• Anonym (Mamma)

2 åring feber i 4 dagar, spyr, äter ingenting

Min dotter, nyss fyllda 2 år, har haft hög feber ca 4 dagar nu. Hon hade lite hosta och svag feber förra helgen, men det gick över så jag tänkte inte mer på det. Nu i onsdags började det igen, och har alltså fortsatt till nu. Jag har gett henne alvedon var 4:e timma (5ml) men det verkar inte ta ner febern något alls.

Hon sover nästan hela dagarna och nätterna, verkar mycket trött och har rödaktiga ögon. Hon har varit vaken kanske sammanlagt 3 timmar på hela dagen idag, och hon äter inte någon mat. Allt jag ger henne spyr hon upp, men fortsätter ändå att ge henne dricka så ofta det går. Jag badade henne förut i ljummet vatten och då verkade hon svalna lite, men så fort hon kom upp ur badet steg febern igen.

Är det normalt beteende när så små barn har feber, eller hur brukar det vara? Vad kan jag göra mer för att få ner febern lite? Och är det någon som har nån aning om vad det kan vara? Jag tror det kan vara influensa i och med att resten av familjen också har samma symptom, förutom febern.

• Svar på tråden 2 åring feber i 4 dagar, spyr, äter ingenting
  • minst

Tycker du att Alvedon inte hjälper tillräckligt så kan du varva den med Ipren som går att ta samtidigt för att få ned febern.

• jEnNiK

Fortsätt pytsa på med vätska. Vatten helst. Ha enbart blöja och tunn filt på henne. Kall/blöt handduk på pannan. Hur hög feber har hon? Håll koll så tempen inte skenar iväg, och se till att få en tid i morgon. Iom att febern försvunnit och kommit tillbaka så ska en läkare undersöka och ta prover. (oavsett hur hon mår i morgon!!) Det tyder på infektion eller annat virus... Krya på lilltjejen!

• Lindsey Egot the only one

Min son har haft feber i 8 dagar och vissa gånger 40,5 men så länge han dricker och kissar är det ingen fara för njurarna. Det är de man är rädda för att de ska kollapsa.
    Vi har köpt glass i olika former. Piggelin, sandwich och strutglass för att få i honom något i matväg överhuvudtaget. Skot i vad det är huvudsaken är att hon äter. Är det godis, ostbågar, chips så kör på det.
    Vid sjukdom finns inga hinder. All form av vätska och föda är bättre än ingenting alls.
    Vi åkte in när han hade haft feber i fem dagar och läkaren lyssnade på hjärta, lungor, tittade i öronen, halsen och kände och klämde. Sedan fick vi åka hem med uppmaningen fortsätt som ni gör.
    Kreativitet är det bästa!

Imorgon ska jag ringa VC eftersom febern inte gått ner under helgen och i går natt var han uppe på 40,5 igen med det är Alvedon och astmamedicin som gäller. Inga kläder och tunt lakan/handduk på och ligga nära och lyssna.

Min son har haft feber i 8 dagar och vissa gånger 40,5 men så länge han dricker och kissar är det ingen fara för njurarna. Det är de man är rädda för att de ska kollapsa.
    Vi har köpt glass i olika former. Piggelin, sandwich och strutglass för att få i honom något i matväg överhuvudtaget. Skit i vad det är huvudsaken är att hon äter. Är det godis, ostbågar, chips så kör på det.
    Vid sjukdom finns inga hinder. All form av vätska och föda är bättre än ingenting alls.
    Vi åkte in när han hade haft feber i fem dagar och hostat så han spytt och läkaren lyssnade på hjärta, lungor, tittade i öronen, halsen och kände och klämde. Sedan fick vi åka hem med uppmaningen fortsätt som ni gör. Kreativitet är det bästa!

Imorgon ska jag ringa VC eftersom febern inte gått ner under helgen. Imorgon har han haft feber i tio dagar och i går natt var han uppe på 40,5 igen för femte gången med det är Alvedon och astmamedicin som gäller. Inga kläder och tunt lakan/handduk på och ligga nära och lyssna.

• Anonym (Mamma)

Hej igen

Det var inte influensa, utan bronkit. Hon hade ett väldigt högt värde på CRP-provet läkaren gjorde, så hon fick några mediciner och penicillin utskrivet. Han sa att det kan ha orsakats av influensavirus först, eftersom resten av familjen har influensa, och att virusinfektionen sedan gjort kroppens immunsystem svagt och liksom "banat väg" för bakterieinfektionen. 

Min oro är att hon idag på vårdcentralen hade bara 37.5 i temperatur, men nu ikväll steg det till 40.2. Ringde sjukvårdsrådgivningen och de sa att det inte är någon fara sålänge det inte överstiger 41, och att vi bör fortsätta med medicinen. Men hon spyr upp den, så det är väldigt svårt... Ifall hon fortfarande har 40 i morgon bitti tänker jag ta henne till vårdcentralen igen, för det känns verkligen inte bra.

Så länge hon dricker och kissar samt att ni får ner tempen med Alvedon supp i nån timma så är det ingen fara. Hon kan säkert både ha influensa och bronkit samtidigt.
    Sedan kan det ju faktiskt vara så att hon har förkylningsastma. Man kan ibland förväxla förkylningsastma med bronkit om det är små barn.

• FraYo

Aileen: Nej de kanske inte krävdes akut vård med att låta barn gå så länge är i mina ögon sjukt. Alltså- åk in om man vill oavsett vad 1177 säger.

Ta: skönt ni fick hjälp. Be läkaren skriva ut annat penicillin om hon kräker upp de.

• Aileen Allannah

FraYo, att åka till akuten en kväll med ett sjukt barn som är förkylt är idiotiskt. Man får sitta och vänta länge, och under tiden smittar man dels ner andra och man får dessutom med sig ett par smittor till hem. Är det inte akut så väntar man och ger medicin hemma.

FraYo

Det är inte ok att åka till akuten med förkyldabarn! Vad tror du de kan göra mot ett virus? INGENTING! Du kan få sitta väldigt länge i väntrummet och blir irriterad över det. Det enda är om barnet är uttorkat men då har man brustit som förälder att ha försökt få i vätska. Isglass, vanlig glass, eller ge vätska med medicin spruta om det är det som krävs är det som man ska göra.
    Men dagens föräldrar är tetiga och åker till storsjukhusens akutmottagningar när de kan vänta till dagen efter och ringa VC.
    Lägg örat mot ryggen och lyssna på andningen. Väser det och barnet har svårt att andas då kan man åka in.
    Sedan får man ingen antibiotika/penicillin när det är virus och just nu går det 5 influensavirus.

Hostar din dotter så ge ingen mjölk. Mjölk ökar skemmet och det blir mer rossligt i luftvägarna. Även efter du gett välling ska hon dricka vatten då välling också kan göra att man känner sig mer slemmig i luftrören och räkna med minst 10 dagar. Vi går in på dag 11 idag med lillkillen. Pigg på dagen men fortfarande feber på nätterna.

• Anonym (Mamma)

Hej på er

Vi fick åka in till akuten på kvällen i tisdags eftersom hon fick feber upp mot 41 grader. Där konstaterades att hon hade lunginflammation (kan man inte lita på läkarna på vårdcentralen?). Hon fick intravenös antibiotika och dropp för hon var uttorkad. Idag är vi hemma igen, men de sa att om hon inte sväljer antibiotikan behöver hon in igen för att få det intravenöst. Och hon får inte ner medicinen, oavsett om man försöker låta henne dricka på sked eller hålla i och "tvinga" ner den... Vet inte vad jag ska göra. Det måste väl finnas andra som haft medicinvägrande barn? Hur gör man? Är väldigt tacksam för tips, eftersom det inte blir lätt ifall vi tvingas åka in i över en vecka till. 

Man tar det ned en medicinspruta och sprutar in vid kinden långt in och då är det svårt att inte svälja.

• Ellikapellika

Be om orala droppar. Smakar lika djävligt, men det är en mycket mindre mängd att ge.
    Spruta långt bak mot kinden med en doseringsspruta som LindaE skriver.

• Anonym (Mamma)

Hej, tack för svar.

Vi har redan provat både doseringskopp, medicinsprutan och doseringssked. Inget funkar. Hon sväljer men sen börjar hon hosta till hon spyr upp allt (eftersom hon är så upprörd). Vi har provat att både ta lite sakta i kinden och långt bak i gommen...

Ska prova orala droppar istället och se om det fungerar. I värsta fall får man väl tyvärr åka in igen... 

• jenan!

Vår dotter på nästan 2 år har hostat länge nu och har feber sedan i Onsdags. Vägrar dricka och vi får i henne minimalt med välling.Nästan som hon har ont i halsen. BVC och 1177 tycker bara att det är att vänta ut förkylningen. Men man blir orolig när hon gråter och säger aj aj. Men hon fick magknipp idag och klämde tillslut ur sig en jättebomb. Vet inte om hon har ont i magen eller bara halsen som krånglar. Vad kan man ge en liten tös så halsen blir bra?

Svar på tråden 2 åring feber i 4 dagar, spyr, äter ingenting