Inlägg från: broglo |Visa alla inlägg
  • broglo

När och hur starta med rutiner?

Med första barnet så hastade jag på lite med rutinerna (en vanlig fälla tror jag). Med andra var jag mer relaxad och hakade på hennes mönster. Det var behagligare för oss alla. Däremot så tror jag att det hjälpte bägge barnen att vi andra i familjen har ganska tydliga och trygga vanor och rutiner. Vi är sådana som har någorlunda regelbundna mat- och sovvanor och då har ju barnen ganska okomplicerat hängt på sina rutiner i takt med att de har mognat.

Vad gäller jobbiga perioder nattetid (eller andra påfrestande perioder överhuvudtaget), så är mitt bästa tips att bara "lulla på" och säga till dig själv "det går snart över".  Det är ytterligare sådan där sak som jag inte greppade med första barnet: allt förändras. Varje gång jag hamnade i en tuffare period (ingen sömn, styrkemätningar i vilja, eller vad som helst), så blev jag lite panikslagen och tänkte att jag måste hitta strategier och "lösa" allt. Lagom till andra barnets ankomst så hade jag lärt mig galoppen: allt går upp och ner och ibland är det bara att ta ett djupt andetag och sitta tryggt och fint i båten så går det över efter en liten tid. 

Svar på tråden När och hur starta med rutiner?