• Älskarlivet

Tips på hur mitt barn kan lära sig gå snabbare

Egentligen tycker jag själv att det låter hemskt att be om ett sådant tips men så här är det (barn ska utveckals i egen takt):

Vår son är 16 månader och ska börja på dagis om 2 veckor. Jag skulle väldigt gärna vilja att han gick innan dagisstart.

Finns det tips?

Vi går runt och håller handen här hemma och i helgen köpte vi "Lära gå skor".
    Han går ju "fint" men ändå något ostabilt när man håller handen. Så fort vi släpper blir han lite rädd och vinglar och sätter sig ner. (Han är väl så pass stor att han är så medveten om att vi släpper).

Tänkte mest höra om någon hade tips .

/Hanna  

• Svar på tråden Tips på hur mitt barn kan lära sig gå snabbare
  • Litet My

Inte nåt mer än vad ni redan gör, han vill prova och ni hjälper honom. Har han gåvagn?Om inte kanske han gillar det. Tänker också att en del barn blir väldigt motiverade att gå när de ser de andra barnen traska omkring.

• Älskarlivet
    Litet My skrev 2013-02-18 12:21:40 följande:
    Inte nåt mer än vad ni redan gör, han vill prova och ni hjälper honom. Har han gåvagn?Om inte kanske han gillar det. Tänker också att en del barn blir väldigt motiverade att gå när de ser de andra barnen traska omkring.

Ja jag tror också att han blir motiverad när han ser dom andra barnen . Hoppas det.

Han har en gåvagn som han ibland går med inne men eftersom det inte är jättestora sträckor så tog vi ut den häromdagen så han fick traska omkring med den här i området. Det gick bra!

Nu kom det mer snö idag annars hade vi tänkt ta en tur varje dag.....   
  • Chasingdreams

Har också en 16,5 månaders son. För snart en månad sen tog han de första stegen själv och nu kan han gå flera meter själv, men föredrar fortfarande att hasa på rumpan och krypa. Han är väldigt försiktig och bestämd av sig.
    Så här gick vi tillväga.
    - Vid 14 månader började vi jobba med att han skulle gå med enbart en hand. Det ville han först inte så han fick ha snuttisen i den andra handen och kände sig då trygg. Vi började även låta honom gå med gåvagn som han uppskattade mer och mer efterhand.
    - När han kunde gå bra med en hand i slutet av 14 månader och han stod ett par sekunder själv började vi låta honom gå med stöd av enbart ett finger och också ibland släppa taget om honom och låta honom stå några sekunder för att sedan fånga honom.
    - Strax före 15 månader provade jag att låta honom gå med stöd av snuttis som jag höll i och när jag höll snuttisen löst märkte jag att han egentligen gick själv ett antal steg. En dag vid 15 månader lyckades jag locka honom att släppa taget om soffan och gå ett par steg mot mig. Sen drygades det ut efterhand.
    - Nu kan han som sagt gå flera meter och mycket mer säkert och vi kan ofta släppa honom och så går han. Vi provar även att locka med pepparkakor för att han själv ska släppa taget och så följer han efter. Men det är mindre än en vecka som han har gått så bra.

Så gjorde vi, men nu när han går så pass bra som han gör tror jag att det lossnar när han helt enkelt vill gå själv och känner fördelar med det.

Lycka till! Du ska se att det snart lossnar för din pojke också! =)

• norrlandsflicka

Båda mina barn har gått sent, längre bitar först vid 1 år 3 månader respektive 1 år 4 månader.
    Sonen gick det lura att gå några steg. Om han stod vid vardagsrumsbordet så gick man några steg ifrån och höll i en leksak som han ville ha. Då släppte han och gick några steg fram till saken han ville ha. Funkade inte lura han för många steg, då kröp han istället. Men 2-5 steg nåt... Det var när han var 1 år 2 månader, tog då en månad innan han började gå på riktigt.  

• Älskarlivet

Idag släppte jag honom och då gick han minst 20 steg själv (flera ggr)!! Nu är det på G:)!

• Flickan och kråkan
    Älskarlivet skrev 2013-02-20 20:14:35 följande:
    Idag släppte jag honom och då gick han minst 20 steg själv (flera ggr)!! Nu är det på G:)!

Jag är rätt övertygad om att man inte kan påverka sååå mycket. Det handlar om att de ska vara redo på alla plan, inte bara fysiskt kapabla så att säga. Min äldsta var inte heller så tidig - närmare 16 månader - men det gick rätt fort när han väl började.
  • Älskarlivet

Måste ju uppdatera här:)!: Harry lärde sig gå förra veckan! I onsdags togmhan typ 20 steg flera ggr och i torsdags gick han runt runt.... Så det känns sååååå skönt!! Men han går bara när han själv vill...vilket är ALDRIG hahaha. Men han KAN i varje fall och det känns bra. Inskolning på måndag.

Svar på tråden Tips på hur mitt barn kan lära sig gå snabbare