Inlägg från: Stjärnfall76 |Visa alla inlägg
  • Stjärnfall76

vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?

Hos oss är läxorna nästan borta. Istället blir det upp till föräldrarna att se att de läser i eget material mm så att de hänger med. Skitjobbigt! Hade hellre haft serverade läxor. Jag och min man tycker ansvaret är tungt. Min son klarar sig inte bra på proven på de få läxorna och därför tvingas jag och min man agera lärare....

• Stjärnfall76
    lövet2 skrev 2013-02-16 16:10:08 följande:
    Läxor kan slå väldigt fel. Det insåg jag första gången när mitt äldsta barn gick i 4:an. Hon fick läxor som tog 3-5 minuter att göra varje dag. Inga problem, och jag behövde oftast inte ens hjälpa henne, eftersom hon ansåg att läxorna var lätta. På ett föräldramöte var det däremot föräldrar som klagade, och jag fattade ingenting förrän en mamma beskrev sin sons skoldag. Min dotter gick till skolan 0800 och kom hem ca 1400. Någon gång under alla lediga timmar lade hon ca 5 minuter på sina läxor. Sonen i fråga åkte med skolbussen 0715 och var hemma 1545. Han hade inte lätt för sig i skolan, och matteläxan min dotter gjorde på 5 minuter tog honom närmare 3 timmar. Det var alltså bara den dagen. Sedan kom det 15 glosor som han pluggade på en halvtimme varje dag, och så ett par läxor till. Han lade i genomsnitt 2-3 timmar om dagen på sina läxor. Rättvist system?

Livet är inte rättvist, men visst kunde det vara individuellt, mer än idag i alla fall.
  • Stjärnfall76
    bollplank skrev 2013-02-16 17:26:59 följande:
    Har inte läst alla inlägg, men för mig som har en son på 4 år så är det viktigaste att han har med sig en bra självkänsla, och vet hur man löser problem och tar sig dit man vill, då spelar det ingen roll vad man gör med lexor och betyg.

Så om han vill bli läkare och varken har betyg eller studievana.... hur menar du nu?
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-16 19:15:15 följande:
    Du missar hela poängen. Läxor ska inte ersätta arbetet i skolan. Det ska komplettera, vara extra, utöver. Först läser man så lång tid i skolan som timplan, schema och rutiner tillåter. Sedan läser man en kvart hemma UTÖVER det. Först tränar man tabeller en stund i skolan, en så lång stund som timplan, schema, rutiner, ork och motivation tillåter. Sedan tränar man en stund hemma, en stund EXTRA. 

• Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 19:17:27 följande:
    nja du missar min poäng. Det du gör hemma kan göras i skolan också, med samma resultat. Efter skoltid så är mina barn lediga precis som jag efter mitt jobb.

Det du säger är alltså att studier är meningslös slösa förbränning betyg.... men stämmer det verkligen..... kan man klarar och tentor bra bara genom tiden skolan och aldrig ta med en bike hem? Jag tror intendent. De ungdomar Jagger med mycket bra betyg, genomgående G ser jag inte som bra betyg, dessa ungdomar studerar mycket hemma. De ungdomarnas känner som inte studerar på sin fritid har dåligabetyg, eller högst G. Detsamma gällde när jag gick i skolan, de med bra betyg pluggade faktiskt.
  • Stjärnfall76

Mandelblomma Glöm inlägget ovan, det Örebro bara jag som har svårt med min iPad...... Det du säger är att studier är meningslösa för bättre betyg, men stämmer det verkligen. Klarar man tentor och prov bara genom tiden i skolan? De ungdomar jag känner med bra betyg pluggar och de som inte pluggar har dåliga betyg. Precis som när jag själv gick i skolan. De som läser högre utbildningar på universitetet har pluggat på gymnasiet. Jag har nästan aldrig träffat någon på en högre utbildning sim aldrig pluggat hemma för att befästa sina kunskaper...... var träffar du alla ungdomar med MVG som inte pluggar?

• Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-16 19:32:23 följande:
    nej men jag har ganska många runt om mig som är både låg, mellan, hög och gymnasielärare. Majoriteten av de lärare jag känner resonerar som jag, med undantag såklart. Jag har däremot erfarenhet av att ha barn på läxfria skolor under många år och jag har aktivt sökt skolor med gott rykte och ordning och reda. Läste du inlägget jag skrev tidigare med länken om läxors vara eller icke vara?

Men hur menar du d, rent praktiskt, att varje barn ska få individuell lästräning dagligen med en vuxen?
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-17 08:28:32 följande:
    ändå klarar en del skolor att ha just läxfritt, konstigt eller hur? Och visst finns det jobb där man jobbar hemma, för att man har såna tjänster. Men långt i från alla i samhället gör så och det är knappast gällande norm att man ska kvällsjobba hemma efter sitt jobb. och självklart ger mer träning färdigheter, men den träningen behöver inte vara utformade i klassiska traditionella läxor som ska göras efter skolan. Då har man en syn att alla elever får samma chans och samma möjligheter och vill man ändå göra mer med sina barn hemma är det ju knappast förbjudet. Precis som tygtiger skriver om sin son som de läser mer avancerat än vad skolan ger. Även om mina barn gått i läxfria skolor har vi självklart läst och debatterat ändå, utan att skolan sagt vad vi ska läsa och när.

Jag vet inte om de klarar det.... det beror ju på hur stor sadel av deras elever dom väljer och klarar högre studier jämfört med skolor där barn studerar mer. Dessutom är det inte säkert att inte barn studerar för att skolan är läxfri.... var som behöver ju mer tid och vi ger den till honom hemma, fast skolan är så gott som läxfri. Så han är duktig fast han inte skulle varit det och lurar därmed statistiken.. hans kusin gick ut denna rökfria skola med strålande betyg..... men han har pluggat vill jag lova, fast på eget initiativ eftersom skolan är så gott som läfri
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-17 10:18:23 följande:
    rökfri ;) jag vet att de klarar det, du kan ju gissa hur rubrikerna sett ut annars. och precis som du säger, det är inte förbjudet att ta hem böcker från skolan om man vill.

Jag vet, sorry, klarar inte denna iPad.... :-/ Förstår att det inte är förbjudet.... men jag är fortfarande övertygad om att temastudier krävs för de bästa betygen. Och för mig är det lättare om läxorna kommit från skolan än att jag själv måste hitta på dem som nu.
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-17 12:17:48 följande:
    det verkar som många har en tro att läxfri betyder slapp och studiefri. Studie undervisning och hjälp erbjuds helt enkelt i skolan och förväntas inte skötas av föräldrarna på fritiden- Samtidigt som det självklart inte är förbjudet för eleven att ta hem en bok.

Tror dock det kräver väldigt mycket. Inte alla skolor har möjlighet att ha workshops mm. Tyvärr. Läxor fungerar nog inte i de flesta skolor. Även om det kanske fungerar i en så resursstarka skola som dina barns. Att bara ta bort läxor och sedan inte ersätta med massa resurser i skolan tror jag bara bidrar till trenden "Fortsätta göra svenska barn sämre i internationella mätningar" Men som sagt, läxfri kan säkert fungera i vissa skolor. Men många skolor skippar bara läxorna mer och mer. Och det ger dåliga elever.
  • Stjärnfall76
    hammarhajen skrev 2013-02-18 06:16:45 följande:
    Om det finns vuxna nog att läsa en kvart med alla elever varje dag så är det en OVANLIGT resursstark skola och den kan nog inte jämföras med vanliga skolor med vanliga förutsättningar. Tyvärr. Ska alla elever i ettan och tvåan läsa högt i 15 minuter varje dag innebär det på min avdelning 50 barn x 15 minuter. Det är 12,5 extra pedagogtimmar per dag som ska in i verksamheten, 1,5 vuxna extra alltså på två klasser. Det är en utopi med den ekonomi som de allra flesta skolor har. Och här förstår jag att vi är väldigt olika, men jag skulle hellre se att den 1,5 vuxna ägnade sig åt andra saker än lästräning om det mot förmodan anställdes fler på fritids. Jag vill att de vuxna på fritids ska arbeta med gruppen på olika sätt (svårt att arbeta "med gruppen" hemma då vi inte är en lika stor grupp hemma) - lekar, ta ordentlig tid att lösa konflikter, att de bara finns där och hinner prata med barnen, spelar spel, går till skogen, låter barnen arbeta med lera och tyg, har tid att organisera bakning och målning. Jag vill att barnen ska få uppleva roliga saker i grupp (hemma kan jag inte erbjuda en grupp på samma sätt), som att sätta upp teaterföreställningar, åka skridskor, bygga kojor i skogen och liknande. Lästräning är enkelt att lösa hemma, konfliktträning i grupp eller sätta upp Luciaföreställning för pubilk är svårare.   

• Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-18 08:22:28 följande:
    fast en kvart om dagen har alla mina barn läst med vuxen i skolan även då de hade vanliga traditionella skolor med läxor. Lästräning är enkelt för de flesta att ordna hemma, förutsatt att man har föräldrar som kan och har motivation. Mitt stora motstånd till traditionella läxor är just att det slår så fel. Undervisning och lärande ska primärt skötas i skolan av pedagoger med utbildning. Vill man komplettera hemma genom att läsa mycket tillsammans, diskutera religion, politik etc så är det en självklarhet för många av oss att göra så med våra barn. Men en grund måste komma från skolan där alla ges en ganska likvärdig chans. 

Fast får man inte mindre chans om man inte har föräldrar som stöttar som du skriver och inte ens läxor. Då har ju många barn inget alls att gå på.....
  • Stjärnfall76
    mandelblomma skrev 2013-02-18 19:06:57 följande:
    jo basutbudet från skolan och i skolan.

Och du är säker på att det räcker. Att det alltås är bättre att vissa föräldrar, som du, utmanar sina barn hemma. Medan barn till föräldrar som inte är intresserade inte får denna utmaning. Hade de haft utmaningen i läxa hade de ju haft en chans att göra den, men att som barn hitta på en utmaning själv är ju lite väl svårt....

varför har du valt att utmana dina barn extra, du skrev något om det högre upp? varför räcker inte basutbudet för dina barn? 
  • Stjärnfall76

mandelblomma

Vill i för sig specificea att jag INTE tycker att läxan ska vara ett krav för att klara lektionen. Utan jag tycker läxor ska vara för att befästa kunskaper som de får i skolan. För att helt enkelt bli lite duktigare.

Nu utmanar jag mina barn själv, pga skolans uppbyggnad, men jag tycker det hade varit skönt att slippa det ibland.    

Svar på tråden vad vill ni att era barn ska ha möjlighet till?