Inlägg från: Anonym (Mamma) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Mamma)

2 åring feber i 4 dagar, spyr, äter ingenting

Min dotter, nyss fyllda 2 år, har haft hög feber ca 4 dagar nu. Hon hade lite hosta och svag feber förra helgen, men det gick över så jag tänkte inte mer på det. Nu i onsdags började det igen, och har alltså fortsatt till nu. Jag har gett henne alvedon var 4:e timma (5ml) men det verkar inte ta ner febern något alls.

Hon sover nästan hela dagarna och nätterna, verkar mycket trött och har rödaktiga ögon. Hon har varit vaken kanske sammanlagt 3 timmar på hela dagen idag, och hon äter inte någon mat. Allt jag ger henne spyr hon upp, men fortsätter ändå att ge henne dricka så ofta det går. Jag badade henne förut i ljummet vatten och då verkade hon svalna lite, men så fort hon kom upp ur badet steg febern igen.

Är det normalt beteende när så små barn har feber, eller hur brukar det vara? Vad kan jag göra mer för att få ner febern lite? Och är det någon som har nån aning om vad det kan vara? Jag tror det kan vara influensa i och med att resten av familjen också har samma symptom, förutom febern.

• Svar på tråden 2 åring feber i 4 dagar, spyr, äter ingenting
  • Anonym (Mamma)

Jag har ringt 1177 och de sa att sålänge hon dricker, inte har några feberkramper eller är stel i nacken så kan det vänta till imorgon eftersom det inte verkar akut... Jag har ingen möjlighet att åka nu, bor i en liten stad där det inte finns någon akutmottagning.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (***) skrev 2013-02-10 23:29:48 följande:
    Hur kissar hon? Som vanligt eller mindre? Det blev jag tillsagt att hålla stenkoll på eftersom barn snabbt blir uttorkade
    Det är lite mindre än vanligt, men inte så att hon inte kissar alls...
  • Anonym (Mamma)

Tack för era svar. Tänker självklart åka in med henne till vc imorgon bitti, jag ville mest kolla med andra om detta är vanligt vid influensa, eftersom jag aldrig haft det själv (vad jag vet), men alla symptom stämmer på henne. Hon har druckitn vatten, juice, saft och mjölk så hon får ju i sig, men hon spyr så ofta därför blev jag lite oroad att hon kanske är uttorkad? Men något måste väl kroppen kunnat ta upp? Jag har ervjudit all slags mat, även glass och så, men hon bara skriker "Nej!" och protesterar när jag frågar om hon vill äta. Hon åt ca 50g yoghurt idag men det är allt...

• Anonym (Mamma)

Hej igen

Det var inte influensa, utan bronkit. Hon hade ett väldigt högt värde på CRP-provet läkaren gjorde, så hon fick några mediciner och penicillin utskrivet. Han sa att det kan ha orsakats av influensavirus först, eftersom resten av familjen har influensa, och att virusinfektionen sedan gjort kroppens immunsystem svagt och liksom "banat väg" för bakterieinfektionen. 

Min oro är att hon idag på vårdcentralen hade bara 37.5 i temperatur, men nu ikväll steg det till 40.2. Ringde sjukvårdsrådgivningen och de sa att det inte är någon fara sålänge det inte överstiger 41, och att vi bör fortsätta med medicinen. Men hon spyr upp den, så det är väldigt svårt... Ifall hon fortfarande har 40 i morgon bitti tänker jag ta henne till vårdcentralen igen, för det känns verkligen inte bra.

• Anonym (Mamma)

Hej på er

Vi fick åka in till akuten på kvällen i tisdags eftersom hon fick feber upp mot 41 grader. Där konstaterades att hon hade lunginflammation (kan man inte lita på läkarna på vårdcentralen?). Hon fick intravenös antibiotika och dropp för hon var uttorkad. Idag är vi hemma igen, men de sa att om hon inte sväljer antibiotikan behöver hon in igen för att få det intravenöst. Och hon får inte ner medicinen, oavsett om man försöker låta henne dricka på sked eller hålla i och "tvinga" ner den... Vet inte vad jag ska göra. Det måste väl finnas andra som haft medicinvägrande barn? Hur gör man? Är väldigt tacksam för tips, eftersom det inte blir lätt ifall vi tvingas åka in i över en vecka till. 

• Anonym (Mamma)

Hej, tack för svar.

Vi har redan provat både doseringskopp, medicinsprutan och doseringssked. Inget funkar. Hon sväljer men sen börjar hon hosta till hon spyr upp allt (eftersom hon är så upprörd). Vi har provat att både ta lite sakta i kinden och långt bak i gommen...

Ska prova orala droppar istället och se om det fungerar. I värsta fall får man väl tyvärr åka in igen... 

Svar på tråden 2 åring feber i 4 dagar, spyr, äter ingenting