Kämpig start
Jag höll på att dö första veckan. Hade också trott att det bara skulle funka. Man hade hört folk prata om att det skulle göra ont när det "rann till". Det måste va det mest missvisade och idiotiska uttalandet någonsin. Vaddå "ont när det rinner till?". Det får det att låta som att det gör ont under ett endaste ögonblick som när man sätter på en kran ungefär och sen är det över. Min dotter föddes på en söndag (för ungefär 6 veckor sen) första dygnet på BB så sov hon mest och de sa åt oss att vila och inte tänka på ammningen än, men att låta henne suga på brösten när hon va vaken. Detta gjorde jag och hon tog perfekt grepp och det va bara att vänta på att mjölken skulle komma ordentligt. Sen började eländet, jag har stora bröst och de blev ENORMA och stenhårda. Jag hade så ont i dem och de blev så stora, stinna och hårda. Kunde inte andas utan att jag led. I och med detta kunde inte dottern ta rätt grepp längre och så fick jag svåra sår på båda bröstvårtorna. Båda sprack och blödde massor. Samtidigt säger dom att svullnaden och smärtan går över när mjölken kommer ordentligt och det gör den genom att amma så mycket som möjligt. Amma på!! Men detta är inte så jävla lätt rent ut sagt när det känns som att knivar hugger i brösten. På onsdagen började jag käka Ipren för att svullnaden skulle gå ner vilket fungerade jättebra och köpte även ammningsnapp, vilket va min räddning. Gjorde fortfarande skitont med utdrivningsreflexen under hela ammningsperioden. På torsdagen kom mjölken och på söndagen (en vecka) efter hennes födsel kunde jag ta bort ammningsnappen för att såren hade läkt. Efter det gjorde det lite ont i början av ammningen men efter ett par dagar blev det helt bra, vilket det fortfarande är. Det kommer bli bra! Det är en kamp i början och som du själv skriver är stress och yttre påverkan jätteviktig att undvika. Stäng in er ni två bara, sitt/ligg skönt så att du verkligen inte spänner dig. Eftersom att du skriver att hon går upp i vikt bra skulle jag råda dig att minska på ersättningen. Många tror att bebisarna inte får i sig tillräckligt men utan att det egentligen inte är något problem med mängden. Du kanske kan prova att hoppa ersättningen helt under tre fyra dagar och gå till BVC och väga henne under dom dagarna för att se att hon går upp ändå? Och under som dagarna verkligen satsa på att inte göra något annat än att amma. Då kommer din produktion verkligen att stimuleras och då kanske ni kommer på helt rätt köl och synkar med varandra?