Hur mycket krav på sexårsverksamhet/förskoleklass??
Har en son född 2007 som eventuellt (jag skriver så för att vi ännu inte vet om han ska gå om ett år på förskolan) ska börja förskoleklassen till hösten. Jag är lite bekymrad över hur det ska gå för honom där. Han har en hel del svårigheter på förskolan bl.a. med koncentration. Speciellt då det gäller aktiviteter som han själv inte valt och som han inte gillar. Han drömmer sig helt enkelt bort och hänger inte med så de vuxna måste stötta honom mycket för att han inte ska tappa fokus. Hur mycket mer planerade aktiviteter är det på förskoleklassen jämfört med på förskola? Jag vet inte om han fixar att sitta i grupp flera timmar per dag med icke självvalda aktiviteter ännu utan att han strejkar ur totalt. Vad ska de klara på förskoleklassen som de inte behöver klara på förskolan? Vi ska träffa en psykolog snart och få en bedömning om han är "mogen" så att säga eller om det är lämpligare att han går med barnen som är födda 2008 istället. Någon som haft ett barn som "gått om" ett år och vad har ni tyckt om det?