Inlägg från: Anonym (hjälp mig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (hjälp mig)

Hjälp mig!

Det är så att jag och mitt ex delar på resorna, han hämtar barnet på förskolan och jag hämtar barnet hos honom, det fungerar jättebra så länge jag kan.
    Nu är det så att jag och min sambo väntar tillökning och ska berätta det åt honom.
    Det vi känner panik över, är att hur vi ska göra med hämtningen av mitt barn hos honom?!
    Vi tänker på när vårt barn är fött och jag ammar, kan han begära att vi ska sätta oss i bilen med den nyfödda och åka tre timmar tur och retur för att hämta hem mitt äldsta barn?
    Han har hittills vägrat att min sambo kommer själv och hämtar barnet, jag har t.o.m fått sätta mig i bilen magsjuk för att få hem mitt barn. (Jag har inte körkort så måste annars ta buss)
    Har ni förslag hur jag löser det här?!

• Svar på tråden Hjälp mig!
  • Anonym (hjälp mig)

Han har vägrat all annan form i flera år, det ska alltid vara jag som hämtar barnet, han tror att barnet mår dåligt om någon annan hjälper till eller att vi ändrar det att han sköter det helt på egen hand, han tror barnet blir stressat hos honom och varje gång de ska åka iväg tro att få komma hem till mamma.
    Enligt honom är det bara han och jag som får sköta läkarbesök, tandläkarbesök, hätmning och lämning på förskolan osv.
    Vi har pratat om det här miljoner gånger men han vägrar!

• Anonym (hjälp mig)

En gång var min sambo med, när jag ringde på dörren så öppnade han och skrek rakt ut vad han gjorde där, han fick inte vara i hans trapphus, ens se in i hans lägenhet, han ska vänta i bilen, han pekade åt min sambo att gå och han gick inte så han puttade bort min sambo, vägrade låta mig komma in och smällde igen dörren.
    Fick be min sambo gå ut på gården så öppnade han dörren och puttade ut vårt barn som var riktigt ledsen och rädd.
    Jag vill undvika en sådan situation igen!

• Anonym (hjälp mig)
    Bingo skrev 2013-02-21 11:40:11 följande:
    Tror du att hans teorier är sanna?
    Jag har ingen aning då vi har aldrig provat.
  • Anonym (hjälp mig)
    Bingo skrev 2013-02-21 11:44:17 följande:
    Men hans beteende är ju bara ett sätt att försöka styra dig. Känna en viss makt över dig.

Blev han sviken av dig vid er separation? 
    Sviken?

Jag lämnade honom för att han vela inte göra något annat än se tv, räkningarna hopade sig och det var som att ta hand om två barn.
  • Anonym (hjälp mig)
    Bingo skrev 2013-02-21 12:00:05 följande:
    Jag förstår. Men jag hoppas att även du förstår att hans beteende inte beror på någon omsorg av barnets bästa, bara att han vill jävlas med dig.
    Jag vet, men jag har ingen aning hur jag ska lösa situationen när han vägrar allt.
    Vad har man för rättigheter osv.
  • Anonym (hjälp mig)
    Barbamamah skrev 2013-02-21 12:37:07 följande:

Har ni gemensam vårdnad? I så fall innebär det att ni ska enas om alla större saker kring barnet. Men det innebär också att båda har vetorätt. MEN om den ena hela tiden sätter sig på tvären och ställer orimliga krav eller inte alla klarar av att kompromissa så anses den individen ha samarbetsproblem vilket i värsta fall kan innebära att man förlorar vårdnaden om den andra föräldern drar det till tingsrätten. Har ni testat samarbetssamtal på familjerätten? Det brukar vara det första man gör om man har samarbetssvårigheter.
    jag har ensam vårdnad och vi sitter i process om det ska bli delat.
    Vi har provat samtal utan framgång.
  • Anonym (hjälp mig)
    SupersurasunkSara skrev 2013-02-21 12:47:45 följande:
    Vem vill att det ska bli gemensam vårdnad? Har du skrivit ner allt han har gjort och hur han beter sig? Samarbetssamtal kan du ansöka själv om, de är frivilliga men om han vägrar komma när han är kallad är det till din fördel. En sådan man ska man inte ha gemensam vårdnad med. Han ser ju bara till sig och sitt, inte till sitt barns bästa.

Har för mig att det är uf som ska stå för det praktiska vid hämtning/lämning men att bf ska bidra utefter förmåga till det billigaste färdsättet. Har ni varannan v är det upp till er att komma överens.

Mitt ex har ansökt om det via advokat och vi väntar på besked om det blir en process.

Vi har gått på dessa samtal men det har alltid slutat att vi är osams och finns ingen lösning.
    Nu sist blev han less (då det faller på mig att bestämma umgänge) och sa att han ska kontakta advokat för att få gemensam vårdnad så han får växelvist boende, som jag sagt har inget med vårdnaden att göra, men tydligen ska han också söka boende för han är trött på varannan helg.
    Jag är inte direkt elak med honom, jag ger han maxantal dagar barnet klarar av, just nu är det fyra och en halv dag, jag har sagt att han kan gott komma hit och umgås med barnet en dag i veckan men han väljer att ringa och prata istället.
    Jag har gett bort julveckor, födelsedagar, alltid skickat barnet dit om det varit släktträff med mera så är så ledsen han är så tvär.
    Jag har alltid erbjudit ersättning för resor, bett han prata med mig så kan jag köpa exakt de kläder han vill barnet ska ha med mera.
  • Anonym (hjälp mig)
    Barbamamah skrev 2013-02-21 12:56:44 följande:
    Hur gammalt är barnet? Hur ser umgänget ut i dagsläget? Skulle det inte funka bättre tror du om ni hade både hämtning och överlämning på förskolan?
    Det är mitt önskemål så att han blir mer delaktig med förskolan men han vill inte, lika lite som han vill komma hem med barnet till mig.
    Barnet är 2.5 år gammalt och är borta 4 och en halv dag varannan helg.
  • Anonym (hjälp mig)
    Barbamamah skrev 2013-02-21 13:14:24 följande:
    Kruxet i kråksången är att det absolut bästa för er alla vore om ni hade gemensam vårdnad och växelvis boende som en eventuell framtida målsättning. Men han omöjliggör det med sitt beteende eftersom det för barnets bästa avråds från båda vid samarbetsproblem. Jag misstänker att han fortfarande känner sig sviken och är bitter över att du lämnade honom och tar ut det på ert samarbete. Jobbigt läge.
    Stämmer, det sägs att det släpper efter några år men jag vet inte riktigt, har bestämt att kontakta socialen för att få hjälp med det här.
Svar på tråden Hjälp mig!