• kristina01

Kämpig start

För två veckor sedan fick jag och min sambo en underbar son. Vi tillbringade tre dagar på BB där vi fick njuta av vår son, men glädjen grumlades lite av att det var svårt att få igång amningen. Jag har stora bröst med små bröstvårtor och min son fick inte tag och kunde inte suga. Med en amningsnapp andra dagen fick han i alla fall tag om bröstet men fick fortfarande inte i sig någon mjölk. Vi var tvugna att komplettera med ersättning och förde strikt schema på hur många ml han fick i sig när. Den tredje natten rann mjölken till och vi trodde att det skulle bli enklare. Dock visade det sig att han fortfarande hade svårt att få i sig mjölk. Vi fick i alla fall åka hem under dagen och det kändes bra. Hemma fortsatte vi att träna amning flitigt och jag köpte också en bröstpump för att öka produktionen. Mjölken visade sig dock att behövas för att han fick fortfarande i sig väldigt lite.

Jag började känna mig mer och mer misslyckad och stressad över att det inte fungerade. På BB hade alla barnmorskor (och det var många) en ny strategi, när vi kom hem så hade vår BVC-sköterska ett råd, amningshjälpen ett annat och våra föräldrar ett tredje. Stressen och förvirringen över amningen tog efter en vecka upp all min energi. Jag hade naivt trott att amningen bara skulle fungera om man ville och hade inte alls räknat med detta. Nu en vecka senare så kämpar vi fortfarande, vi tränar att amma, jag pumpar och kompletterar amningen med det jag pumpar. Imorgon ska vi till amningsmottagningen och hoppas kunna få goda råd där. Han har i alla fall ökat i vikt precis som han ska under de här två veckorna.

För några dagar sedan var jag beredd att ge upp, men nu har det vänt och jag känner mig mer optimistisk igen då jag har förstått att det kan ta lite tid ibland. Jag skulle dock må bra av att få höra några solskenshistorier om andra som också kämpat ett antal veckor men sedan fått det att fungera. Kan ni hjälpa mig med det :)?

• Svar på tråden Kämpig start
  • Snaris

Jag är absolut inget amnings-proffs. Men vill ändå bara skriva några rader. Vår son föddes för 4 månader sedan. Jag hade inte exakt samma problem som du, men problem hade vi också Ja, jösses, jag tänkte precis som du att bara man VILL amma så löser det sig. Var oförberedd på att det kunde strula. Men så här i efterhand, när jag har pratat med många om det, så förstår jag att det verkar vara väldigt vanligt att det är NÅGOT som är problem. För mig var bekymmren att han hade så svårt att få ordentligt tag, vi kunde hålla på och kämpa i upp till 20 min i början.. Och han blev bara argare och mer frustrerad. Dessutom gick han upp dåligt i vikt, så det var inte roligt.. Jag kände mig inte direkt som en duglig mamma kan jag säga Men med en stöttande och tålmodig pappa som "coach" blev både jag och vår son allt bättre. Tid och tålamod och lugn fick jag utrusta mig med. Sen så hade jag också problem att det gjorde väldigt ont. I perioder så skrek jag nästan högt. Hade inga synliga sår, men det måste ju ha hängt ihop med hans tag om bröstet. Ja ja, i alla fall så blev det bättre och bättre till slut, men ska jag vara ärlig så var det inte förens han var nästan 8 veckor som jag tyckte att det kändes riktigt bra Vill inte skrämma upp dig, utan säger bara att det kan ta lite tid. Stort lycka till och grattis till eran bebis!! Och du, fungerar det inte med amning så är det ingen katastrof heller..

• hawiwi

Jag höll på att dö första veckan. Hade också trott att det bara skulle funka. Man hade hört folk prata om att det skulle göra ont när det "rann till". Det måste va det mest missvisade och idiotiska uttalandet någonsin. Vaddå "ont när det rinner till?". Det får det att låta som att det gör ont under ett endaste ögonblick som när man sätter på en kran ungefär och sen är det över. Min dotter föddes på en söndag (för ungefär 6 veckor sen) första dygnet på BB så sov hon mest och de sa åt oss att vila och inte tänka på ammningen än, men att låta henne suga på brösten när hon va vaken. Detta gjorde jag och hon tog perfekt grepp och det va bara att vänta på att mjölken skulle komma ordentligt. Sen började eländet, jag har stora bröst och de blev ENORMA och stenhårda. Jag hade så ont i dem och de blev så stora, stinna och hårda. Kunde inte andas utan att jag led. I och med detta kunde inte dottern ta rätt grepp längre och så fick jag svåra sår på båda bröstvårtorna. Båda sprack och blödde massor. Samtidigt säger dom att svullnaden och smärtan går över när mjölken kommer ordentligt och det gör den genom att amma så mycket som möjligt. Amma på!! Men detta är inte så jävla lätt rent ut sagt när det känns som att knivar hugger i brösten. På onsdagen började jag käka Ipren för att svullnaden skulle gå ner vilket fungerade jättebra och köpte även ammningsnapp, vilket va min räddning. Gjorde fortfarande skitont med utdrivningsreflexen under hela ammningsperioden. På torsdagen kom mjölken och på söndagen (en vecka) efter hennes födsel kunde jag ta bort ammningsnappen för att såren hade läkt. Efter det gjorde det lite ont i början av ammningen men efter ett par dagar blev det helt bra, vilket det fortfarande är. Det kommer bli bra! Det är en kamp i början och som du själv skriver är stress och yttre påverkan jätteviktig att undvika. Stäng in er ni två bara, sitt/ligg skönt så att du verkligen inte spänner dig. Eftersom att du skriver att hon går upp i vikt bra skulle jag råda dig att minska på ersättningen. Många tror att bebisarna inte får i sig tillräckligt men utan att det egentligen inte är något problem med mängden. Du kanske kan prova att hoppa ersättningen helt under tre fyra dagar och gå till BVC och väga henne under dom dagarna för att se att hon går upp ändå? Och under som dagarna verkligen satsa på att inte göra något annat än att amma. Då kommer din produktion verkligen att stimuleras och då kanske ni kommer på helt rätt köl och synkar med varandra?

• IdaValo

Förstår precis hur du känner dig! Det är tufft att amma och inte alltid lätt att komma igång. Jag kämpade i flera veckor, efter 4 veckor slutade jag gråta av smärta vid varje amningstillfälle. MEN det gick och vi ammar fortfarande. Min stora räddning var en mycket duktig sköterska på amningsmottagningen, hon fattade verkligen vad vi behövde och efter en fin timme med mycket hjälp så åkte vi hem och övade. Lycka till!!

• Snaris

Hur går det Kristina01? Hoppas att både du och din lille pojke mår bra, att ni kanske kommit några steg närmre en matlösning som fungerar..!?

Svar på tråden Kämpig start