många äter med händerna i afrika (vi har haft en somalisk inneboende), vilket han ofta säger är väldigt positivt...). Han springer runt och pratar "afrikanska" på låtsas och är jätte stolt över att han "kan" det. Ha ha!

Hoppas på att kunna göra ett besök i landet nu i sommar, så att de får en bättre och sannare bild av det.

Vi vet inte säkert hur vi kommer bo. Men troligen inte i någon "internationell" del av staden. Våra liv kommer troligen levas ganska lokalt, men barnen får antagligen gå på ett internationellt dagis/skola.

Vad hade ni för "gemensamma lektioner på engelska"? Var det i Sverige?
    Vår äldsta kan säga kanske fem ord på engelska i nuläget (vilket han är väldigt stolt över) och några ord på somaliska. Detta är inte alls pga någon sorts aktiv träning från vår sida. Borde vi börja med det? Deras huvudspråk utanför hemmet kommer bli engelska (främst på skolan), men de kommer absolut stöta på både somaliska och amarinja.
    Hej igen! Jo, här i KINA (inte Japan) är det bra
    Våra flickor är nu 9, nästan 7 och nästan 3 år gamla (fyller april och maj). De två stora hade ca 8 gemensamma engelslektioner som IKEA betalade för, i Sverige innan utflytt. Den lilla är hemm med mig till augusti, då ska hon också börja. Det kommer att bli bra för hennes engelska framförallt
    Att förbereda barnen kan man ju göra på olika sätt utan att prata om flytt, för det är de för små tycker jag.
    Att resa dit för att se landet är ju jättebra, både för er och för barnen. Känner ni några svenskar som bor i andra länder? Det pratade vi en del om, på ett naturligt sätt. Vi pratade om att jag, som barn flyttade med min familj till Tyskland och bodde där några år, att några av min äldsta dotters klasskompisar skulle flytta och att min mellandotters bästis skulle flytta till Amerika (fick reda på det precis när vi börjat fundera på flytten).
    Någon vecka innan vi skulle åka till Kina för att kolla läget, boende, jobb, skola m.m. så kläckte två av min äldsta dotters klasskompisar ur sig att de skulle flytta - till KINA Inte till Shenzhen som vi utan till shanghai, men iaf.
    Då pratade vi lite om vad de trodde om det, bra som dåligt. Vad de trodde skulle bli lätt, kul men också vad de trodde skulle vara jobbigt, svårt m.m.

Det var jobbigt innan flytt, med mycket oro hos barnen, ledsnad, utbrott, m.m.
    Och det var tufft de första 4-6 månaderna. De sattes direkt i skola 8-15, utan att förstå nånting - det är tufft! Jag hade också gråtit!
    Och det är långt hemifrån, precis som Afrika. Vi kan bara åka hem en gång per år, det blir över sommaren. eftersom jag inte jobbar kan jag vara i Sverige hela sommmarlovet, vilket blir ungefär 8-10 veckor. Min man är i Sverige ca 4 veckor på sommaren, vilket innebär att jag får resa med barnen (och hunden nu i sommar) själv.

Börja lite smått med engelska hemma, ni har ju god tid på er. Barnböcker, engelska barnprogram m.m. För att sedan utöka mer och mer, barn lär sig ganska snabbt.

Nu måste jag gå och hämta barnen i skolan. Skriver mer en annan dag.

Älskade prinsessor!! Tyra 2004-02-20 Ellen 2006-04-12 Agnes 2010-05-03
Svar på tråden Att flytta utomlands med små barn