Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??
Jag har två sexåringar som går i olika förskoleklasser. Jag tycker egentligen inte att det är någon jättestor skillnad jämfört med deras femårsverksamhet som de hade när de gick på dagis. Lite mer uppstyrda aktiviteter kanske, bornholmsmodellen och mattelek, men korta pass och fortfarande mycket fri lek. Enhel del utomhusaktiviterer som skridskoåkning, skogspromenader och liknande. En av mina sexåringa har högfungerande autism och kan bara koncentrera sig på icke självvalda aktiviteter i korta stunder. Han har tex svårt för samlingen och skulle behöva ett lägre tempo och mer bildstöd för att hänga med där. Där tycker jag att skolan kunde anpassa lite mer. När det gäller språk och matteövningar kan han koncentrera sig och hänga med bättre. Min andra son som också är född sent på året och väldigt omogen har verkligen slagit oss med häpnad. Han har blivit jättebra på att läsa, lyssna, samarbeta och är också omtyckt bland de andra barnen (han var en av de "svårare" barnen på dagis). Jag trodde inte alls att han skulle vara mogen för förskoleklass men jag hade tydligen helt fel. Framförallt så har förskoleklass inneburit en massa bra social träning, mycket lek och nya kompisar för båda barnen.