Inlägg från: En blå giraff |Visa alla inlägg
  • En blå giraff

    Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??

    Har en son född 2007 som eventuellt (jag skriver så för att vi ännu inte vet om han ska gå om ett år på förskolan) ska börja förskoleklassen till hösten. Jag är lite bekymrad över hur det ska gå för honom där. Han har en hel del svårigheter på förskolan bl.a. med koncentration. Speciellt då det gäller aktiviteter som han själv inte valt och som han inte gillar. Han drömmer sig helt enkelt bort och hänger inte med så de vuxna måste stötta honom mycket för att han inte ska tappa fokus. Hur mycket mer planerade aktiviteter är det på förskoleklassen jämfört med på förskola? Jag vet inte om han fixar att sitta i grupp flera timmar per dag med icke självvalda aktiviteter ännu utan att han strejkar ur totalt. Vad ska de klara på förskoleklassen som de inte behöver klara på förskolan? Vi ska träffa en psykolog snart och få en bedömning om han är "mogen" så att säga eller om det är lämpligare att han går med barnen som är födda 2008 istället. Någon som haft ett barn som "gått om" ett år och vad har ni tyckt om det?

  • Svar på tråden Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??
  • En blå giraff
    cloudberry79 skrev 2013-02-08 23:49:14 följande:
    Jag har också en -07a som jag känner mig osäker på, vi har precis börjat hos barnpsykologen eftersom förskolan lyfte att han har svårt med styrda aktiviteter som samling och annat där man förväntas vara koncentrerad i grupp och följa gruppens önskemål. Han är social, snäll och omtyckt, men är inte riktigt "där" ännu. I övrigt har jag inga funderingar alls, han skriver både siffror och bokstäver och är mycket intresserad att lära sig teoretiska saker, men att göra det i grupp som i skolan är nog inte riktigt hans grej ännu. Förhoppningsvis så kommer han klara det ändå om han har en bra pedagog och vi är väldigt aktiva som föräldrar. Dock är han född sent -07 och skulle egentligen varit född 08 så det märks att han är ett år efter de som är födda tidigt -07!

    Här fick vi veta att om man valde bort sexårsverksamheten och lät barnet gå vidare i förskolan så börjar de ettan direkt, utan att gå sexårs, det var det som avgjorde saken för oss egentligen. Det är nog bra att få sexårsverksamheten som mjukstart på skolan.
    Oj då, jag vill ju absolut att min son ska få gå förskoleklassen, dock gå med barnen som är födda året efter eventuellt. Att hoppa över den och börja direkt i ettan skulle inte alls hjälpa honom.

    Sen kan jag inte se varför det alltid skulle vara bättre att gå med de som är födda samma år? Min son är född ganska sent och är yngst i sin grupp. Det är stor skillnad på honom som nyss fyllt 5 år och på de som fyller 6 år nu i början av året. Jag upplever att han är mer i fas med barnen födda 2008 vad det gäller mognad.
  • En blå giraff
    skogsvitter skrev 2013-02-09 10:51:50 följande:
    Jag följer tråden. Skulle vilja höra fler beskriva hur de upplever förskoleklass, särskilt de som haft barn som de känner har haft lite svårt för just styrda gruppaktiviteter?

    Känns som att det är så stor press på förskoleklass nu för tiden, alla kallar det skola och man vet knappt vad man har att vänta? Skulle vilja höra några lugnande ord att det är som på min tid eller något

    Tycker inte dottern är mogen att börja skolan, hon fyller 6 år i Oktober... hon skulle absolut inte fixa att sitta i en skolklass flera timmar om dagen med styrda aktiviteter. Hon fick ett rejält utbrott senast i onsdags i 5-årsgruppen på vår förskola när de skulle vika till och måla några festhattar, var ledsen länge och var alldeles rödgråten när jag kom och hämtade. Så hon missade ju nästan hela aktiviteten, sedan fick en av de andra flickorna hjälpa henne lite så att hon fick den klar så att de kunde ta bilder (extremt viktigt att fota allt?).

    Konstigt om så många ska behöva träffa psykolog bara för att se om de "klarar av" förskoleklass. Är det sådan press på barn redan när de är så här små? Eller känner jag mig oroad i onödan?
    Precis så är min son också att han kan få riktiga utbrott om det är en aktivitet han inte har tänkt sig. Och han har oerhört svårt att samla sig då och göra det som är tänkt. Han har även lite andra svårigheter bl.a. med talet och grovmotorik. Så det är på flera områden han inte hänger med de andra tycker jag. T.ex. att klä sig är jättesvårt för honom. Det har de problem med på förskolan. Han tar på sig ett plagg och sen börjar han leka med något annat och drömma. När de andra är klara och ska ut är han inte ens halvklädd, ifall de inte låter honom börja långt före de andra eller att en vuxen står bredvid hela tiden och påminner vad han ska göra. I förskoleklassen antar jag att det är svårt att ha en vuxen med honom hela tiden när han ska klä sig? Likaså om de ska gå någonstans i grupp, då måste han gå med en vuxen annars sackar han efter och kan bli kvar någonstans. Han måste liksom påminnas hela tiden. Känns som om han skulle behöva assistent om han måste börja sexårs till hösten =(
Svar på tråden Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??