• Anonym (Tanten)

Anonym anmälan till socialtjänsten, vad händer nu?

Hej,

Jag har gjort en anonym anmälan till socialtjänsten, gällande en familj på mitt jobb. Båda föräldrarna jobbar hos oss och är mina kollegor, därför har jag gjort detta just anonymt.
    Så frågan är vad som händer nu, hur snabbt agerar man?
    I det här fallet handlar det bland annat om psykiska trakasserier och i vissa fall våld inom familjen. 

• Svar på tråden Anonym anmälan till socialtjänsten, vad händer nu?
  • Anonym (du)

Du får väl kontakta soc o fråga---

• Anonym

Det finns säkert andra här, som är insatta och kan svara dig på vad som händer härnäst. Jag har bara en lite fråga - vad har fått dig att göra detta? Du måste ha starka belägg för att det är missförhållanden i familjen? Förlåt om jag är OT. bara en undran. 

• ThisIsMe
    Anonym skrev 2013-02-12 17:38:39 följande:
    Det finns säkert andra här, som är insatta och kan svara dig på vad som händer härnäst. Jag har bara en lite fråga - vad har fått dig att göra detta? Du måste ha starka belägg för att det är missförhållanden i familjen? Förlåt om jag är OT. bara en undran. 
    Krävs inga starka belägg utan bara en oro. Det är därför det heter orosanmälan.
  • Anonym (Tanten)
    Anonym (du) skrev 2013-02-12 17:36:33 följande:
    Du får väl kontakta soc o fråga---
    Det vill jag ju då inte eftersom jag varit ANONYM.
  • Anonym (Tanten)
    Anonym skrev 2013-02-12 17:38:39 följande:
    Jag känner en oro pga:
    - Det skriks och skränas hemma hos dom på nätterna (går igenom väggarna), kvinnan skriker aj, nej, sluta, barnen skriker hysteriskt och gråter.
    - Mannen slår i väggarna och kastar stora tunga saker, även detta på nätterna.
    - Kvinnan kommer med blåmärken i ansiktet till jobbet.
    - Mannen hänvisar till sin son som "idioten" och andra skällsord, även i barnets närvaro.

Det är _några_ av punkterna.. 
  • nymedlem
    Anonym (Tanten) skrev 2013-02-12 17:42:31 följande:
    Det vill jag ju då inte eftersom jag varit ANONYM.
    Du skulle ändå inget få veta! Hur väl känner du denna familj? Umgås ni privat?

• Anonym
    Anonym (Tanten) skrev 2013-02-12 17:45:05 följande:
    Jag känner en oro pga:
    - Det skriks och skränas hemma hos dom på nätterna (går igenom väggarna), kvinnan skriker aj, nej, sluta, barnen skriker hysteriskt och gråter.
    - Mannen slår i väggarna och kastar stora tunga saker, även detta på nätterna.
    - Kvinnan kommer med blåmärken i ansiktet till jobbet.
    - Mannen hänvisar till sin son som "idioten" och andra skällsord, även i barnets närvaro.

Det är _några_ av punkterna.. 
    Oj! Förstår att du gjort det du gjort då. Och tycker att du gjorde bra! Vet tyvärr inte gången i det hela, men hoppas att myndigheten tar en sådan anmälan på allvar och agerar snabbt.
  • Anonym (Tanten)
    nymedlem skrev 2013-02-12 17:46:02 följande:
    Du skulle ändå inget få veta! Hur väl känner du denna familj? Umgås ni privat?

Nej jag känner dom inte privat. Endast via arbete och som granne (därav att jag hör dom på nätterna).
  • Anonym (Jag igen)
    Anonym skrev 2013-02-12 17:47:33 följande:
    Oj! Förstår att du gjort det du gjort då. Och tycker att du gjorde bra! Vet tyvärr inte gången i det hela, men hoppas att myndigheten tar en sådan anmälan på allvar och agerar snabbt.
    Utan  att gå in på detaljer, så hade jag en bekant som gick bort p.g.a våld inom familjen. Inte nära vän, utan bekant...Och vi anade att saker inte var helt bra...men lät saken bero.För , man vill ju inte lägga sig i..Nu har jag fått tänka helt om. Så bättre att "lägga sig i " en gång för mycket än en gång för lite.
  • nymedlem
    Anonym (Tanten) skrev 2013-02-12 17:50:12 följande:
    Nej jag känner dom inte privat. Endast via arbete och som granne (därav att jag hör dom på nätterna).

Okej, ja det där låter extremt illa, tror soc kommer ta tag i detta snarast.
Svar på tråden Anonym anmälan till socialtjänsten, vad händer nu?