Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Hur reagera när ens barn pekar och stirrar på en annan människa?

Tror allt blev mycket värre bara för att du ignorerade henne och försökte låtsas som att det regnade.

Det hade blivit mycket smidigare om du bara sagt direkt "ja visst ser han lite annorlunda ut, alla kan ju inte vara lika, eller hur?" och jag kan till 99% säkerhet garantera att hon hade släppt ämnet om du gett det en blick och bekräftat detta faktum.

Har inte riktigt förstått varför vissa gör det så svårt för sig i sådana här situationer? Alla barn är ju så här. Det är ju något de måste lära sig. Och genom att du skäms och ignorerar hennes förundran så lär hon sig ju att det är något hemskt och pinsamt. Det tror jag knappast att mannen skulle vilja?

• skogsvitter
    Rainbowdash skrev 2013-02-13 10:47:15 följande:
    Tycker du är lite hård.
    Jag kände att det inte var läge och jag visste inte hur jag skulle reagera. Vi stod på en fullsatt tunnelbana och jag hade fullt sjå i att hålla i mig, lillasyster, pulka, matkasse, ryggsäck från att inte ramla. Det var licksom inte läge att sätta igång ett pedagogiskt samtal när vi dessutom skulle gå av.
    Jag försökte köpa mig själv lite tid, har inte ställts inför det här förut så det kom lite oväntat. En sådan där situation där det för mig är lätt att vara efterklok.
    Jag har varit i situationen själv, så nej det klart man inte startar världens pedagogiska samtal just där och då. Det skrev jag ju inte heller? Men åtminstone bekräfta henne, sedan kan man ta samtalet i efterhand om att alla är olika. Precis som du gjorde på kvällen. Det du missade som jag ser det är att du inte bekräftade henne öht vilket gjorde att hon inte gav sig, därför blev allt mycket mer jobbigt och pinsamt än vad det skulle ha varit annars. Kanske låter hård men bara ett tips inför framtiden När barnen blir bekräftade brukar de ge sig omgående. Hon hetsade ju upp sig för att du inte ens tittade "men kolla då innan han går aaaav" visar tydligt på att det var din bekräftelse hon behövde i huvudsak, inte en pedagogisk diskussion.
Svar på tråden Hur reagera när ens barn pekar och stirrar på en annan människa?