SupersurasunkSara skrev 2013-02-21 12:47:45 följande:
Vem vill att det ska bli gemensam vårdnad? Har du skrivit ner allt han har gjort och hur han beter sig? Samarbetssamtal kan du ansöka själv om, de är frivilliga men om han vägrar komma när han är kallad är det till din fördel. En sådan man ska man inte ha gemensam vårdnad med. Han ser ju bara till sig och sitt, inte till sitt barns bästa.
Har för mig att det är uf som ska stå för det praktiska vid hämtning/lämning men att bf ska bidra utefter förmåga till det billigaste färdsättet. Har ni varannan v är det upp till er att komma överens.
Mitt ex har ansökt om det via advokat och vi väntar på besked om det blir en process.
Vi har gått på dessa samtal men det har alltid slutat att vi är osams och finns ingen lösning.
Nu sist blev han less (då det faller på mig att bestämma umgänge) och sa att han ska kontakta advokat för att få gemensam vårdnad så han får växelvist boende, som jag sagt har inget med vårdnaden att göra, men tydligen ska han också söka boende för han är trött på varannan helg.
Jag är inte direkt elak med honom, jag ger han maxantal dagar barnet klarar av, just nu är det fyra och en halv dag, jag har sagt att han kan gott komma hit och umgås med barnet en dag i veckan men han väljer att ringa och prata istället.
Jag har gett bort julveckor, födelsedagar, alltid skickat barnet dit om det varit släktträff med mera så är så ledsen han är så tvär.
Jag har alltid erbjudit ersättning för resor, bett han prata med mig så kan jag köpa exakt de kläder han vill barnet ska ha med mera.