Inlägg från: Nellin |Visa alla inlägg
  • Nellin

Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!

Hej! 

Könet är väl kanske inte med så bra på bilden, men om man utgår från skallteorin, vad ser det här ut att vara? :) Det är i vecka 13 på KUB-testet.

• Nellin
    Gott svart kaffe skrev 2013-08-05 11:38:04 följande:
    Nellin: Tror att nubben syns på din bild och i så fall säger jag att det är en tjej. Skallteorin är jag inte så bra på.

Även om TS inte är kvar i tråden längre så skulle det vara roligt om vi andra kan fortsätta gissa. 
    Åh, tack för att du svarade. 
    Ja, jag är ju så säker på att det är en tjej. Jag har haft en så stark känsla att det är en tös ända sedan jag blev gravid. En pojk är precis lika välkommen, men jag tror verkligen att det är en tjej. Ska bli spännande att se när det väl blir dags. :) 
  • Nellin

Jag gissar också flicka. Ser ut så på huvudformen och jag tycker mig se en rak nubb som också tyder på en tösabit. :)

• Nellin

Om du går in på in-gender.com så kan du läsa mer om "gender prediction" där inne.

I början av graviditeten, runt vecka 12-14 så ser bebisarnas könsorgan väldigt lika ut innan de blir mer åtskiljbara. Båda två har liksom nånting som "sticker ut" där ner, en liten nubb. Då har man ser ett mönster som visar att om nubben pekar helt vågrätt (i förhållande till bebisens rygg) eller om den pekar lite neråt så är det en flicka. Om den pekar mer uppåt så är det en pojke. 

Skallteorin är inte lika säker, men det finns teorier om hur skallbenet ser ut på män respektive kvinnor, där skillnaden syns i pannans rundning samt hur bakhuvudet är format. Killar ska tydligen ha en lite mer platt panna och "kantigt" bakhuvud, medan flickors panna är mer rundade och liksom "bulligare". Det behöver inte alls stämma, för ultraljudsbilderna kan vara missvisande... men om man tittar på nubb och skalle så finns det en sannolikhetsfaktor som kan tyda på ett specifikt kön.

Det hela är ju mest för skojs skull och egentligen kan man ju inte få ett helt korrekt svar förrän bebben kommer ut, men det är ju roligt att gissa lite. Inte ens på könsultraljuden kan man alltid få ett säkert svar, även om det ofta går att se.

Hoppas jag lyckades förklara någorlunda pedagogiskt. Jag är själv helt ny på området och har nog inte riktigt kläm på allting gällande nubb och skalle. 

• Nellin
    Elsis00: Det går inte att se hela bilden, bara kanten av den.
  • Nellin

Det var en klurig en det där... Jag tycker mig inte se någon nubb. Att döma av huvudet så skulle jag gissa på flicka, men det är nog mer 50/50 i det här fallet.

• Nellin
    Elsis00 skrev 2013-08-08 14:10:17 följande:
    Ja vi fick tyvärr ingen bättre bild, men det är roligt med era gissningar så fler får gärna gissa så återkommer jag med rätt svar om tre veckor när vi varit på Rul Cool
    Spännande! :)

Jag har varit så stensäker på att min lilla knort är en flicka ända sedan jag blev gravid. Jag bara känner det. Sen vet man ju aldrig och jag har lagt ut min ultraljudsbild på några ställen, och alla verkar gissa på flicka. Hihih, så spännande! Min sambo tror kille, men vad vet han? Hahahaha...

Vi måste vänta ända till vecka 20 för att få RUL. :/ Det är fyra veckor kvar. Så långsamt tiden går alltså. 
  • Nellin

På andra bilden ser skallen lite mer ut som en pojke. Så som sagt, helt 50/50 på den lillen där. :) Du får återkoppla om tre veckor så jag får veta. Glöm inte det nu!

• Nellin

madieh: Ingen nubb syns. Svårt att avgöra på skallen, det är nog typ 55/45 på att det är en kille skulle jag gissa, men som sagt... det är svårt att se.

• Nellin

Yodi, jag ser tyvärr inte nånting. Jag ser inte vad som är vad?

Svar på tråden Får jag gissa könet på bebisar? :) Måste ha ul-bilder från v 12-14 ca!