Tips på hur mitt barn kan lära sig gå snabbare
Har också en 16,5 månaders son. För snart en månad sen tog han de första stegen själv och nu kan han gå flera meter själv, men föredrar fortfarande att hasa på rumpan och krypa. Han är väldigt försiktig och bestämd av sig.
Så här gick vi tillväga.
- Vid 14 månader började vi jobba med att han skulle gå med enbart en hand. Det ville han först inte så han fick ha snuttisen i den andra handen och kände sig då trygg. Vi började även låta honom gå med gåvagn som han uppskattade mer och mer efterhand.
- När han kunde gå bra med en hand i slutet av 14 månader och han stod ett par sekunder själv började vi låta honom gå med stöd av enbart ett finger och också ibland släppa taget om honom och låta honom stå några sekunder för att sedan fånga honom.
- Strax före 15 månader provade jag att låta honom gå med stöd av snuttis som jag höll i och när jag höll snuttisen löst märkte jag att han egentligen gick själv ett antal steg. En dag vid 15 månader lyckades jag locka honom att släppa taget om soffan och gå ett par steg mot mig. Sen drygades det ut efterhand.
- Nu kan han som sagt gå flera meter och mycket mer säkert och vi kan ofta släppa honom och så går han. Vi provar även att locka med pepparkakor för att han själv ska släppa taget och så följer han efter. Men det är mindre än en vecka som han har gått så bra.
Så gjorde vi, men nu när han går så pass bra som han gör tror jag att det lossnar när han helt enkelt vill gå själv och känner fördelar med det.
Lycka till! Du ska se att det snart lossnar för din pojke också! =)