Ettåring vägrar amma efter magsjuka
Hej! Jag vänder mig hit för att kanske få lite råd eller stöd! Jag känner mig orolig över situationen som blev nu. Min 15-månaders dotter har ammat glatt och gärna (morgon, kväll, natt samt en liten stund vid läggning mitt på dagen), det har varit hennes stora tröst när hon är ledsen och hon har verkligen myst av närheten när det är sovdags (sång och amning).
I Lördags blev lillan magsjuk och kräktes 2 gånger, bägge gångerna låg hon vid bröstet och nu vägrar hon totalt att ammas. Jag får inte ens hålla henne (jag sitter alltid med henne i famnen när jag ammar, vyssar), hon blir vansinnig och skriker och sparkar. Det verkar vara så att hon tycker att det är obehagligt och smakar illa sedan hon mådde illa. Så nu har hon inte snuttat alls på 2 dygn. Det har aldrig hänt tidigare så jag börjar tro att hon kanske slutat för alltid.
Och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Jag vill gärna amma henne längre än så här så för egen del känner jag mig ledsen och ratad (ikväll somnade hon hellre gnällandes för sig själv än i min famn som alla nätter hittills i livet), å andra sidan ett smidigt avslut om hon väljer själv. Men tänk om hon ångrar sig om en vecka eller två, när det är försent, mjölken försvunnit. Ja hur lång tid brukar det kunna ta för den delen?
Någon som har några tips, hur jag ska hjälpa min flicka tillbaka till amning eller hur jag ska hjälpa mig själv att tänka runt detta :( ???