Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??
Jag har en "sen" 06:a som nu gör sin andra termin i förskoleklassen. Vi valde skola så att hon fick gå i en liten grupp med bara 15 barn. Och det är femton helt olika individer som är otroligt olika utvecklade. Men de ryms fint i den lilla förskoleklassen. Skolan verkar vara van vid att hantera den stora spridningen som finns mellan barn födda samma kalenderår.
Verksamheten är väldigt lik förskolans verksamhet, med undantag för att man själv måste hålla reda på sina saker, äta lunch i matsalen och ha gymnastik.
Jag tänker att ni absolut ska se till att barnet får gå i förskoleklassen och att ni snarare ska ha ögonen på hur hans vardag blir. I vilka miljöer mår han som bäst? Kanske kan psykologen råda er om detta? Och var observanta på hur han acklimatiserar sig. Behöver han extra stöd? Fråga och utvärdera tillsammans med pedagogerna och hjälps i så fall åt med att ordna stödperson . Jag tycker inte det låter som att han kommer bli mer mogen av att gå kvar i förskolan, nej låt honom hellre hänga med övriga 07:or och ordna stöd om det behövs. Avsätt lite extra tid i samband med terminsstart så att ni kan följa hans vardag + ett par dagar senare under terminen.