• Anonym (Tanten)

Anonym anmälan till socialtjänsten, vad händer nu?

Hej,

Jag har gjort en anonym anmälan till socialtjänsten, gällande en familj på mitt jobb. Båda föräldrarna jobbar hos oss och är mina kollegor, därför har jag gjort detta just anonymt.
    Så frågan är vad som händer nu, hur snabbt agerar man?
    I det här fallet handlar det bland annat om psykiska trakasserier och i vissa fall våld inom familjen. 

• Svar på tråden Anonym anmälan till socialtjänsten, vad händer nu?
  • Anonym (du)
    Anonym (Tanten) skrev 2013-02-12 17:42:31 följande:
    Det vill jag ju då inte eftersom jag varit ANONYM.

Du kan väl fråga som ANONYM rent generellt
  • Fru Mamma

Dom har skyldighet att ha grundutredning klar inom 3-4 månader efter att anmälan kommit in, så dom brukar vara ganska snabba på att starta upp, men dom börjar med ett brev/ett samtal där dom säger att det kommit in en anmälan och sedan får dom komma på enskilt möte och sedan är det olika vad jag förstått, men ofta vill dom träffa familjen tillsammans också, för att se dynamiken...

• Anonym (Tanten)
    Fru Mamma skrev 2013-02-12 18:25:02 följande:
    Dom har skyldighet att ha grundutredning klar inom 3-4 månader efter att anmälan kommit in, så dom brukar vara ganska snabba på att starta upp, men dom börjar med ett brev/ett samtal där dom säger att det kommit in en anmälan och sedan får dom komma på enskilt möte och sedan är det olika vad jag förstått, men ofta vill dom träffa familjen tillsammans också, för att se dynamiken...
    Ok, tack för svar!
  • Anonym

Om jag var du och hörde "aj" och "nej" och att barnen skriker och gråter och att tunga kastas och det slås i väggar så skulle jag nog ringa Polisen typ direkt. 

• Anonym

"Tunga saker kastas" ska det så klart vara. 

Sedan tror jag att oavsett om man är anonym eller inte när man gör en anmälan på Soc så inträder det därefter sekretess och man får inte veta vilka konsekvenserna blir.  

• pernilla06

Snälla "Tanten" trådstartaren!

VAD händer!?
    JAG hade ringt SOS ALARM / POLISEN mitt i natten o talat om att misshandel pågår!! DET hade ALLA gjort får man verkligen hoppas!! Tänk - DET KUNDE VARIT DU O DINA BARN!?
    Ändå en eloge till dig som iaf anmäler...vissa bara "blundar" - folk är inte kloka!) 

Det måste ju kännas frulktansvärt att sitta där o lyssna o inte göra nåt!?
    Jag har själv stormat in till vår granne under lägenhetsbråk för att avstyra detta! Jag tycker att man har en SKYLDIGHET att agera - särskillt när barn är inblandade! 

Plus naturligtvis anmält till socialen!!
    Du har väl fler arbetskamrater?! var fan är civilkuraget!?  Troligen är din arbetskamrat så nergången psykiskt att hon inte kan/orkar göra nåt... Dessutom - hon  måste ju märka att NI märker vad som pågår!? Om hon kommer till jobb blåslagen!? O inte gör nåt!? O det är väl bara att konfrontera idioten till arbetskamrat - "hur tror du det känns att bli kallad skällsord när du blir tilltalad? Vet du om att du kränker ditt barn och det kallas psykisk misshandel?" Oboy...om man bara fick konfrontera en sån man!:( DU kan vara den första som står upp för detta barn - har du tänkt på detta??
     Fantastiskt för det barnet - att bli sedd!  

Allt verkar helt Galet ju! Gå samman allihop på jobb o anmäl detta! Helst inte anomymt heller - det tas på större allvar då. och ANMÄL TILL DIN CHEF! Hon har skyldighet att utreda missförhållanden...(o det kan man väl med lite god vilja även kalla "jobbrelaterat" om man kommer till jobb blåslagen?! Din arbetskamrat kan ju ej vara i så bra skick att utföra sina arbetsupgifter menar jag::)

Jag gick in till vår granne o upplyste honom VÄLDIGT tydligt att barnaga avskaffades i vårt land 1979, att jag ringt polisen och inte tänkte gå förrän dom var på plats! Då drog han istället, den fega kraken!
    Tog ner grannen o 2 barn till vår lgh, bäddade i soffa och på golvet, polisen kontaktade soc, soc ringde nästa dag  och tog upp en formell anmälan. Polisen s patrullbil haffade mamnnen, tog honom till häktet där han fick spendera natten. Besöksförbud utfärdat. Nu träffar han barnen 1 gång/ helg 2 tim MED soc.folk närvarande.

Anmäl , ring polisen - det KAN BETYDA LIV ELLER DÖD! som någon skrev här!
     och följ upp tråden , snälla!   

• Anonym

Trådstartaren...?!
    Vad har hänt??
    Superviktigt ämne ju....????  

• Anonym (a)

Jag har själv varit utsatt för det som ts skriver. Alla på mitt jobb blundade för det som hände. De rörde inte dem. De har inte sätt något. Jag fick inte komma till mitt arbete och vara rädd. Jag bad cheferna hjälpa mig. Men icke. Det är inte deras sak.

Ett av mina barn har kommit till sin förskola med märken. Ingen anmälan mer än på mig att jag är psykiskt sjuk och svag. Jag är ingen advekat förälder. Jag förstorar upp allt. Pappan såg de upp till. Trots att han aldrig hade satt sin fot på stället innan soc blev indraget. då fick han mycket bra kontakt med dem. Han är egen företagare. Skolan måste acceptera att han inte alltid kunde vara med på möten som han inte personligen var kallad till.

En annan tjänst jag hade där vi hade en mamma som blev slagen. Vi fick order från chefen att inte prata med henne. Det är kvinnojourens arbete. ingen anmälan att vi på skolan gjorde en anmälan att vi var oroliga för barnen.     

En kvinna till mig har fått flytta hem till den mannen hon misshandlades av. Hon fick en orosanmälan på sig. Soc. har sagt att hon får inte flytta om hon vill bo med sina barn. Hon har blivit hämtad av ambulans pga misshandel. Hoppas att den läkaren anmäler detta till soc. innan han tar livet av henne. Han vill att det skall se ut som självmord.   

• Anonym (Tanten)
    Anonym skrev 2013-02-16 18:06:02 följande:
    Trådstartaren...?!
    Vad har hänt??
    Superviktigt ämne ju....????  
    Hej,

Dom har varit på socialen på samtal, och ärendet har lagts ner, ja, vad säger man.
    Det här med att ringa polisen, det har min sambo också gjort vid ett tillfälle när dom levde om på natten, polisen kom, sen blev det tyst, vet inte vad mer det blev utav det.
    Nu får man hoppas att fler i barnens omgivning reagerar, dagis kanske? För att socialen ska ta det vidare. 
  • Anonym
    Anonym (Tanten) skrev 2013-03-10 20:18:26 följande:
    Hej,

Dom har varit på socialen på samtal, och ärendet har lagts ner, ja, vad säger man.
    Det här med att ringa polisen, det har min sambo också gjort vid ett tillfälle när dom levde om på natten, polisen kom, sen blev det tyst, vet inte vad mer det blev utav det.
    Nu får man hoppas att fler i barnens omgivning reagerar, dagis kanske? För att socialen ska ta det vidare. 
    Hur har du fått den informationen?
  • Mrs VW

Det händer sällan någonting.

Framförallt inte när de gäller anonyma anmälningar. 

Svar på tråden Anonym anmälan till socialtjänsten, vad händer nu?