• Parasit

Besöka neonatal

Kinya skrev 2013-02-11 14:08:55 följande:
    Jag som haft ett barn på neonatalen hade blivit riktigt irriterad om det kom någon dit bara för skojs skull och riskerade att smitta min lilla bebis! Där ligger riktigt sjuka små bebisar och de behöver inte utsättas för smittor bara för att någon tycker att det vore kul/intressant att komma dit och hälsa på utan egentlig anledning.

Då är det bättre om du tar lite fina bilder på din dotter och skriver ner några rader om henne och tackar dem på det sättet istället, tycker jag iaf. Jag tror att de skulle uppskatta det.
    Min dotter fyller sju år i höst och föddes i v.24. Hon undrar mycket om sin egen tid på neonatalen och de få bilder jag har och svaren jag ger kan ju inte visa hur det faktiskt är. Jag har mailat och frågat om vi kan hälsa på där när vi ändå ska dit för att delta i en studie i vår. Jag antar att svaret blir nej, men det skulle antagligen vara väldigt betydelsefullt för henne. När vi låg där kom en fd.patient som var fem år och han fick titta på bland annat vår dotter  just för att jag ansåg att det kunde vara viktigt.  
    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Parasit
    Kinya skrev 2013-02-13 15:29:25 följande:

Men ett liv är faktiskt viktigare. Jag tycker inte att det ska springa folk på neo som inte har där att göra. När vi var där så var det en bebis där vars släkt hela tiden försökte smyga sig in där och tjata sig in där för att få titta. Personalen var så otroligt veka och vågade inte hålla på de regler som faktiskt fanns. Detta var dessutom runt jul och därmed var risken för smittor stor. Inte förrän jag sa till på skarpen vågade personalen upprätthålla de regler som faktiskt fanns.

Reglerna är inte till för att jävlas med folk utan för att rädda liv.
    Som du säkert såg så är min dotter född i v.24. Klart att det är viktigt att det inte ränner folk där hela tiden (har haft vår beskärda del av sådant vi med, som den välmenande truppen tomtar som kom in på julafton, det var ju gulligt men jag kunde inte annat än se dem som en bakteriehärd). Men samtidigt måste det ju finnas flexibilitet. Om barnet inte kan få komma in, kan det kanske få följa med till rummet där man tvättar kuvöser? Så man kan visa kuvösen och barnet får känna och se. 
    Jag vet inte hur gammalt ditt barn är, men det här är en viktig bit i min dotters historia som hon känner att hon saknar.  
    People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  • Parasit

Jag frågade faktiskt och de sa att det var självklart att min dotter skulle få hälsa på när vi ändå är där. Detta blir senare i vår så smittorna i samhället kommer inte vara lika utbredda, men visar min dotter minsta tecken på sjukdom kommer vi förstås att avböja. 

Svar på tråden Besöka neonatal