Inlägg från: Psygodis |Visa alla inlägg
  • Psygodis

4v kvar till BF, följas åt sista biten?

Snart är det dags!
    Är 24år och väntar första barnet,  BF 26/3.
    Kanske är fler som vill sammanstråla och följas åt ?
    Dela lite tankar, känslor och upplevelser :) 

• Svar på tråden 4v kvar till BF, följas åt sista biten?
  • Psygodis

Hej! 
    Spännande med syskon :)
    Det är ju bara 3% utav alla barn som föds som ligger i sätesbjudning, men ändå hör man det ofta.
    Hur tänker du kring förlossningen denna gången? Är du orolig för att det ska bli snitt igen eller känns det tryggt? 

Jag väntar en liten tös, (om läkaren sett rätt) ;)
    Hon har fixerat sig och hittills har jag stadigt gått upp 1kg samt 1cm i SF mått i veckan.
    Har vart lite orolig över förlossningen efter att ha gått på föräldragrupp, där den ena mamman efter den andra jagade upp mig. Men ska försöka ta allt med ro. 

• Psygodis

Hej Mianalle, 
    Grattis till sladdis :)

Känner igen mycket utav städandet och bakandet, det är väl att 'boa-sig'. 
    Är också hemma - men inte med gravidpenning, är istället sjukskriven fram tills BF. 
    Kan finna det mycket långsamt att vara hemma, alla andra jobbar och är upptagna på dagarna :/

• Psygodis

Välkomna hit dinfina85 och A0508 :) 

dinfina 85: är smått avundsjuk på din lätta graviditet ;) Hoppas att det går bra med vändningsförsöket!!

mianalle: Sömnen är helt ur balans här också, går väl å lägger mig runt 23 varje kväll.
    Då sover nämligen bebis i magen, då kan jag också få sova. Sen vaknar jag vid 2 för toabesök och sedan alltid vid 4 för att damen i magen har vaknat. Och kl 8 på morgonen är jag superpigg och kan inte sova längre.
    Men har försökt att promenera varje dag för att vara mer utmattad eftesom man bara går hemma. Så var ute och gick rask promenad i 2,5 timme i förrgår. Det fungerade bra faktiskt.  

• Psygodis

Kan säga att den första måndaden jag var hemma så gjorde jag verkligen INGENTING, och skulle jag någonstans så var det inte benen jag använde kan jag ju säga med rak arm. Men har fått någon extra energi nu det senaste, vet inte vart den kom ifrån.. ;)

Ang smärtlindringen så är jag inne på lustgas, massage, akupunktur och bad.. Men det är mina önskemål nu, läget kan ju se annorlunda ut när det väl är dags. Man kanske inte ens hinner med någonting utav det.

Någon mer som har samlat på sig en hel del vätska ? 
    Känner stundvis att fingrarna är korvtjocka och att ta av ringen finns inte på kartan. 
    Ska man ta av alla smycken inför förlossning?? 

• Psygodis

Jo, det här med viktuppgång..

Min BM sa till mig att man INTE SKA gå upp mer än +12kg.
    Tycker det är rätt lite.. Eller.. Har redan gått upp +19kg. Mår inte dåligt alls för det.
    Men hur kan man ens göra sånt utlåtande?  det är ju inviduellt hur mycket man går upp eller till och med ned undet gravidieten. Är det rekommendationer som dom måste framföra eller hur ligger det till egentligen ? 

• Psygodis

Välkommen Therese84!

Kan berätta lite snabbt om min graviditet.

Har fått åka en del turer ner till Sahlgrenska i Göteborg och besöka klinisk genetik, träffa professor, läkare och kurator. Eftersom jag har ökad riks att få sjuka pojkar. 1:3 är det i risk. Och frågan var ju om vi ville avbryta graviditeten för att vi inte viste vilket kön det var. Och vi skulle inte få reda på om barnet var sjukt innan det hade gått för långt för att avbryta allt. Många sömnlösa nätter och mycket gråt. 
    Vi skulle fatta ett beslut att leva med.. 50/50 tjej/kille, om kille 1/3 chans att han är sjuk..
    Allt rullade på och vi bestämde oss ganska snabbt för att ta det som det kommer.
    Vid RUL som också utfördes utav läkare (har inte träffat några BM förs än v25 ungefär) det visade att det var med största sannorlikhet en flicka, vilket innebär ett friskt barn! Men det är ju inte alltid man ser rätt på UL.
    Finns väl en liten oro fortfande som gnager, men det är en tjej har vi bestämt.

Från v 11 har jag haft kraftig foglossning, orkade jobba heltid fram till v 15, därefter blev jag sjukskriven halvtid. Och sjukskrivningen blev på heltid när det var 60dagar kvar till BF. Jobbar som undersköterska inom hemvården, så det var bra att bli sjukskriven. Blev genast mycket gladare, piggare och positivare när jag fick lite mer tid för mig själv.
    Har nästäppa, klåda över hela kroppen, halsbränna som kommer titt som tätt. Tack å lov så försvann illamåendet vid v12 ungefär.  

• Psygodis

Välkomna kuukke och Tjorven180 ! 

Jo angående förlossningsbrev så blev vi ombedda från våran MVC att inte skriva några sådana eftersom det är journalhandlingar. istället skulle vi skriva våra önskemål tillsammans med BM, i jorunalen med en gång vid ett utav de sista besöken. 

• Psygodis

Pandamamma: Det heter fragilt-X finns att läsa om. Det är när en X kromosom är skadad, man kan säga att det saknar ett utav sina 'ben'. Tjejer (XX) kan vara bärare på det utan tecken på sjukdom eftersom det finns ett kompletterande X. Medans killar som är XY bara har ett, blir det skadat så är det skadat. Yttrande utav detta är oliga former utav utvecklingsstörningar.
    Har två yngre bröder, den ena är gravt autistisk och den andra har ADHD och asperger. Har även haft en äldre bror som tyvärr inte lever idag, han dog pga multihandikapp och dåtidens sjukvård.

Svar på tråden 4v kvar till BF, följas åt sista biten?