Inlägg från: skogsvitter |Visa alla inlägg
  • skogsvitter

Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??

Jag följer tråden. Skulle vilja höra fler beskriva hur de upplever förskoleklass, särskilt de som haft barn som de känner har haft lite svårt för just styrda gruppaktiviteter?

Känns som att det är så stor press på förskoleklass nu för tiden, alla kallar det skola och man vet knappt vad man har att vänta? Skulle vilja höra några lugnande ord att det är som på min tid eller något

Tycker inte dottern är mogen att börja skolan, hon fyller 6 år i Oktober... hon skulle absolut inte fixa att sitta i en skolklass flera timmar om dagen med styrda aktiviteter. Hon fick ett rejält utbrott senast i onsdags i 5-årsgruppen på vår förskola när de skulle vika till och måla några festhattar, var ledsen länge och var alldeles rödgråten när jag kom och hämtade. Så hon missade ju nästan hela aktiviteten, sedan fick en av de andra flickorna hjälpa henne lite så att hon fick den klar så att de kunde ta bilder (extremt viktigt att fota allt?).

Konstigt om så många ska behöva träffa psykolog bara för att se om de "klarar av" förskoleklass. Är det sådan press på barn redan när de är så här små? Eller känner jag mig oroad i onödan?

• skogsvitter
    cloudberry79 skrev 2013-02-09 14:21:42 följande:
    Här handlar det inte bara om att se ifall han är redo för förskoleklass, utan det finns såklart andra anledningar till att vi har hjälp av BVC-psykologen, men det känns för privat att skriva ut här.
    Förstår det iofs, drog det lite till sin spets. Känner mig dock oroad och det känns ju inte så positivt att det förekommer att förskolepersonal lyfter frågan som ett problem just inför förskoleklass.
Svar på tråden Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??