• Lillan L

Ettåring vägrar amma efter magsjuka

Hej! Jag vänder mig hit för att kanske få lite råd eller stöd! Jag känner mig orolig över situationen som blev nu. Min 15-månaders dotter har ammat glatt och gärna (morgon, kväll, natt samt en liten stund vid läggning mitt på dagen), det har varit hennes stora tröst när hon är ledsen och hon har verkligen myst av närheten när det är sovdags (sång och amning). 

I Lördags blev lillan magsjuk och kräktes 2 gånger, bägge gångerna låg hon vid bröstet och nu vägrar hon totalt att ammas. Jag får inte ens hålla henne (jag sitter alltid med henne i famnen när jag ammar, vyssar), hon blir vansinnig och skriker och sparkar. Det verkar vara så att hon tycker att det är obehagligt och smakar illa sedan hon mådde illa. Så nu har hon inte snuttat alls på 2 dygn. Det har aldrig hänt tidigare så jag börjar tro att hon kanske slutat för alltid.

Och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Jag vill gärna amma henne längre än så här så för egen del känner jag mig ledsen och ratad (ikväll somnade hon hellre gnällandes för sig själv än i min famn som alla nätter hittills i livet), å andra sidan ett smidigt avslut om hon väljer själv. Men tänk  om hon ångrar sig om en vecka eller två, när det är försent, mjölken försvunnit. Ja hur lång tid brukar det kunna ta för den delen?

Någon som har några tips, hur jag ska hjälpa min flicka tillbaka till amning eller hur jag ska hjälpa mig själv att tänka runt detta :( ??? 

• Svar på tråden Ettåring vägrar amma efter magsjuka
  • Natulcien

Jag vet inte egentligen....men jag var med om liknande upplevelse.
    Fast vår son var tyvärr bara 10,5 månader, och jag hade ju velat amma till 1 års ålder, minst.

Men vid 10,5 månader fick han sin första förkylning och blev så täppt att han inte kunde suga. Han bara panikskrek vid bröstet. Men då hade han ju börjat äta annan mat, så vi fick ge honom det. Och märkligt nog klarade han att suga ur en nappflaska, så vi gav urpumpad bröstmjölk på flaska. Men bröstet totalvägrade han.
    När han sen frisknade till och kunde andas genom näsan så trodde jag att allt var som vanligt. Men han vägrade fortfarande amma. Han bara vände sig bort.

Jag blev jätteledsen först. Men det fanns inget att göra. Han ville verkligen inte. Så det var bara att acceptera. Och när jag hade fått lite distans, så var jag ganska glad över att han fick avsluta själv och vi slapp avvänjning.
    Han fick aldrig något "återfall".

• Antilopen

Förstår dina känslor! Jag har själv en 16-månaders som jag inte vill sluta amma än. Jag jobbade hela förra helgen och blev då orolig att vi hade slutat amma (men som tur var mindes han brösten sen när vi väl träffades). Det enda du kan göra är väl att fortsätta erbjuda bröstet flera gånger om dagen och se om hon vill ha, annars får du försöka glädjas över att det trots allt blev ett enkelt avslut och att du slapp avvänja henne mot hennes vilja. Om ni har slutat amma helt, så får du självklart sörja det, det är en helt okej känsla! Men kom ihåg att du är lika viktig för din dotter oavsett om ni ammar eller ej

• Snällspiken

Du känner dig alltså "ledsen och ratad" för att ditt femtonmånadersbarn inte längre vill amma??

• Antilopen
    Snällspiken skrev 2013-03-14 22:54:28 följande:
    Du känner dig alltså "ledsen och ratad" för att ditt femtonmånadersbarn inte längre vill amma??

Vad är det för konstigt med det? Jag misstänker att du inte själv haft någon lyckad amning av ett lite äldre barn, eftersom du inte verkar förstå hur känslosamt det kan vara när barnet inte vill?
  • k girl

Amningsstrejk är rätt vanligt vid sjukdomar. Barn slutar oftast inte amma tvärt, utan över tid! Jag överlevde en amningsstrejk när min son var runt året och han fortsatte amma tills han var knappt två och jag var gravid.
    Googla amningsstrejk så får du upp bra information!

Jag kunde amma min son medan han sov, för att inte få mjölkstockning. Efter två dagar ammade han som vanligt. Lycka till!

• MaNiMi

Försök hålla  mjölkproduktionen igång genom att pumpa eller klämma ut mjölk för hand, är det så att hon ändå inte vill fortsätta så är det inte så mkt att göra, men då har du iaf den igång om hon skulle ändra sig.
    Skulle mjölken ändå sina så tror jag att det ganska lätt går att få igång den igen med sånt hormonnässpray.

• Snällspiken

Men alltså – hur kan man ens tillåta sig att känna sig ledsen och ratad för att ett så stort barn inte vill amma? Vad hände med respekten för BARNETS INTEGRITET?

Grow up! 

Och som svar på Antilopens fråga så nä – jag har inte haft någon "lyckad amning" av ett så stort barn. Jag hade väldigt lyckade amningar av barn upp till ett år däremot, och sedan har jag njutit av umgänget med dem i en annan skepnad.

Samtal kan t ex vara väldigt berikande, även med en 15 månaders. Likaså att äta middag tillsammans, med kniv och gaffel och tallrik.

• k girl

Som om man inte äter middag tillsammans ändå? Och respekt för barnets integritet, va? Hur skulle man inte respektera barnets integritet? Det är skillnad på ett barnstyrt amningsavslut och en amningsstrejk, de borde inte blandas ihop och det märks att du inte är speciellt påläst. Slutar du erbjuda ditt barn mat om det matstrejkar också? Eller är det här bara provocerande för att det handlar om amning av ett icke-spädbarn?

• k girl

Barn som bröststrejkar är missnöjda och ledsna och tydligt kluvna.

• dripdrop

Om det var jag hade jag nog försökt avdramatisera det hela. Kanske försöka få henne att amma på nåt annat sätt tex när hon är sömnig eller sover, liggandes i sängen eller så. Så hon kan förstå att det inte kommer hända igen, det där hemska kräkandet. Låt det ta sin tid och pressa inte. Det kanske känns som mjölken tar slut, men finns intresset (det kan komma tillbaka) så svara på det då, och låt henne amma om hon vill igen då så kommer mjölkmängden öka igen. Annars kan det ju vara så att det är slutammat nu, lite i förtid. Men det jag menar är att man inte behöver se det så definitivt - om hon vill snutta igen om några veckor skulle jag låtit henne.

Och till dig som inte kan förstå att man inte vill sluta amma en ettåring ännu - jag förstår inte vad du ens gör inne i denna tråd? Amning bör väl alltid uppmuntras - det är ju supernyttigt dessutom och ett ganska unikt tillfälle för barnet att tanka närhet.

Svar på tråden Ettåring vägrar amma efter magsjuka