Redmilk skrev 2013-04-06 10:14:46 följande:
Fanny b: du har rätt! Har man många barn så kan inte alla få lika mycket uppmärksamhet! Både inom djur och människovärlden. Tror du en kvinna med fyrlingar hinner min sin "kull"? Nej det gör hon inte. Hon får hjälp från socialen eller om hon är rik så hyr hon en barnflicka. Djur har inte samma förmåner. Ever thought about that?
Ni är båda två inne på samma spår: att djur är till för att ätas.
Jag säger: avveckla djurätandet successivt! För djurens, miljöns och hälsans skull!
Jag ser ingen skillnad på djur och människor! Vi är jämställda!
Fel! Jag förmänskligar inte! De som klär sina djur i gulliga kläder och låter dem åka dockvagn förmänskligar djuren.
Jag säger bara: underskatta inte djurens känsloliv och förmåga till att tänka!
Och jag ställer er frågan: vill du bli inseminerad? Vill du spendera ditt liv instängd i en cell för att sedan ätas upp?
Besitter du förmågan att kunna " gå i någon annans skor" för en dag?
Byt då en dag mot ett slaktdjur och känn efter hur det känns.
Det jag menade med att djur som får många ungar per kull är att naturen ordnat det så att sådana djur bryr sig mindre om sina djur än djur som får en unge, för den biologiska funktionen bakom reproduktion är just att föra sina gener vidare. Får då djur många ungar per gång så ökar risken att det är alltid någon unge som överlever, medans djur som får få ungar måste värna om de antal ungar de har. Jag tycker du förmänskligar djuren, genom att säga att de ha samma känslor som människor i detta fall. Tror du te x att djur som katter och hundar, som skiljs från sina ungar vid en specifik ålder lider av detta? Om du gör det, hur gjorde du med din kattungekull, behöll alla ungar för mammans skull?
Jag har hundar, skulle du tycka det vore bra om jag släppte lös dem i skogen för att de skulle bli fria, slippa vara kopplade? Eller att jag skulle "befria" mina kaniner från sin bur och släppa ut dem i naturen? För djurhållning handlar om att vi människor har djur för olika syften och gjort så att de har svårt att klara sig själva. Av den anledningen tycker jag också vi har ett ansvar över att se till att våra tamdjur har det bra, men de har inte förmågan att tänka: Jag är instängd i ladugård, bur, stall, etc, för de vet inte om något annat.
Djur som låter sig bli inseminerade vill bli det, för det har att göra med att de är brunstiga och istället för att paras med med hane av samma art som det, så blir det inseminerade. En ko kan inte tänka så att nu vill jag bli parad av en tjur, utan det räcker med att få sädesvätskan från tjuren via insemination.
Som jag skrivit tidigare så tror jag att djur har ett rikt känsloliv men inte på samma sätt som människor. Om jag tex trodde att tikar sörjer sina valpar efter de levererats till sina nya ägare så skulle jag inte kunna köpa valpar, för då bidrog jag till detta. Men då jag tror att det är så att tikar kan ha känslor för sina valpar men inte på samma sätt som människor till sina ungar så kan jag köpa valpar. Jag märker hos mina hundar, ja tom mina kaniner att de kan tänka, men det finns situationer där jag anser att de inte tänker på samma sätt som vi människor. T ex jag tror inte mina hundar vill springa fritt i skogen, om jag släppte dem där skulle de nog springa hem. Min ena kanin smet från sommarburen förra sommaren, som tur var fick jag tag i den. Jag tror inte kaninen haft det bättre om den förblivit "fri" utan det hade snarare blivit så att den inte hade klarat sig i längden i naturen.