• Violett11

Hur hanterar man sorgen över att vara sekundärt barnlös?

Hej! Jag tror inte heller att en individ per automatik skulle må sämre pga. att man inte har något syskon. I sådant fall skulle hela Kinas befolkning lida (i och med att man där ju bara skaffar ett barn) vilket de ju faktiskt inte gör. Och i sådant fall skulle ju inte (så otroligt många) barn i Sverige må psykiskt dåligt i och med att de flesta trots allt har ett eller flera syskon.

Det är ju en kulturell grej detta med familjekonstellation och det finns många andra familjekonstellationer vars barn mår minst lika bra i som i den heterosexuella familjen med mamma, pappa och två barn. Vi blir invaggad i tron om att två tre barn per automatik skulle skapa den lyckliga familjen, men så är inte fallet.

Kärlek, trygghet, värme, förutsägbarhet, stabilitet i tillvaron och frånvaron av exempelvis psykisk- och fysisk misshandel är däremot några ting som gangnar barns välmående.

Att din pappa dog då du var liten lär ha varit väldigt traumatiskt både för dig och din mamma. När det värsta händer, som då någon man älskar dör, är det också helt naturligt att man försöker finna något som skulle gjort det inträffade "mindre hemskt" (T. ex "om jag bara hade haft ett syskon till eller om min pappa bara skulle ha fått leva något år till, då skulle jag kanske inte mått så dåligt"). Och vem vet hur du skulle ha reagerat i en situation som skulle sett helt annorlunda ut än hur den faktiskt gjorde? Att detta ämne väx i dig nu när du själv är mamma till ett barn är också helt naturligt. Kanske något du skulle gynnas av att prata om ett par tre gånger med en psykolog? Det är inge bra varken för din egen hälsa eller din dotters om du går omkring och är förberedd på katastrof (att något liknande skulle hända din dtter), vilket är en annan sak jag tänker att du skulle ha nytta av att tala med någon professionell om.

Du skriver att du hade andra vuxna omkring dig förutom din mamma. Att din dotter har andra betydelsefulla vuxna (och jämnåriga vänner) runt omkring sig under sin uppväxt är jätte betydelsefullt, det är en skyddande faktor för psykisk ohälsa.

Ja, detta var lite spontana tankar jag fick av att läsa dina text rader. Hoppas dom gav dig något.

Svar på tråden Hur hanterar man sorgen över att vara sekundärt barnlös?