Inlägg från: Anonym (Mamman) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamman)

Kan pappan neka barnen att ringa mamman?

Barnen (tre stycken i yngre skolåldern samt yngre tonåren) är hos pappa varannan helg. De säger att de inte får ringa hem till mig när de blir arga/ledsna. Får han neka/förbjuda dem att ringa mig? Jag ringer aldrig dem när de är där. Men det har fungerat så där hos pappa mellan varven då han inte kan hantera de två som är i yngre tonåren. Jag vill att de ska ha tryggheten i att kunna ringa till mig när det blir bråk. Men pappan har numera förbjudit dem att ringa till mig när de är hos honom.

• Svar på tråden Kan pappan neka barnen att ringa mamman?
  • Anonym (Mamman)

Jodå, båda två tonåringarna har egna mobiler, dock är mobilerna ofta slut på pengar så de inte kan ringa. Då måste de ta pappans telefon och då nekar han. Det har även hänt att han kommit och börjat bråka med barnen när de ringt till mig och vi pratar. Att han har minsann sagt att de inte får ringa mig.

Resultatet när de ringer mig blir att jag lyssnar på vad de har att säga. Tar varken barnens eller pappans sida utan lyssnar, kommer med synpunkter, andra synvinklar ibland osv.

• Anonym (Mamman)
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-26 13:42:32 följande:
    Ja det kan han men det är dumt av honom. Iofs, är det så att han vill lösa problemn själv utan att de ringer mamma och blir duttade med så förstår jag honom.

Om han är elak med barnen bör de ju inte ens vilja åka dit, men om det är så att de på tonåringars vis tycker att han är elak (för att de blir tillsagda att gå och lägga sig) och du låter dem komma till dig så förstår jag honom också.

De blir inte duttade med av mig och jag låter de aldrig få komma hem till mig när de ringer.
    Oftast när de ringer är det för att pappan inte kan acceptera att barnen sagt ifrån. Han accepterar inte heller att de vill vara ifred på sitt rum om de t.ex är osams utan han går efter, de får inte stänga dörren då för han ska prata/argumentera med dem osv. Någon gång har de ringt för att pappan blivit så arg och puttat/hållit fast de äldsta hårt så de blivit jättearga/ledsna.
Svar på tråden Kan pappan neka barnen att ringa mamman?