Fick samtal, är antagligen pappa till 16-månaders unge
Junjun skrev 2017-02-18 11:55:39 följande:
Om det nu visar sig att detta är ditt barn då tycker jag inte att du ska börja gapa om vårdnad och sånt...
Det är inte det som är det viktiga..
Jag tycker att Du tillsammans med barnet och barnets mamma ska träffas många, många gånger tillsammans så du lär känna barnet INNAN du ens kommer på tanken att nämna dela vårdnad för mamman..!
Du och mamman är ju främlingar för varandra (antar jag eftersom var ett one night), jag skulle då aldrig lämna ifrån mig mitt barn till en främling även om det är Den som står som pappa på pappret...
Jag tycker också att man ska ha god ton som utgångspunkt och försöka samarbeta. Däremot genomsyras ovanstående inlägg liksom en stor portion av samhället av inställningen att mamman har något slags företräde till barnet. Vadå DITT barn? Det är hans barn precis lika mycket. Den enda giltiga anledningen jag kan komma på till att TS inte fått veta om barnets existens förrän nu är om mamman verkligen försökt spåra honom men utan att lyckas. Allt annat är fullständigt oförlåtligt och utgör ju inte precis någon bra grund för en framtida bra relation och ett gott samarbete runt barnet. Så stå på dig, TS. Du har lika stor rätt till ert barn som mamman och barnet har rätt till sin pappa. Att du sannolikt kommer att få kämpa för din och barnets rätt till varandra år 2017 är ett nederlag för den svenska jämställdheten.