Inlägg från: cloudberry79 |Visa alla inlägg
  • cloudberry79

Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??

Jag har också en -07a som jag känner mig osäker på, vi har precis börjat hos barnpsykologen eftersom förskolan lyfte att han har svårt med styrda aktiviteter som samling och annat där man förväntas vara koncentrerad i grupp och följa gruppens önskemål. Han är social, snäll och omtyckt, men är inte riktigt "där" ännu. I övrigt har jag inga funderingar alls, han skriver både siffror och bokstäver och är mycket intresserad att lära sig teoretiska saker, men att göra det i grupp som i skolan är nog inte riktigt hans grej ännu. Förhoppningsvis så kommer han klara det ändå om han har en bra pedagog och vi är väldigt aktiva som föräldrar. Dock är han född sent -07 och skulle egentligen varit född 08 så det märks att han är ett år efter de som är födda tidigt -07!

Här fick vi veta att om man valde bort sexårsverksamheten och lät barnet gå vidare i förskolan så börjar de ettan direkt, utan att gå sexårs, det var det som avgjorde saken för oss egentligen. Det är nog bra att få sexårsverksamheten som mjukstart på skolan.

(M)amma till V -07 och E -12
  • cloudberry79

Här handlar det inte bara om att se ifall han är redo för förskoleklass, utan det finns såklart andra anledningar till att vi har hjälp av BVC-psykologen, men det känns för privat att skriva ut här.

• cloudberry79
    skogsvitter skrev 2013-02-09 16:42:07 följande:
    Förstår det iofs, drog det lite till sin spets. Känner mig dock oroad och det känns ju inte så positivt att det förekommer att förskolepersonal lyfter frågan som ett problem just inför förskoleklass.
    För oss tog de upp det redan när han var tre år, men det är så lång väntetid till BVC-psykologen att vi fått tid först nu, 15 månader senare... Vilket är rena skandalen! Jag har iaf sökt sexårsklass till honom, eftersom hans utredning inte är klar och ansökan skulle vara inne för någon vecka sedan.
Svar på tråden Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??