• Anonym (hjälp mig)

Hjälp mig!

Det är så att jag och mitt ex delar på resorna, han hämtar barnet på förskolan och jag hämtar barnet hos honom, det fungerar jättebra så länge jag kan.
    Nu är det så att jag och min sambo väntar tillökning och ska berätta det åt honom.
    Det vi känner panik över, är att hur vi ska göra med hämtningen av mitt barn hos honom?!
    Vi tänker på när vårt barn är fött och jag ammar, kan han begära att vi ska sätta oss i bilen med den nyfödda och åka tre timmar tur och retur för att hämta hem mitt äldsta barn?
    Han har hittills vägrat att min sambo kommer själv och hämtar barnet, jag har t.o.m fått sätta mig i bilen magsjuk för att få hem mitt barn. (Jag har inte körkort så måste annars ta buss)
    Har ni förslag hur jag löser det här?!

• Svar på tråden Hjälp mig!
  • Bingo

Jag har svårt att tro han kan kräva något alls.

Det ni behöver göra är att samtala med någon familjeterapeut som kan hitta orsaken till hans beteende. Lösningen är givetvis att din sambo ska hämta barnet men ditt ex måste kunna hantera detta på ett bra sätt.

Vet du varför han beter sig som han gör?  

• Anonym (mm)

Vad jag vet finns det inget i lagen som säger att det är just DU som måste hämta barnet. Din sambo, som ju är en person som barnet känner väl, kan ju lika väl sätta sig i den bil som du annars skulle köra (med samma bilstol) och köra och hämta. Eller din mamma, kompis, granne, en barnvakt etc...dvs om exet inte vill att någon annan än du hämtar så finns det en bra lösning - han lämnar själv barnet till dig. Då kan ju ni kompensera honom med bensinpengar eftersom ni slipper köra.

• Barbamamah

Kan du inte så kan du inte. Då får ni komma fram till en annan lösning. Det är ju helt orimligt att ni inte kan komma överens om nåt annat då när det inte funkar att göra så som ni gör nu. Det tror jag han inser också. Men av någon anledning är han förbannad på dig och vill glra det så svårt som möjligt för dig. Fråga honom om han har nåt förslag på alternativ hämtning/lämning när du inte kan. På det sättet lämnar du över ansvaret till honom när han nu vägrar att godta dina förslag.

• Anonym (hjälp mig)

Han har vägrat all annan form i flera år, det ska alltid vara jag som hämtar barnet, han tror att barnet mår dåligt om någon annan hjälper till eller att vi ändrar det att han sköter det helt på egen hand, han tror barnet blir stressat hos honom och varje gång de ska åka iväg tro att få komma hem till mamma.
    Enligt honom är det bara han och jag som får sköta läkarbesök, tandläkarbesök, hätmning och lämning på förskolan osv.
    Vi har pratat om det här miljoner gånger men han vägrar!

• Bingo
    Anonym (hjälp mig) skrev 2013-02-21 11:38:39 följande:
    Han har vägrat all annan form i flera år, det ska alltid vara jag som hämtar barnet, han tror att barnet mår dåligt om någon annan hjälper till eller att vi ändrar det att han sköter det helt på egen hand, han tror barnet blir stressat hos honom och varje gång de ska åka iväg tro att få komma hem till mamma.
    Enligt honom är det bara han och jag som får sköta läkarbesök, tandläkarbesök, hätmning och lämning på förskolan osv.
    Vi har pratat om det här miljoner gånger men han vägrar!
    Tror du att hans teorier är sanna?
  • Anonym (hjälp mig)

En gång var min sambo med, när jag ringde på dörren så öppnade han och skrek rakt ut vad han gjorde där, han fick inte vara i hans trapphus, ens se in i hans lägenhet, han ska vänta i bilen, han pekade åt min sambo att gå och han gick inte så han puttade bort min sambo, vägrade låta mig komma in och smällde igen dörren.
    Fick be min sambo gå ut på gården så öppnade han dörren och puttade ut vårt barn som var riktigt ledsen och rädd.
    Jag vill undvika en sådan situation igen!

• Anonym (hjälp mig)
    Bingo skrev 2013-02-21 11:40:11 följande:
    Tror du att hans teorier är sanna?
    Jag har ingen aning då vi har aldrig provat.
  • Bingo
    Anonym (hjälp mig) skrev 2013-02-21 11:42:37 följande:
    En gång var min sambo med, när jag ringde på dörren så öppnade han och skrek rakt ut vad han gjorde där, han fick inte vara i hans trapphus, ens se in i hans lägenhet, han ska vänta i bilen, han pekade åt min sambo att gå och han gick inte så han puttade bort min sambo, vägrade låta mig komma in och smällde igen dörren.
    Fick be min sambo gå ut på gården så öppnade han dörren och puttade ut vårt barn som var riktigt ledsen och rädd.
    Jag vill undvika en sådan situation igen!
    Men hans beteende är ju bara ett sätt att försöka styra dig. Känna en viss makt över dig.

Blev han sviken av dig vid er separation? 
  • Anonym (hjälp mig)
    Bingo skrev 2013-02-21 11:44:17 följande:
    Men hans beteende är ju bara ett sätt att försöka styra dig. Känna en viss makt över dig.

Blev han sviken av dig vid er separation? 
    Sviken?

Jag lämnade honom för att han vela inte göra något annat än se tv, räkningarna hopade sig och det var som att ta hand om två barn.
  • Bingo
    Anonym (hjälp mig) skrev 2013-02-21 11:50:12 följande:
    Sviken?

Jag lämnade honom för att han vela inte göra något annat än se tv, räkningarna hopade sig och det var som att ta hand om två barn.
    Jag förstår. Men jag hoppas att även du förstår att hans beteende inte beror på någon omsorg av barnets bästa, bara att han vill jävlas med dig.
Svar på tråden Hjälp mig!