• Anonym

Sobril & alkohol

ex ungue leonem skrev 2013-02-14 13:51:07 följande:

Vad bevisar det?Att någon säger jag känner en Dr det el det  som minsann säger si el så
    Vill du tro att jag ljuger så gör det då. Men du anar inte hur korkade ni som inte vet vad ni snackar om låter..
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-14 14:02:16 följande:

Detsamma
    Jösses är det på den nivån..
  • Anonym
    Sheyen skrev 2013-02-14 14:41:59 följande:
    Jaha? Så för att du hävdar att du känner en överläkare i psykiatrin så ska vi lita på dina ord och se det som en trovärdig källa, or so it seems... Nej. Glöm det. Förstår du inte hur otroligt tvivelaktiga dina ord blir? Dessutom; snacka om inkompetent läkare, om det du säger mot all förmodan stämmer. Vet iofs inte var du bor någonstans, men där jag bor har vi duktiga läkare och alla vettiga människor vet att duktiga läkare aldrig skulle ge sådana idiotiska råd. För tyvärr finns det inget bättre ord för det!
    Jag bor i Stockholm. Tycker du att dina ord väger tyngre? På allvar? Jag skulle ha varit död för länge sedan om inte den överläkaren haft rätt..
  • Anonym
    Sheyen skrev 2013-02-14 15:08:35 följande:
    Ja, mina ord väger tyngre.

Den där överläkaren är helt klart inkompetent som ger dig klartecken att det går bra att mixa piller med alkohol. Har aldrig förr hört om något så oroväckande! Bra att du lever iaf, med tanke på hur dåliga råd du fått. Troligen är du lättpåverkad av andras ord, eftersom att du tycks ta läkarens lögner på fullaste allvar, utan att ens överväga att fundera på om det han "lärt dig" låter vettigt.
    Hmm dina ord väger tyngre och jag är lättpåverkad som tar en överläkares ord på fullaste allvar. Okej..
  • Anonym
    ex ungue leonem skrev 2013-02-14 15:09:48 följande:

Finns tyvärr personer som inte har några egna åsikter/viljor...de litar endast vad andra säger hur galet det än är
    Sheyen skrev 2013-02-14 15:11:04 följande:
    Det är rent ut sagt skrämmande!
    Men ni är inte "andra"? Haha Glad ibland är FL underhållande..

• Anonym
    Sheyen skrev 2013-02-14 15:25:17 följande:
    Det är inte direkt förvånande att du är den lättroade typen.
    Det är ni som är roliga..
  • Anonym
    Sheyen skrev 2013-02-14 15:08:35 följande:
    Ja, mina ord väger tyngre.

Den där överläkaren är helt klart inkompetent som ger dig klartecken att det går bra att mixa piller med alkohol. Har aldrig förr hört om något så oroväckande! Bra att du lever iaf, med tanke på hur dåliga råd du fått. Troligen är du lättpåverkad av andras ord, eftersom att du tycks ta läkarens lögner på fullaste allvar, utan att ens överväga att fundera på om det han "lärt dig" låter vettigt.
    *LOL* så alla som inte håller med dina ogrundade åsikter är inkompetenta?

Mycket ska man se innan ögonen trillar ut

• Anonym
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-14 17:15:12 följande:
    oj va många är otrevliga i denna tråd, men ni som kan å vet så mycket kan då svara på,om jag tar min sista sobril kl 20:00 i morgon fredag, å sen så tar jag ingen sobril alls på lördagen utan dricker lite öl eller vin vid 18:00, då har det ju gått mer än 20timmar sen jag tog min sista sobril, då borde det vel inte vara någon fara??.. Det som skrämmer mig är att några skriver att man kan dö. å det vill jag inte, en fråga om jag hade alkohol problem, om jag hade det skulle vel jag inte fråga denna fråga jag har i min tråd.
    Klarar du dig utan din dos en hel dag? Har man ätit benzo ett tag ska man trappa ned väldigt långsamt så att hoppa över en hel dag kan göra att du mår dåligt.. 

Man kan dricka på dessa om man dricker måttligt eftersom, precis som det står i FASS, så kan alkoholen förstärka effekten. Det som kan hända är att du blir väldigt berusad om du dricker för mycket.. Tar du din dos ganska tidigt på samma dag och sedan dricker ett par glas funkar det. 

Lita på mig, jag har ätit dessa i 16 år. Alla är ju olika lättpåverkade men drick lite och känn dig fram.   
  • Anonym
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-14 18:47:59 följande:

Så man kan inte sluta andas?? Blir så rädd när dom skriver attan kan sluta andas å dö
    Då hade det ju stått i FASS att man absolut inte får dricka eller hur? Nu pratar vi inte om att skölja ner en hel karta med en kvarting vodka utan en dos du är van vid och ett par drinkar..
  • Anonym
    Miss Blue skrev 2013-02-14 18:47:52 följande:
    Om du väljer att låta bli dem hela dagen, finns risk att du mår dåligt. För att inte prata om dagen efter, lite abstinens och bakis. Nej, fy katten.
    Precis. Snacka om att det skulle kunna framkalla panikångest..
  • Anonym
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-14 17:15:12 följande:
    oj va många är otrevliga i denna tråd, men ni som kan å vet så mycket kan då svara på,om jag tar min sista sobril kl 20:00 i morgon fredag, å sen så tar jag ingen sobril alls på lördagen utan dricker lite öl eller vin vid 18:00, då har det ju gått mer än 20timmar sen jag tog min sista sobril, då borde det vel inte vara någon fara??.. Det som skrämmer mig är att några skriver att man kan dö. å det vill jag inte, en fråga om jag hade alkohol problem, om jag hade det skulle vel jag inte fråga denna fråga jag har i min tråd.
    Det är INGEN fara så länge du inte slänger i dig en näve sobril och sköljer ner det med en flaska vodka!
    Rekommendationen du fick var att sluta vara hysteriskt, sluta bekymra dig för det är då saker och ting kan gå fel om du bär på så pass stor oro i dig och bara slappna av, drick _sakta_ hoppa inte över din medicin i och med du behöver det och lyssna helt enkelt på din kropp.

Tänk även på att om du äter sobril regelbundet så har du jobbat upp ett fint beroende, du kommer få abstinens om du hoppar över medicinen, abstinens och fylla/baksmälla är inget jag skulle rekommendera.

• Anonym
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-14 19:42:59 följande:

tack jag vart lungnare nu. men jag kommer skippa sobrilen helt på lördag, å ta ifall jag behöver sista dosen kl 20i morgon kväll
    Berätta gärna hur det gick. Kan ju säga att skulle jag göra så skulle jag bli så dålig att jag inte ens kom iväg..
  • Anonym
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-14 20:07:58 följande:

jag har aldrig sagt att jag är beronde av detta eller hur, men jag har tagigt som läkaren sagt 10mg*3 dag´ligen, jag har vart utan och det har gått bra. det jag har undrat är om jag kan ta sobrilen som vanlig å sen dricka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Ja det kan du, med en reservation och det är att du får hålla koll på din alkoholintag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! 
  • Anonym
    Miss Blue skrev 2013-02-14 20:00:55 följande:
    Samma här. Om man kan undvara medicinen en hel dag, då behöver men den inte!
  • Anonym

jag har aldrig sagt att jag är beronde av detta eller hur, men jag har tagigt som läkaren sagt 10mg*3 dag´ligen, jag har vart utan och det har gått bra. det jag har undrat är om jag kan ta sobrilen som vanlig å sen dricka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    Har du tagit benzo länge så kommer du märka abstinens inom 24 timmar..
  • Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2013-02-14 20:34:45 följande:

Fan vad feeel du har miss blue. Du vet uppenbarligen inget om farmakologi och halveringstid. Vissa mediciner börjar inte gå ur kroppen förrän efter flera dygn, således gör det inget om man skulle missa att ta den! Jag äter SSRI dagligen men har fått rådet om sk. drug holiday av min läkare, dvs. att man gör ett uppehåll på1-2 dagar för att minska sexuella biverkningar inför tex. en planerad romantisk kväll. Detta fungerar utmärkt. Det betyder inte att jag inte behöver min medicin! Börjar jag inte ta den som vanligt efter ca 48 timmar blir jag jättedålig, får panikångest och självmordstankar. Inför en operation sätter man ut de flesta mediciner, det betyder inte att patienten inte behöver dem efter narkosen! Finns många fler exempel som bevisar att du pratar strunt.

TS. Du kan absolut dricka måttligt även om du tagit dina Sobril! Det går även fint att testa att hoppa över en tablett om det får dig att känna dig säkrare. Andningsuppehåll kan du få om du sköljer ner 200 mg Sobril med en flaska vodka.
    SSRI och benzo är två heeelt olika mediciner..
  • Anonym
    Anonym (Malin) skrev 2013-02-18 00:50:08 följande:

Men googla på drug holiday då om du inte hört talas om det. Jättevanligt att läkare föreslår det. Arbetar själv inom vården och vet vad jag talar om. Beroende på halveringstid och clearance så kan du göra olika långa uppehåll från din medicin innan du får ev. utsättningssymptom. Jag vet inte vad du äter för medicin och har inte uttalat mig i hur du reagerar. Läs om och läs rätt. Du borde ta tillbaka att man inte behöver en medicin om man kan avvara den en hel dag. Ditt uttalande är så felaktigt det kan bli. Diazepam som är en benso har en halveringstid på upp tll 50!! timmar, så du känner varken utsättningssymptom eller abstinens (om du är fysiskt beroende) inom ett dygn.
    Benso används i nio fall av tio som vid behovs-medicin, tex. vid panikångestattacker som inte ens behöver uppträda varje dag. Så JO, du har fel. Men det är OK.
    Fast har man tagit benzo varje dag under en tid så får man abstinens redan efter några timmar. Glömmer jag ta min dos påminner kroppen mig.. Sobril är oxazepam..
  • Anonym

Bra läkare som skriver ut de doserna och att du ska ta det dagligen. Som en inkörsport till tablettmissbruk!
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-18 10:48:09 följande:
    Bra läkare som skriver ut de doserna och att du ska ta det dagligen. Som en inkörsport till tablettmissbruk!
    Hur menar du att läkaren skulle göra?! Det är väl inga konstiga doser..
  • Anonym
    Anonym skrev 2013-02-18 11:03:07 följande:
    Hur menar du att läkaren skulle göra?! Det är väl inga konstiga doser..
    Nej men att ta dagligen, och ofta måste man höja efter ett tag eftersom kroppen vänjer sig. Man kan se efter andra alternativ än just benso!
Svar på tråden Sobril & alkohol