Bottenlåg fertilitet och min pojkvän tvekar inför att skaffa barn
Hur har det gått för dig? Jag hamnade i en liknande situation, dock är jag singel sedan tre år. Jag ville också frysa ner mina ägg innan de blev för gamla, men fick vid utredningen samma besked som du, amh-värdet var under 0,2 trots att jag "bara" är 35. Fick en fullständig chock!
Läkaren gav mig inte mycket tid till att försöka få barn, men trodde att det fanns en chans naturligt. Eftersom jag var singel fick jag tokpanik men blev samtidigt väldigt rationell. Jag sjukskrev mig en vecka eftersom jag fick en sådan fullständig chock. Så här skulle det ju inte bli. Jag hade alltid drömt om barn.
Jag kunde absolut inte tänka mig ett liv utan barn, samtidigt som jag tyckte att tanken på att skaffa barn med donator kändes skrämmande. Jag tog ändå beslutet att kontakta en läkare i Köpenhamn. stressad över min tidsbrist. Jag förklarade min situation och han tyckte att vi kunde försöka att göra några inseminationer. Vi gjorde det men det ledde inte till någon graviditet. Jag gjorde sedan en IVF, där det bara blev två tillräckligt mogna ägg, det kan jämföras med tio ägg som en normalfertil kvinna får vid ivf-behandlingar.
Som genom ett mirakel befruktade sig båda och delade sig normalt. Två embryon sattes in och för några veckor sedan plussade jag. Jag är nu gravid i v 7. Allt har hänt så snabbt och jag hoppas att jag tog rätt beslut. För mig som har så onormalt låga hormonvärden för min ålder var detta min enda chans att få barn. Jag valde en icke anonym donator som barnet har rätt att söka upp vid 18-års ålder. Jag hoppas också att jag framöver ska träffa en man som vill bli pappa till barnet.
Vad jag vill säga med detta mejl är att i vår situation är det tokbråttom att agera om vi vill ha biologiska barn.
I annat fall kan du kanske få barn via äggdonation om du träffar en man senare och det visar sig att dina ägg är typ slut. Jag tänkte som så att i så fall vill jag hellre prova med mina egna ägg om det finns möjlighet att det kan fungera. Men det finns inga rätt eller fel i de här frågorna. De är svåra, allt man kan göra är att utgå från vad man själv vill. Vilket inte är så lätt att veta när man kastas in i en sådan här situation och bara känner panik och vanmakt i en enda röra.
Jag kan säga att det inte på något sätt var ett enklare beslut att ta för att jag är singel. Det finns ju heller inte några garantier för att man uppnår en graviditet bara för att man försöker i Danmark. Det kan krävas många försök och ta lång tid. Tänk att livet ska vara så svårt!! Jag hoppas att du hittat en lösning som känns bra för dig.