• Sheyen

Sobril & alkohol

Du ska absolut inte blanda bensodiazepiner med alkohol. Det är faktiskt livsfarligt! Det finns folk som har dött när de gjort så. Du riskerar att få någonting som heter "andningsdepression", vilket innebär att andningscentrum i hjärnan slås ut, så att du inte kan andas och därmed riskerar att avlida. Om du överlever kommer du att ha minnesluckor och annan skit. Det är inte nyttigt att blanda och du borde undvika detta.

• Sheyen
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-12 18:51:53 följande:

Men om jag tar bara på morgonen då?? jag brukar gå upp vid 7
    Det är farligt att blanda benso med alkohol och jag tänker inte säga "ja ok". Har för övrigt verkligen för mig att FASS varnar för det här. Men gör exakt som du själv vill, men räkna med att få allvarliga skador om du blandar benso med alkohol, då det är allmänt känt att den blandningen är livsfarlig.
  • Sheyen

Antingen får du strunta i att ta benson eller så får du strunta i att dricka öl. Eller så blandar du och äventyrar därmed ditt liv.

• Sheyen
    Loriyana skrev 2013-02-12 18:57:45 följande:

Det är en rätt hög dos, personligen hade jag inte blandat det med alkohol. Möjligen om du tar en tablett på morgonen, men absolut inte fler tabletter under dagen.

Kan du inte ringa och fråga din läkare?  
    Jag tycker att det är tämligen olämpligt att vi andra ger råd till TS, då det här handlar om väldigt allvarliga grejer. TS bör inte lita på att "lite går bra" eller liknande. Vad vi bör säga är "nej", eftersom att vi vet att det är farligt. Men att säga "den dosen kanske går bra" kan vilseleda inte bara TS, men även andra som kommer in och kikar. Man kan faktiskt dö!

TS: Ring din läkare och fråga. Om du väljer att experimentera och får skador som följd kommer din läkare att få veta detta och då är risken stor att du aldrig får lov att använda bensodiazepiner igen. Sådana mediciner drar de gärna in så fort de märker att man missköter sig.
  • Sheyen
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-12 19:03:46 följande:

ja varför det va en bra fråga. dom bjuder på det till maten
    Man måste inte dricka bara för att man blir bjuden. Precis som man kanske inte hoppar in i främlingars bilar när de erbjuder en skjuts hem.

Man måste helt enkelt kunna tänka till och göra bra val i sitt liv. Inte bara gå på "auto" och låta andra bestämma över hur man ska göra.
  • Sheyen
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-12 19:08:18 följande:
    Men det står ingen stanns att det är livsfaligt, om det skulle va det skulle ju fass skriva det eller hur???
    Det är livsfarligt och du verkar vara långt ifrån kunnig vad gäller läkemedel och droger, vilket gör det hela än mer oroande.

Men jag tänker inte tjata på dig. Jag känner inte dig. Du gör exakt vad du vill, oavsett vad jag säger, så go for it, om du tycker att det är värt att chansa. Det är dock en riktigt dum idé. Jag säger inte att du garanterat kommer att dö, men du äventyrar ditt liv något enormt - du skulle bara veta...
  • Sheyen
    Houdini skrev 2013-02-12 20:25:08 följande:
    Hur länge har du tagit sobril? Det är "enkelt" att hoppa över en tablett eller två om man inte har ätit dom en längre tid.

Men nu är det så att man har ju läkemedlet kvar i kroppen så jag tror inte det räcker med att hoppa över eftermiddagstabletten och kvällstabletten. Du ska helst låta bli dom i flera dagar innan alkoholintag.
    Man bygger ju upp en jämn nivå av läkemedlet i kroppen när man tar en medicin en tid.

Och vad händer om du nu bestämmer dig för att hoppa över eftermiddags och kvällsdosen dricker öl och senare får en panikattack? hur ska du hantera det, för du kan inte ta din sobril.

Drick alkoholfritt och ta din medicin så kommer du nog ha trevligt. För oroar du dig för en panikattack kommer den garanterat. Lider också av ångest och panikångest och dricker inte alkohol pga av mediciner dock inte benso. Jag skulle aldrig chansa det är ju ändå sitt liv man leker för vad lite sprit det är inte värt det        
    Du vet nog inte hur Sobril fungerar. Det är inte en depottablett och inte heller någonting långtidsverkande. Det blir absolut inte "lättare" att hoppa över en tablett eller två om man ätit dem en längre tid, eftersom att bensodiazepiner är beroendeframkallande. De säljs ju för tusan som droger på gatan! Många heroinister festar loss på bensodiazepiner emellanåt, så tänk dig för innan du börjar tipsa om saker som inte alls stämmer. Det här är allvarliga grejer.

• Sheyen
    Houdini skrev 2013-02-12 21:16:42 följande:

Du läs vad jag skrev en gång till så inser du nog att jag var jävligt ironisk när jag skrev att det var enkelt att hoppa över en tablett eller två. Såg du inte "" dom tecknen?

Oavsett om det är en depåtablett eller inte så lagras en viss del av läkemedlet i kroppen som många totalt väljer att inte låtsas om.

Och om du läser hela mitt inlägg som rekomenderar jag henne att ta sin medicin och ge fasiken i alkoholen. Tråden handlar inte om TS är beroende av benso eller inte vill hon diskutera det startar hon nog en tråd om det. Nu ville hon veta om det gick att blanda alkohol och benso vilket de flesta i tråden avrått i från     
    Jag förstår oftast inte ironi.
  • Sheyen
    DreamBitch skrev 2013-02-13 02:27:59 följande:
    Man riskerar inte andningsdepression om man dricker en eller två öl långsamt under en kväll.
    Det beror helt på vilken nivå ens tolerans ligger på. Det är dumt att säga sådana saker utan att ha någon saklig grund för det.
  • Sheyen
    DreamBitch skrev 2013-02-13 07:52:52 följande:
    Nej, det gör det inte. Även utan tolerans så riskerar man inte andningsdepression på dessa mängder. 1-2 öl utspritt över några timmar tillsammans med denna mängd sobril är inte livsfarligt på något vis. TS kan självklart bli betydligt berusad om denne dricker för snabbt men någon andningsdepression är det inte på tal om. Det krävs större mängder av både oxazepam och alkohol för att något sådant ska inträffa.
    Vad hemskt att du påstår sådant utan att veta vad du pratar om. Att ge skenet av att det skulle vara okej att blanda är riktigt hemskt.

Har som sagt inte påstått att man måste dö eller få andningsdepression bara för att man blandar, men det finns fler anledningar till varför det inte är bra. Dessutom brukar man vanligtvis inte chansa när det gäller ens liv.
  • Sheyen
    DreamBitch skrev 2013-02-13 08:47:16 följande:
    Du vet ingenting om mina kunskaper så bespara mig gärna dina gissningar.

Och för att citera dig: "Och riskera andningsdepression? Jaa, men jättesmart!" Detta var således vad jag svarade på.
    Om det vore livsfarligt att mixa alkohol och oxazepam skulle detta stå i fass. Som exempel så står det klart och tydligt i fass att man absolut inte ska mixa dexofen med alkohol. Något sådant står inte om oxazepam. Det som står är att oxazepam kan förstärka effekten av alkohol.
    Jag har aldrig påstått att man kan vräka i sig oxazepam och blanda hej vilt med mängder av alkohol men att smutta på en eller två öl under en hel kväll är inte farligt. Man måste ju självklart ta det lugnt och lyssna på kroppen.
    Jag gissar inte; du visar det väldigt tydligt i de svar du ger mig. det du gör är väldigt dåligt och det finns nog bara två alternativ; antingen är du lite sadistiskt lagd eller så förstår du inte vilka risker det finns med ovan nämna kombination.

Jag lämnar den här diskussionen nu, eftersom att det inte tillför mig någonting positivt att läsa om dessa kunskapslösa inlägg.
  • Sheyen
    DreamBitch skrev 2013-02-13 13:57:32 följande:
    Återigen undanbeder jag mig dina amatöranalyser av mig då du inte har fakta nog att uttala dig i ämnet.
    Intressant att du gång efter annan antyder att du kan så mycket och ändå väljer du att lämna diskussionen. Varför inte stanna kvar och förklara för ts vad det är som gör det så livshotande? Tror att det skulle ge lite mer än att bara skriva "det är dumt" och "du kan dö".
    Jag kan iallafall backa upp mina uttalanden med både erfarenheter OCH svar från flera läkare.
    Jag har redan informerat om vad kombinationen sobril + alkohol kan orsaka för komplikationer. Att du sedan inte klarar av att ta åt dig av den information jag delar ut är något som får stå för dig. Jag kan inte ta ansvar för vad du gör, men jag kan be dig att sluta ge felaktiga råd (för jag hoppas ju att du gör det här av misstag och på grund av din okunskap, för annars är du ju ond!).
  • Sheyen
    Anonym (snabba svar!!) skrev 2013-02-13 17:18:09 följande:
    ojojojoj va många olika svar man fått, man ingen har svart på om man jag kan ta 10mg kl 7 eller 8 på morgonen, å sen skippa resten, då det kommer bjudas på saker till maten, jag har ätit sobrilen under en lång tid, och är van vid min dos, men undarar om den som jag tar på morgonen,innan festen är kvar under hela dagen å kvällen i kroppen. eller om den hinner gå ur.
    Varför ställer du frågor som du uppenbarligen inte vill ha svar på? Vi är många som har sagt åt dig att låta bli alkoholen. Har du alkoholproblem?
  • Sheyen
    DreamBitch skrev 2013-02-13 18:39:35 följande:
    Börjar tröttna på dina konstanta påhopp.
    Det du har skrivit har inte varit relevant till ts frågor. Det du påstår kan hända kan inte hända i dom doser som det handlar om här.
    Och nu betackar jag mig från fler inlägg av dig. Kommer i fortsättningen ignorera dig, ond som jag är.
    Märkligt att du först klagar på att jag vill lämna den substanslösa diskussionen, för att sedan inte heller nöja dig med att jag stannar kvar. Trotsigt beteende...

Jättetråkigt att du fortfarande envisas med att ge felaktiga råd till TS. Du kommer troligtvis inte att inse ditt misstag förrän dina råd skadar någon, om ens då. Det är sorgligt och tragiskt.
  • Sheyen
    Anonym skrev 2013-02-14 13:45:12 följande:
    Men lägg ner tjafset! DreamBitch har rätt. Känner en överläkare i psykiatri som lärde mig samma sak..
    Jaha? Så för att du hävdar att du känner en överläkare i psykiatrin så ska vi lita på dina ord och se det som en trovärdig källa, or so it seems... Nej. Glöm det. Förstår du inte hur otroligt tvivelaktiga dina ord blir? Dessutom; snacka om inkompetent läkare, om det du säger mot all förmodan stämmer. Vet iofs inte var du bor någonstans, men där jag bor har vi duktiga läkare och alla vettiga människor vet att duktiga läkare aldrig skulle ge sådana idiotiska råd. För tyvärr finns det inget bättre ord för det!
  • Sheyen
    Anonym skrev 2013-02-14 14:56:48 följande:
    Jag bor i Stockholm. Tycker du att dina ord väger tyngre? På allvar? Jag skulle ha varit död för länge sedan om inte den överläkaren haft rätt..
    Ja, mina ord väger tyngre.

Den där överläkaren är helt klart inkompetent som ger dig klartecken att det går bra att mixa piller med alkohol. Har aldrig förr hört om något så oroväckande! Bra att du lever iaf, med tanke på hur dåliga råd du fått. Troligen är du lättpåverkad av andras ord, eftersom att du tycks ta läkarens lögner på fullaste allvar, utan att ens överväga att fundera på om det han "lärt dig" låter vettigt.
  • Sheyen
    ex ungue leonem skrev 2013-02-14 15:09:48 följande:

Finns tyvärr personer som inte har några egna åsikter/viljor...de litar endast vad andra säger hur galet det än är
    Det är rent ut sagt skrämmande!
  • Sheyen
    Anonym skrev 2013-02-14 15:19:47 följande:
    Men ni är inte "andra"? Haha Glad ibland är FL underhållande..

Det är inte direkt förvånande att du är den lättroade typen.
Svar på tråden Sobril & alkohol